Det kanske är bättre med enkel energimätare att stoppa i uttaget. Men det är väl mer av nyfikenhet än behov för felsökning jag använt en sån.

H Harald Blåtumme skrev:
Kan tänka mig att det är många som funderar kring detta.

Det finns massvis med saker man inte får göra utan att vara kvalificerad på el.

Det finns massvis med saker som tidigare fastighetsägare har fifflat med... och man behöver ta reda på vad och hur man lämpligen går vidare.

Som jag ser det finns det tre instrument man behöver i sin arsenal för att hantera frågeställningar kring elinstallationer.

1. En enkel kontaktlös spänningsdetektor. Den jag visar här nere till vänster handlade jag nog på Jula men den är väldigt bra tycker jag, lagom känslig och det är aldrig någon tvekan om jag har en fas vid proben samtidigt som den inte är överkänslig. Det finns säkert bättre bara mata på! Det fina med den lilla ”pennan” är att man kan vara relativt säker på att man inte skruvar i något som har potential att skada (men är bara en av många indikatorer).

2. En enkel spänningsprovare nere till höger, kolla vad det är för spänning mellan två fysiska kontaktpunkter. Lyser upp klart och tydligt med tex 230 eller 400 V, superbra instrument och även väldigt användarvänligt,

3. En multimeter. Den behöver inte heta ”Fluke”, det handlar ofta om att min bara vill se om man har kontakt eller ej.mellan två punkter, det finns en massa användningsområden och vi behöver inte förjupa oss i detta här. Bara konstatera att man måste ha en multimeter.

Finns det fler essentiella instrument? Kanske jag missat något, bara mata på med motiverade förslag.

[bild]
Har aldrig sett en elektriker använda en multimeter. Ifall elektriker inte behöver en multimeter varför skulle en husägare göra det? Multimetrar är något man främst använder om man pysslar med elektronik.

Det du saknar i din arsenal är en tångamperemeter. Den är mycket nyttig att ha, eftersom det är mycket händigt att kunna mäta ström i en ledning.

Faspennor och multimetrar är ingenting man ska använda sig av vare sig som elektriker eller husägare. Det är faktiskt potentiellt farligt att förlita sig på dessa instrument. Hur kan någon förlita sitt liv på en kinesisk multimeter för 100 spänn eller en faspenna som förutsätter att du är ”jordad” för att fungera korrekt.

Tångamperemeter och kontinuitets- och spänningsprövare är vad elektriker använder vad jag har sett, och då är det inte skit från Jula utan någorlunda vettiga märken tex Elma. Svanströms El vet jag använder Flukes produkter.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår skepsis mot faspennor men jag tycker de är praktiska om man förstår exakt hur de fungerar. Det är naturligtvis inte den enda indikatorn man ska gå på.

Multimeter: har haft mycket nytta av resistansmätning för diverse tillämpningar tex kolla el-element. Kontinuitetsmätningen i spänningsprovaren jag visade säger ju bara att det finns kontakt eller ej.

Annars är spänningsprovaren suverän och den mest oumbärliga testgrunkan som jag ser det. Som någon sa, vill man kolla vad prylar drar kan kan klara sig rätt bra med en effektmätare helt enkelt. Ska anläggningen balanseras upp lastmässigt mellan faserna så lär man behöva en certifierad elektriker i vilket fall som helst.

En typsituation där spänningsprovaren visade framfött§erna var när lokala fjärrvärmebolaget hade konverterat vårt hus till fjärrvärme från elvärme. Det gick väldigt fort, en kontrakterad elektriker var inblandad.

När allt var klart och hantverkarna åkt hem en fredagkväll skulle vi laga litet middag. Visade sig att det var otroligt dålig kräm på våran häll, som om den gått sönder men litet svag väme presterades. Jag misstänkte att något fifflats med till hällens 400V-matning och ringde denne elektriker. Jodå, han hade kopplat om vår häll (!) i Perilex-kontakten som han menade var felkopplad och skulle gå på 230V. Men... det gör den ju uppenbarligen inte (och varför pillra med grejer som fungerar helt perfekt?).

Eftersom han bodde på annan ort så skulle detta kunna bli fixat först på måndagen. Så lång tid hade vi inte eftersom det var besök i helgen med en massa matlagning. Det var rätt enkelt att återställa ursprunglig koppling genom att växla några stift i Perilexkontakten, här var spänningsprovaren oumbärlig för att säkerställa att allt blev rätt.

Så det är en del saker man kan behöva pyssla med som husägare för att få saker att fungera. Därmed inte sagt att jag gör vad som helst själv. Skulle inte ens fundera på att gå in och pilla i elcentralen eller dra ny el, det finns duktiga proffs jag anlitar för allt större jobb. Ska tex byta en gammal trefashandske till modern upplaga och där får min elektriker anlitas så det blir 100% korrekt inkl alla matningar osv.

