useless useless skrev:
Ja.
Nej

optimum
Så här skrev TS i sitt första inlägg

"Det finns massvis med saker som tidigare fastighetsägare har fifflat med... och man behöver ta reda på vad och hur man lämpligen går vidare."

Tycker ni det är ansvarsfullt att ge massa råd om att felsöka på egen hand?

Trodde i min enfald att det fanns några riktiga (behöriga) elektriker här men så verkar inte fallet.

Återigen, Vet man inte vilka instrument man behöver ska man ge katten i elinstallationer för då är man troligen inte behörig att göra sådant och ska överlåta det till en fackman.
Om man däremot bara vill förvissa sig om att det är spänningslöst före man målar och tapetserar räcker betydligt enklare saker.
Men nu skriver TS att han är osäker på befintlig elinstallation och då är det väl åt helvete att ge mer råd för att TS ska fortsätta på egen hand.
Även göra de eventuella förändringar som ska göras av fackman.

Så snälla TS, bara omsorg om dig och din familj. Ta dit en elektriker (behörig) och se till att allt är i ordning. Samma elektriker kan säkert visa och ge dig råd hur du säkerställer att det är spänningslöst före du ska måla och tapetsera och även ge råd om vilken typ av utrustning du behöver för sådant.

• Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Ja, för att lära sig något om el är tydligen väldigt svårt. Det är antagligen därför som det krävs 6 år på universitet/högskola för att få syssla med det.

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jodå, på det ansvarsfulla sätt som vi ger råd i detta forum - JA.
Och mycket bättre att vi ger goda råd än att folk grejar själva med ännu mindre kunskap.
optimum optimum skrev:
Trodde i min enfald att det fanns några riktiga (behöriga) elektriker här men så verkar inte fallet.
Jo, vi är flera stycken här.
optimum optimum skrev:
Så snälla TS, bara omsorg om dig och din familj. Ta dit en elektriker (behörig) och se till att allt är i ordning.
Faktiskt ganska svårt.
De flesta elfirmor han kontaktar kommer skicka en icke-behörig till honom (auktorisation heter det nuemra).

Med ditt sätt att tänka så kommer det snart inte finnas någon elektriker kvar i Sverige, när sista gått i pension så är det bara att stänga av strömmen i landet och återvända till fotogenlampor.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
optimum
S Strontus skrev:
Ja, för att lära sig något om el är tydligen väldigt svårt. Det är antagligen därför som det krävs 6 år på universitet/högskola för att få syssla med det.
På min tid då jag läste till elektriker räckte det med 3 år på gymnasium och därefter en lärlingsperiod för att jobba med det samt att firma skulle ha rättighet för elinstallationer. På den tiden kallades min behörighet för B-behörighet
Vet du hur det är idag innan du ger dig in i diskussionen med ditt trams?

Därefter har jag faktiskt läst 3 år på högskola av annan orsak något som du uppenbarligen inte gjort.

Jag vet att många sysslar med att pilla med el men är inte lagligt det många gör. Jo du får byta trasig väggströmbrytare mm men knappast göra egna elinstallationer. Dessutom en del som inte vet vad de håller på med.

T
optimum optimum skrev:
På min tid då jag läste till elektriker räckte det med 3 år på gymnasium och därefter en lärlingsperiod för att jobba med det samt att firma skulle ha rättighet för elinstallationer. På den tiden kallades min behörighet för B-behörighet
Vet du hur det är idag innan du ger dig in i diskussionen med ditt trams?

Därefter har jag faktiskt läst 3 år på högskola av annan orsak något som du uppenbarligen inte gjort.

Jag vet att många sysslar med att pilla med el men är inte lagligt det många gör. Jo du får byta trasig väggströmbrytare mm men knappast göra egna elinstallationer. Dessutom en del som inte vet vad de håller på med.
Det behövs, i teorin, ingen utbildning alls.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så här skrev TS i sitt första inlägg

"Det finns massvis med saker som tidigare fastighetsägare har fifflat med... och man behöver ta reda på vad och hur man lämpligen går vidare."

Återigen, Vet man inte vilka instrument man behöver ska man ge katten i elinstallationer för då är man troligen inte behörig att göra sådant och ska överlåta det till en fackman.
Om man däremot bara vill förvissa sig om att det är spänningslöst före man målar och tapetserar räcker betydligt enklare saker.
Men nu skriver TS att han är osäker på befintlig elinstallation och då är det väl åt helvete att ge mer råd för att TS ska fortsätta på egen hand.
Även göra de eventuella förändringar som ska göras av fackman.

Så snälla TS, bara omsorg om dig och din familj. Ta dit en elektriker (behörig) och se till att allt är i ordning. Samma elektriker kan säkert visa och ge dig råd hur du säkerställer att det är spänningslöst före du ska måla och tapetsera och även ge råd om vilken typ av utrustning du behöver för sådant.
Jag tror att du övertolkar eller missförstår. Jag vet mycket väl hur man använder de instrument vi diskuterar för att konstatera att det är spänningslöst inför målning och tapetsering, ingen elektriker behöver visa detta. Jag vet även hur man använder den här typen av instrument för enklare felsökning, känner till hur kopplingar ska genomföras och vilka kopplingsdon som är godkända idag, vilka svagheter som finns i viss äldre utrustning (ex gamla Torix).

