50 712 läst ·
231 svar
51k läst
231 svar
Mest ekonomiska bilköpet!?
Jag känner till ett relativt billigt och ett extremt billigt sätt att äga bil.
Det relativt billiga sättet praktiserade farsgubben i många år. Han köpte en 1-5 år gammal och extremt välskött bil. Letade och letade tills han hittade toppenexemplaret. Sedan skötte han den väl och servade och reparerade och höll den i skick tills den blev i den åldern att driftssäkerheten blev för dålig för att pendla med trots ordentliga reparationen och toppenunderhåll. Han körde mycket så efter ungefär 10 år började motorerna bli slitna och då var det dags för byte. Då letade han i ett halvår och så köpte han nästa begagnade toppenexemplar.
Jag vet inte hur väl den här metoden fungerar med nutidens krångelbilar.....
Det extremt billiga sättet praktiserar jag själv. Då jag var 18 år och tog körkort ärvde jag en 16 år gammal Opel Kadett som då var värd 6000 mark (ca 10000 kr) men bara körd 110000 km. Den rullar än i dag. I år fyller bilskrället 33 år och den bara rullar....... men jag har skruvat mycket och sandblästrat mycket genom åren för att hålla den rullande.
Det relativt billiga sättet praktiserade farsgubben i många år. Han köpte en 1-5 år gammal och extremt välskött bil. Letade och letade tills han hittade toppenexemplaret. Sedan skötte han den väl och servade och reparerade och höll den i skick tills den blev i den åldern att driftssäkerheten blev för dålig för att pendla med trots ordentliga reparationen och toppenunderhåll. Han körde mycket så efter ungefär 10 år började motorerna bli slitna och då var det dags för byte. Då letade han i ett halvår och så köpte han nästa begagnade toppenexemplar.
Jag vet inte hur väl den här metoden fungerar med nutidens krångelbilar.....
Det extremt billiga sättet praktiserar jag själv. Då jag var 18 år och tog körkort ärvde jag en 16 år gammal Opel Kadett som då var värd 6000 mark (ca 10000 kr) men bara körd 110000 km. Den rullar än i dag. I år fyller bilskrället 33 år och den bara rullar....... men jag har skruvat mycket och sandblästrat mycket genom åren för att hålla den rullande.
Ursäkta mig Skysodan men det där var ett inlägg som avslöjar en mycket inskränkt världsbild.
Det gäller naturligtvis att köra lugnt och säkert med beaktande av bilens egenskaper. Jag är en ökänd trafikpropp med knappt 80 i topphastighet och då föret är dåligt kan det gå under 50 på 80-väg.
De pengarna som skulle krävas för att köpa och underhålla bilen du anser att man måste ha skulle ställa till betydligt större besvär och risker om de fattades på annat håll och här handlar det om riskminimering.
Den som inte accepterar att jag minimerar risker kan plocka fram plånboken!
I trådstartarens fall är pappas metod mycket bättre och även om kostnaderna är flerdubbelt högre än mina så är de relativt låga då man jämför med andra människors bilägande. Den metoden rekommenderar jag!
Det gäller naturligtvis att köra lugnt och säkert med beaktande av bilens egenskaper. Jag är en ökänd trafikpropp med knappt 80 i topphastighet och då föret är dåligt kan det gå under 50 på 80-väg.
De pengarna som skulle krävas för att köpa och underhålla bilen du anser att man måste ha skulle ställa till betydligt större besvär och risker om de fattades på annat håll och här handlar det om riskminimering.
I trådstartarens fall är pappas metod mycket bättre och även om kostnaderna är flerdubbelt högre än mina så är de relativt låga då man jämför med andra människors bilägande. Den metoden rekommenderar jag!
Nja vet inte hur du menar med inskränkt. Om du istället böt din opel till en bil från säg 1995. Så har du fått med de största framstegen i säkerhet.