Dum fråga kanske men varför så skeptiska mot en multimeter? Den fungerar väl kanon för att enkelt mäta spänning i diverse olika områden i ett hus? Har man exempelvis plockat ur säkringen och vill säkerställa att det verkligen är strömlöst innan man börjar peta så duger den väl bra? :)

berisen berisen skrev:
Dum fråga kanske men varför så skeptiska mot en multimeter? Den fungerar väl kanon för att enkelt mäta spänning i diverse olika områden i ett hus? Har man exempelvis plockat ur säkringen och vill säkerställa att det verkligen är strömlöst innan man börjar peta så duger den väl bra? :)
En anledning är att det är skillnad på multimetrar. Den jag visade, en Voltcraft VC170 är trevlig på många vis med autorange osv men är enbart specad till max 250 V Cat III. Ska man mäta mellan faser tex så behövs att mätutrustningen är anpassad för detta vilket tex spänningsprovaren jag visade är. Det är inte bara teknisk spec, hela instrumentet är ergonomiskt anpassat för att minimera kontakt med 230 / 400 V och det är inte alltid multimetrar av ”konsumentklass”.
____
PS. Men helt klart vill man ju minimera sin utrustning. Multimetern jag visade har en inbyggd ”faspenna” dvs att känna av fas utan fysisk kontakt - men jag tycker min faspenna är bättre till detta. Spänningsprovaren har kontinuitetsmätning dvs att konstatera om det finns ”kontakt” (med obestämd resistans) mellan två kontaktpunter. Jag föredrar multimeterns resistansmätning så jag får riktiga siffror på vad som gäller - ska det vara typ ”noll” vill jag inte ha 100 Ohm tex. Och min multimeter som sagt, den fixar inte 400 V och jag använder den knappast till att mäta 230 V heller även om jag iofs kan göra det. Detta är jobb för spänningsprovaren.

Redigerat:
T T-O skrev:
Faspennor och multimetrar är ingenting man ska använda sig av vare sig som elektriker eller husägare. Det är faktiskt potentiellt farligt att förlita sig på dessa instrument. Hur kan någon förlita sitt liv på en kinesisk multimeter för 100 spänn eller en faspenna som förutsätter att du är ”jordad” för att fungera korrekt.

Tångamperemeter och kontinuitets- och spänningsprövare är vad elektriker använder vad jag har sett, och då är det inte skit från Jula utan någorlunda vettiga märken tex Elma. Svanströms El vet jag använder Flukes produkter.
Ehm, passande att Svanströms la upp ett klipp förra veckan där de rekommenderar en faspenna,
8:57 in i klippet (BTW, förvånansvärt svårt att fixa en länk med tidsstämpel i Youtube appen på mobilen...). Iofs så visar de användning av den för att på ett kontaktlöst sett felsöka var det är spänningsfritt och vilka säkringar som kan ha gått. D.v.s. Jag misstänker att han underförstått syftar på att man aldrig ska använda den för att säkerställa att något är spänningslöst innan man börjar koppla, även om det inte sägs rakt ut. Oavsett så visar det ett scenario där en riktig(?) elektriker påvisar ett användningsområde för en faspenna. En klok sak nämns dock i klippet, ficklampa!

Angående multimeter och starkstörm. Ett av de starkaste argumenten mot billiga multimetrar (tror det har nämnts tidigare, men tåls att förtydligas) är att spänningsmätningskontakten (inklusive oftast alla högimpedans funktioner) ofta delar kontakt med kontakten för små strömmätningar (typiskt 200mA), d.v.s. Du behöver inte flytta kontakterna för att gå från högimpedans till lågimpedans, utan detta görs via vredet. Detta kan leda till att kontakterna är på rätt ställe, men man råkar ha vredet i fel läge, skulle man då mäta 230 spänning så behöver man i bästa fall endast köpa en ny multimeter och byta byxor. Lite beroende på vad matningen är avsäkrat med såklart. Liknande vurpor går att göra om man har vredet i spänningsmätning men saldden i kontakten för 10A strömsmätning, då kommer man också få en fin kortslutning.

Nu kanske man frågar sig varför en dyrare multimeter skulle vara bättre, jo, minst två anledningar (finns garanterat fler), de har oftast separata kontakter för högimpedans-mätningar och lågimpedans-mätningar, oftast en för spänning, ohm, kontinuitet, etc, sen en för max 200mA och en för 10A. Detta eliminerar åtminstone ett av misstagen som man kan råka göra med en billigare. Men, den andra funktionaliteten som dyrare har, och som är ännu viktigare är att de varnar om man har kopplat mätsladden i någon av kontakterna för strömmätning medans man har multimetern inställd för t.ex spänningsmätning.

