50 717 läst ·
231 svar
51k läst
231 svar
Mest ekonomiska bilköpet!?
Bra råd från pelpetpelpet skrev:
Jag äger en Dacia Duster sedan 2 år tillbaka som har rullat 3000 mil. Det finns inget på bilen som inte motsvarade mina förväntningar och jag är väldigt nöjd än så länge.
Kollade också på en Sportage först men jag tyckte att utformningen på bagageutrymmet inte va så bra.
Men om du ska göra ett "ekonomiskt" bilköp, ska du verkligen ha en fullt utrustad då?
Om det stämmer så kan man då alltså anta att en fullservad Japanare är i bättre skick än andra fullservade bilarlars_stefan_axelsson skrev:Tja, den förklaringen jag hört (men inte dykt djupare ner i) är att japanska bilmärken, spec. Toyota tar mycket mer på en (dyrare) service, och att det är därför som besiktningsresultaten ser bättre ut.
Även om jag inte vet om, eller till vilken grad det är så, så skulle det ju iaf kunnat vara så. Dvs om man på servicen underkänner spindellederna innan besiktningen skulle gjort det, och arbetar konsekvent för att dessa skall bli utbytta, så kommer ju besiktningen inte att dela ut så många tvåor för det. Men baksidan blir då dyrare kostnad för kunderna i slutändan.
Men, jag har som sagt inte mer än lösa rykten bakom det, så ta det för vad det är.
Själv har jag länge varit i det tyska (VAG) träsket. Fina bilar men jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad över prislapparna på service eller det som ingår i servicen. (Förutom möjligtvis nyligen då min bil passerat 10 år och jag valde att gå kliva ner till en nivå som VW kallar för basservice för 1795:- och protokollet man får ut är nästintill lika omfattande som de föregående tillfällen som kostat dubbla pengen. Känns bra nu men man känner sig blåst för de föregående tillfällena
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 153 inlägg
Det är ju den logiska slutsatsen, ja.Stuff skrev:
Ja, jag hade en VW Passat och jobbpendlade i. Den dåliga stolen pajjade ryggen på mig (diskbråck). Så jag hyser ett personligt agg mot dem av det skälet. Men annars så var det väl ungefär som Volvo. Jag servade dock själv, så jag vet inte hur priserna låg. Att byta kamrem var dock dyrt. Men det är det väl på alla? Jag sålde innan.Stuff skrev:Själv har jag länge varit i det tyska (VAG) träsket. Fina bilar men jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad över prislapparna på service eller det som ingår i servicen. (Förutom möjligtvis nyligen då min bil passerat 10 år och jag valde att gå kliva ner till en nivå som VW kallar för basservice för 1795:- och protokollet man får ut är nästintill lika omfattande som de föregående tillfällen som kostat dubbla pengen. Känns bra nu men man känner sig blåst för de föregående tillfällena
Ser att många tipsat om Toyota och Honda. Bra bilar men glöm inte att kolla på Mazda! Har själv haft bilar av många olika märken varav två Mazda. Tycker det varit otroligt bra bilar till ok kostnad. Toyota har jag också haft och den var toppen men dyrare att äga.
För min del blir det nog en ca 3 år gammal Mazda cx-5 nästa gång....
För min del blir det nog en ca 3 år gammal Mazda cx-5 nästa gång....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Men Mazda ligger inte lika bra till i statistiken. Subaru är bra också men. Att fråga efter en ekonomisk bil och samtidigt leta i det förkastliga SUV träsket är lite bakvänt?
Jag skulle rekommendera en 2012 Honda Jazz 1,4 ca 5000 mil. utmärkt bil om man gömmer sina fördommar lite.
En lätt begagnad bil känns ofta som ny (kolla på flera och ta den finaste) och kommer inte braka ihop utan förvarning. Men vill du lägga 100' till och få en sämre bil, varsågod.
Jag skulle rekommendera en 2012 Honda Jazz 1,4 ca 5000 mil. utmärkt bil om man gömmer sina fördommar lite.
En lätt begagnad bil känns ofta som ny (kolla på flera och ta den finaste) och kommer inte braka ihop utan förvarning. Men vill du lägga 100' till och få en sämre bil, varsågod.