Bilar från 80 talet är bättre än 70 talet då även rattkolumnen var styv o dödade och skadade föraren allvarligt redan i olykor i låga hastigheter.
Bilar från 1995 får du i princip under 10000 sek. Delarna kostar mkt lite för dem med och rostar inte lika illa som en 80 talare. Dessutom släpper du ut massa miljöfarliga avgaser om den är äldre än 86. Då ingen katalysator sitter så kommer dessutommavgasrör behöva bytas ofta. En bil med kat överlever avgasrören 15-20000 mil jämfört mot 3-6000 mil med bil utan kat.
Kör då ens 1000 mil om året så lägger du dessa summor i bränsle.
Bilar från 80 talet är bättre än 70 talet då även rattkolumnen var styv o dödade och skadade föraren allvarligt redan i olykor i låga hastigheter.
Bilar från 1995 får du i princip under 10000 sek. Delarna kostar mkt lite för dem med och rostar inte lika illa som en 80 talare. Dessutom släpper du ut massa miljöfarliga avgaser om den är äldre än 86. Då ingen katalysator sitter så kommer dessutommavgasrör behöva bytas ofta. En bil med kat överlever avgasrören 15-20000 mil jämfört mot 3-6000 mil med bil utan kat.
Kör då ens 1000 mil om året så lägger du dessa summor i bränsle.
Jag skulle heller inte köra med en överdrivet gammal bil. Det händer en del saker med krocksäkerheten. Här testar Fifth Gear en gammal "säker" Volvo 940 mot en modernare småbil.
[video=youtube;qBDyeWofcLY]https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY[/video]
[video=youtube;qBDyeWofcLY]https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY[/video]
Den stora skillnaden är att en billig 90-talsbil vanligen måste antingen svetsas eller motorrenoveras och det kostar både tid och pengar gissningsvis är jag uppe i 2000-2500 euro eller 20000-25000 kr plus arbetet innan den är i skick och besiktad...... och så är delarna dyrare och svårare att reparera.
I min värld är 2000 euro fruktansvärt mycket pengar att lägga ut på en sak som inte absolut behövs....... mellan 1,5 och 4 månaders nettoinkomst.
Givetvis kommer jag att byta till en 90-talsbil då kadetten är slut men varje år extra jag får ur den är ett märkbart påslag i ekonomin.
I min värld är 2000 euro fruktansvärt mycket pengar att lägga ut på en sak som inte absolut behövs....... mellan 1,5 och 4 månaders nettoinkomst.
Givetvis kommer jag att byta till en 90-talsbil då kadetten är slut men varje år extra jag får ur den är ett märkbart påslag i ekonomin.
Så tråden verkar mynna ut i att en Kadett från innan Sovjet föll eller en Saab från precis efter millennieskiftet är de mest ekonomiska bilvalen 2017?
Av egen erfarenhet så verkar det mest ekonomiska vi kört här hemma hittills ha varit en Nissan Note. Gick 18000 mil i vår ägo till kostnaden av en uppsättning frambromsar och en ohygglig massa glödlampor. Roade mig med att räkna ut totala ägandekostnaden på den när den avyttrades och vi hamnade på 15 spänn inkl allt.
Du köper en ny för typ 120k. Men du får aldrig ligga på grund av att du kör en Note, den saken är säker....
Av egen erfarenhet så verkar det mest ekonomiska vi kört här hemma hittills ha varit en Nissan Note. Gick 18000 mil i vår ägo till kostnaden av en uppsättning frambromsar och en ohygglig massa glödlampor. Roade mig med att räkna ut totala ägandekostnaden på den när den avyttrades och vi hamnade på 15 spänn inkl allt.
Du köper en ny för typ 120k. Men du får aldrig ligga på grund av att du kör en Note, den saken är säker....
15kr eller 15 kr milen?maglag skrev:Så tråden verkar mynna ut i att en Kadett från innan Sovjet föll eller en Saab från precis efter millennieskiftet är de mest ekonomiska bilvalen 2017?