Alternativet för att undvika allt detta är ju som nämnts tidigare att istället använda en tångampermätare, där har man endast högimpedans-mätningar samt strömmätning som är galvaniskt skiljd (finns garanterat versioner där man kan göra strömmätning med test sladdarna, men vanligaste måste ju utan tvekan vara utan) . Själv kör jag på en UT210E, definitivt inte den bästa, men om man som mig är snål och begränsad budget så skulle jag säga att det är bland den bättre man kan skaffa. Med det sagt, har man några extra tusenlappar över, skaffa en Fluke!

Hur ofta mäter en elektriker ström med en 'vanlig' multimeter utan strömtång?

H Harald Blåtumme skrev:
Tångmultimeter var ett bra tips! Håller med om att det är vanskligt att mäta ström med en vanlig multimeter, det har jag nog bara gjort på någon svagströmsgrunka.

Här hittade jag en hyfsat billig med autorange: [länk]

Ser ut som att man skulle kunna byta multimetern mot en dylik för en mer komplett uppsättning.
Har en sån, eller snarlik modell, och är mycket nöjd. Används nästan uteslutande till husjobb numera eftersom den är smidigare att bära runt på än multimetern. Klart en köprekommendation från min sida.

Den vanliga multimetern får vila upp sig till elektronikprojekten :D.

Jag stämmer in i skaran som rekommenderar en spänningsprovare med summer. Strömtång är väl fiffigt ibland men det är provaren som används. Lär man sig den behövs inte många andra dyra instrument. I synnerhet ej för husbehov.

jag har använt samma fluke t140 dagligen i åtta år. Det finns även andra bra märken, men poängen är att det är en förhållandevis låg penning kontra kvalitet/livslängd att jag inte ser någon mening att spara in den hundralappen eller två som skiljer.

där vet jag också att andra tycker annorlunda.

nåväl. Mina två cent; investera i en bra spänningsprovare och kunskapen att använda den.

Mikael_L
T T-O skrev:
eller en faspenna som förutsätter att du är ”jordad” för att fungera korrekt.
Du behöver inte alls vara jordad, det fungerar med en kapacitiv koppling där du utgör en sidan (plattan) av kondensatorn, om jag försöker förklara det lekmannamässigt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du behöver inte alls vara jordad, det fungerar med en kapacitiv koppling där du utgör en sidan (plattan) av kondensatorn, om jag försöker förklara det lekmannamässigt.
I fall du står på en isolerande gummimatta så funkar ändå en faspenna?

H Harald Blåtumme skrev:
En anledning är att det är skillnad på multimetrar. Den jag visade, en Voltcraft VC170 är trevlig på många vis med autorange osv men är enbart specad till max 250 V Cat III. Ska man mäta mellan faser tex så behövs att mätutrustningen är anpassad för detta vilket tex spänningsprovaren jag visade är. Det är inte bara teknisk spec, hela instrumentet är ergonomiskt anpassat för att minimera kontakt med 230 / 400 V och det är inte alltid multimetrar av ”konsumentklass”.
____
PS. Men helt klart vill man ju minimera sin utrustning. Multimetern jag visade har en inbyggd ”faspenna” dvs att känna av fas utan fysisk kontakt - men jag tycker min faspenna är bättre till detta. Spänningsprovaren har kontinuitetsmätning dvs att konstatera om det finns ”kontakt” (med obestämd resistans) mellan två kontaktpunter. Jag föredrar multimeterns resistansmätning så jag får riktiga siffror på vad som gäller - ska det vara typ ”noll” vill jag inte ha 100 Ohm tex. Och min multimeter som sagt, den fixar inte 400 V och jag använder den knappast till att mäta 230 V heller även om jag iofs kan göra det. Detta är jobb för spänningsprovaren.
Många spänningsprovare har även resistansmätning. Har den en LED-display så har den antagligen resistansmätning. En sån spänningsprovare och en strömtång räcker för att mäta mer eller mindre allt i huset så som jag förstått. Sen har jag en billig multimeter från biltema för elektronik.

Mikael_L
Jag har en fluke T-150 spänningsprovare (och en T-110 också)
xlarge_20200304162648_bb1850f7.jpeg

Vad gäller ohm-området så är jag lite missnöjd då det bara går till 2kohm. Skulle den t.ex. gå 20kohm så hade jag kunnat kolla lite olika tempgivare av NTC/PTC-typ och lite annat.

Men i övrigt är jag nog väldigt nöjd med denna, följer med mig nästan jämt.

T T-O skrev:
I fall du står på en isolerande gummimatta så funkar ändå en faspenna?
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.