Kravet var att nan kan åka på fjällsemester. 4wd var inte fel, men det fick inte kosta för mycket.
Fjällsemester låter som bra räckvid (ingen elbil), lastutrymme, framhjulsdrift, inte minsta motor, motorvärme, stolvärme, mm.
Skulle alla som åker till fjällen ha 4wd, då hade det inte funnits många andra bilar i sverige
Fjällsemester låter som bra räckvid (ingen elbil), lastutrymme, framhjulsdrift, inte minsta motor, motorvärme, stolvärme, mm.
Skulle alla som åker till fjällen ha 4wd, då hade det inte funnits många andra bilar i sverige
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Ska man ha det billigt är det bättre med en liten vardagsbil, Honda jazz eller varför inte Mitsubishi Colt och ska man till fjällen en gång per år då hyr man en större bil då. Blir billigare totalt sett.
precis så gjorde vi, köpte en v70 2,4 2006 som gått 28000 mil.pelpet skrev:
gav 30000:-
visst den drar 0,8 så den går inte billigt precis men totalkostnaden är nog svårslagen.
har nu kört ca 1500 mil med den, och har bytt olja å filter själv, samt lejt grannen att byta kamrem.
köper alla reservdelar etc från tyskland via nån svensk sida tex reservdelar24.se kamrem inkl vattenpump gick på 1300:- mekonomen ville ha drygt 3000:-
summa summarum är jag supernöjd med denna bil. man åker skönt i den. man behöver inte vara särskilt rädd om den jämfört med om man köper en "ny" bil för 200000+
den både känns säker och vad jag förstår är den det med.
den rostar inte lika mycket som bilar från dkw koncernen, billiga delar etc.
jag är nästan mer nöjd med denna bil för 30.000:- än min v50 jag köpte ny för 240.000:-
men v50 går billigare så den pendlar jag till jobbet med och "familjebilen" är v70n
Äldre bilar som skötts enligt serviceboken är knappast något som bara trillar ihop och kostar en massa pengar, trots att de kan ha körts en massa mil.
Om TS köper en bil för ca 50.000 med 15.000 mil, så är för det mesta kamrem och andra dyrare slitdelar bytta och helst också en bil med inte alltför mycket finesser och hästkrafter. Fortsätter sedan TS att serva bilen enligt serviceboken och byter olja och filter årligen, kommer bilen att fungera många år, utan större problem än med en helt ny.
Att sedan finna en mindre verkstad som anlitas för service och reparationer, ger ett billigt totalt bilägande.
Om TS köper en bil för ca 50.000 med 15.000 mil, så är för det mesta kamrem och andra dyrare slitdelar bytta och helst också en bil med inte alltför mycket finesser och hästkrafter. Fortsätter sedan TS att serva bilen enligt serviceboken och byter olja och filter årligen, kommer bilen att fungera många år, utan större problem än med en helt ny.
Att sedan finna en mindre verkstad som anlitas för service och reparationer, ger ett billigt totalt bilägande.
Subaru har nämnts som förvisso fått utmärkelser för mest nöjda bilägare och har en fantastiskt fyrhjulsdrift med detta påverkar också andrahandsvärdet som ligger relativt högt jämfört med de andra japanarna. Bra när man ska sälja, sämre när man ska köpa.
För övrigt ville TS ha en bil för två med hyfsade lastutrymmen. Då räcker det långt med en kombi i golfklassen.
Ska du klå de lastutrymmena med en suv så måste du upp på en suv modell stor och då är den inte så ekonomisk längre.
För övrigt ville TS ha en bil för två med hyfsade lastutrymmen. Då räcker det långt med en kombi i golfklassen.
Ska du klå de lastutrymmena med en suv så måste du upp på en suv modell stor och då är den inte så ekonomisk längre.
svärfarsan har en subaru nånting... årsmodell 2011. att byta bussningar i en glapp framvagn var inte billigt, tror det gick på 14000:- man fick tydligen byta hela länkarmarnaStuff skrev:Subaru har nämnts som förvisso fått utmärkelser för mest nöjda bilägare och har en fantastiskt fyrhjulsdrift med detta påverkar också andrahandsvärdet som ligger relativt högt jämfört med de andra japanarna. Bra när man ska sälja, sämre när man ska köpa.