Det måste vara 15 kr/ mil. Vilket är väldigt bra! Vår Opel från tiden runt Jeltsins fall kostar oss 300 kr/månad plus ungefär 500 kr i bensin. Då kommer vi runt 60 mil, vilket är vårt husbehov.maglag skrev:Så tråden verkar mynna ut i att en Kadett från innan Sovjet föll eller en Saab från precis efter millennieskiftet är de mest ekonomiska bilvalen 2017?
Av egen erfarenhet så verkar det mest ekonomiska vi kört här hemma hittills ha varit en Nissan Note. Gick 18000 mil i vår ägo till kostnaden av en uppsättning frambromsar och en ohygglig massa glödlampor. Roade mig med att räkna ut totala ägandekostnaden på den när den avyttrades och vi hamnade på 15 spänn inkl allt..
Det innebär att bilen kostar 14 kr milen vid en årlig körsträcka på 700 mil. Vi fick den gratis av en äldre släktning, annars hade man nog kommit upp i 15 kr/mil. Hittills på fyra år har jag bara bytt avgassystem på verkstad (1400 kr inkl svinbilliga delar från Tyskland) bromsrör båda sidor fram 1800 kr på verkstad. Olja och filter byter jag själv, rost i skärmar och på baklucka har jag slipat bort men den börjar komma tillbaka...
Tror nog dock att jag fått ligga mer med en Note
15 kr milen har jag med med min V70 2006 men det är en betydligt säkrare bil än kadett, och betydligt rymligare än en note
Nu räknar du bara bensinkostnader. Du måste ju ha med alla fasta kostnader och slå ut dem på körsträckan.camaro1969 skrev:
Krockar man inte så spelar inte säkerheten någon roll. Kör man mer så blir dessutom kostnaden större. Våra 700 mil om året gör ju att milen blir onödigt dyra.. Men totalkostnaden hade förstås ökat om vi tar bilen istället för cykeln vid småstäckor.
Jag ska inte klaga på din ekonomiska prioritering men jag tycker att det låter som att du underskattar riskerna i trafiken. Du kanske kör nyktert, piggt och försiktigt, men alla andra kanske inte gör det. Och i din bil kan det räcka med att någon annan trafikant försöket fånga en pokémon vid fel tillfälle för att du ska ha skrivit ditt sista inlägg. I en modern bil så överlever man normalt krock i 80-90 km/h in i en vägg. I din bil så dör man vid 50-60. Blir du påkörd bakifrån så är riskerna för whiplashskador också stora. Risken för en olycka ökar också eftersom din bil saknar antisladdsystem och alla människor kan göra misstag oavsett hur försiktigt de kör.heimlaga skrev:Det gäller naturligtvis att köra lugnt och säkert med beaktande av bilens egenskaper. Jag är en ökänd trafikpropp med knappt 80 i topphastighet och då föret är dåligt kan det gå under 50 på 80-väg.
Kolla filmen ovan, din kadett är mycket sämre än Volvo 940:n som blir mos.
Det finns en hel del småbilar med rimliga miltal som är 10 år eller yngre på blocket. De kostar omkring 10-15000 vilket är i samma härad som du kan få ut för din kadett. Utan någon större skillnad i kostnad skulle du kunna åka mycket säkrare.
bränslekostnaderna är 10.50:-Kallebo skrev:Nu räknar du bara bensinkostnader. Du måste ju ha med alla fasta kostnader och slå ut dem på körsträckan.
Krockar man inte så spelar inte säkerheten någon roll. Kör man mer så blir dessutom kostnaden större. Våra 700 mil om året gör ju att milen blir onödigt dyra.. Men totalkostnaden hade förstås ökat om vi tar bilen istället för cykeln vid småstäckor.
hahaha "krockar man inte så spelar inte säkerheten någon roll"
kör man mer blir kostnaden större? tvärtom menar du väl