Jag efterfrågar inga råd om hur jag genomför behörighetskrävande åtgärder i denna tråd, bara vad som kan anses vara en vettig grundarsenal för enklare kontroller och enklare felavhjälpning. Hade jag varit ”osäker på befintlig elinstallation” så hade jag tillkallat behörig elektriker omedelbart och så har det varit vid några tillfällen.

Elektriker (behöriga naturligtvis) har gjort alla viktiga jobb, bland annat för att säkra upp och göra om elinstallationer som jag tyckt ser tvivelaktiga ut liksom att göra nya anläggningar. En av de mest betydelsefulla installationerna var ett par JFB, detta saknades från början. Anläggningen har bytts ut och förnyats segment för segment under många år och är idag i princip helt genomgången i alla delar.

Det skulle inte falla mig in att egenmäktigt pilla med saker som kan medföra risker för mig eller min familj, däremot vill jag identifiera risker och se till att de blir åtgärdade.

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
optimum
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tror att du övertolkar eller missförstår. Jag vet mycket väl hur man använder de instrument vi diskuterar för att konstatera att det är spänningslöst inför målning och tapetsering, ingen elektriker behöver visa detta. Jag vet även hur man använder den här typen av instrument för enklare felsökning, känner till hur kopplingar ska genomföras och vilka kopplingsdon som är godkända idag, vilka svagheter som finns i viss äldre utrustning (ex gamla Torix).

Jag efterfrågar inga råd om hur jag genomför behörighetskrävande åtgärder i denna tråd, bara vad som kan anses vara en vettig grundarsenal för enklare kontroller och enklare felavhjälpning. Hade jag varit ”osäker på befintlig elinstallation” så hade jag tillkallat behörig elektriker omedelbart och så har det varit vid några tillfällen.

Elektriker (behöriga naturligtvis) har gjort alla viktiga jobb, bland annat för att säkra upp och göra om elinstallationer som jag tyckt ser tvivelaktiga ut liksom att göra nya anläggningar. En av de mest betydelsefulla installationerna var ett par JFB, detta saknades från början. Anläggningen har bytts ut och förnyats segment för segment under många år och är idag i princip helt genomgången i alla delar.

Det skulle inte falla mig in att egenmäktigt pilla med saker som kan medföra risker för mig eller min familj, däremot vill jag identifiera risker och se till att de blir åtgärdade.
Då känner jag mig lugnare.
Finns för många som inte ska göra mer än det man gör på rätt sida strömbrytaren.
Tackar för ditt svar.

Gott.:D

optimum
T tanaris skrev:
Det behövs, i teorin, ingen utbildning alls.
Oj har förfallet gått så långt.
Kan det vara möjligt?

Har du något som styrker det?

Det räcker att du är anställd av en auktoriserad firma. Sen kanske det inte är så enkelt att få en anställning utan utbildning...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Oj har förfallet gått så långt.
Kan det vara möjligt?

Har du något som styrker det?
Det var likadant "på din tid". En källa är t ex min far, elektriker i hela sitt yrkesliv och enbart grundskoleutbildning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Det räcker att du är anställd av en auktoriserad firma. Sen kanske det inte är så enkelt att få en anställning utan utbildning...
Vilket betyder att privatpersoner utan behörighet via firma inte får hålla på med elinstallationer.
Vilket är fallet i det vi diskuterar här.
Alltså bör jag kunna känna mig lugn att förfallet inte gått så långt inom detta.

Gott.

optimum
T tanaris skrev:
Det var likadant "på din tid". En källa är t ex min far, elektriker i hela sitt yrkesliv och enbart grundskoleutbildning.
Men med en firma som har behörighet.
Inte privatpersoner.

Har för mig att den B-behörighet jag fick räckte för att ha firma och få göra installationer.

Edit: På min tid, jösses vad gammal jag känner mig nu (glad gubbe)

S
A Emil_K skrev:
Jag skulle verkligen dra mig för att rekommendera multimeter som mäter både spänning och ström till gemene person, som kräver flytt av mätprob för olika intervaller.

Köp hellre en ordentlig spänningsprovare med summerfunktion. Många spänningsprovare har dessutom fasföljdsindikering, vilket är tio gånger så användbart för en villaägare.

Mäta ström med multimeter gör man helt enkelt inte som lekman. Knappt som yrkesperson heller.
Menar du verkligen mäta ström? Menar du inte mäta spänning?

mäta ström med multimeter gör jag åtminstone ett par gånger per år i yrket, spänningsprova gör jag med spänningsprovaren dock :P

T
optimum optimum skrev:
Men med en firma som har behörighet.
Inte privatpersoner.

Har för mig att den B-behörighet jag fick räckte för att ha firma och få göra installationer.

Edit: På min tid, jösses vad gammal jag känner mig nu (glad gubbe)
Ja, via någon annans behörighet. Det betyder inte att någon faktiskt kollade vad som gjordes. Jag har själv blivit utskickad på att göra elinstallationer som sommarjobbare utan vidare instruktion eller kontroll (som tur är visste jag vad jag gjorde).

Jag har inte koll på så gamla regler, men jag har svårt att tänka mig att det inte fanns långa praktikkrav (3-4 år) även på din tid.

Tillbaka till topic: givetvis är det bäst att ta in någon som redan kan, men näst bäst borde ju vara att vilja lära sig själv och ställa frågor. Det tyder ju också på att man på något sätt insett sina begränsningar istället för att bara köra på.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.