plan-g skrev:
Tackar för alla bra och lärorika svar i tråden. Läser och begrundar allt.
Japanare lockar med hållbarheten. Tittat på flera suv-liknande som gått kring 7000 mil och verkar prisvärda kring 150k.

Alternativet till detta är att köp minsta, billigaste småbil typ Toyota Aygo och istället hyra storbil vid semester.

Om vi köper en Toyota Aygo eller Honda Jazz, vilket miltal bör vi titta på om målet är att minimera värdeminskning men samtidigt slippa kostsamma och jobbiga rparationer? 7000 mil? Eller kan vi lika väl köpa en billigare som gått 12000 mil och ändå slippa krångel? Var ligger "brytpunkten" mellan värdeminskning och krångel?
Är det bara "kostnad per mil" som styr? Även om ni inte kör så mycket (nu) så tillbringar man ändå en hel del tid i bilen. Hur värdesätter ni komfort t.ex? En Aygo är säkert en kanonbil men...
Hat haft en liten Ford och bullret i den i 100 km/h med dubbdäck är som att köra med bakluckan öppen, det går t.ex. knappt att prata med baksätespassagerarna.... Störde mig duktigt på allt "snik" efter ett tag...

Min rekommendation är att du köper en bil du verkligen vill ha, jag tröttnar snabbt annars (men vi är såklart alla olika)

Och om ni har budget på 150k, så GÅR det ju att köpa en bil för exempelvis 100k och ha 50k kvar till reparationer (SÅ jobbigt är det inte att lämna in bilen på verkstad)

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag funderade på att byta ut min Citroen C5 -07 som gått 22000 mil eftersom jag tyckte att det blev för många kronor till verkstan och jag lite hellre skulle vilja ha en MPV. Men efter att ha räknat på det så konstaterade vi att vi kunde reparera vår nuvarande bil för 16000kr/år och ändå köra billigare än om vi skulle ha köpt en ny bil.

Krocksäkerheten är inte mycket sämre än en ny Citroen C4 Grand Picasso heller. Betydligt sämre whiplashskydd men bättre resultat vid krocktester.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Tackar för alla bra och lärorika svar i tråden. Läser och begrundar allt.
Japanare lockar med hållbarheten. Tittat på flera suv-liknande som gått kring 7000 mil och verkar prisvärda kring 150k.

Alternativet till detta är att köp minsta, billigaste småbil typ Toyota Aygo och istället hyra storbil vid semester.

Om vi köper en Toyota Aygo eller Honda Jazz, vilket miltal bör vi titta på om målet är att minimera värdeminskning men samtidigt slippa kostsamma och jobbiga rparationer? 7000 mil? Eller kan vi lika väl köpa en billigare som gått 12000 mil och ändå slippa krångel? Var ligger "brytpunkten" mellan värdeminskning och krångel?
min mormor har en aygo som hon vann på postkodlotteriet, jag vill minnas att det var runt 2010.
tror den bara gått 4000-5000 mil, och hon ska sälja den pga ålder och sjukdom, pma om det är av intresse (jag har lånat den några gånger och det är ingenting man ska använda vid pendling, men som en billig bil, absolut! )

• Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att man ska underskatta en småbil. Jag och frun levde med en Renault Twingo under många år och för två personer fungerade det bra. Med ett schysst takräcke kommer man ganska långt.

Rent krasst hade det nog funkat med småbil idag trots fyra i familjen nu när barnvagnarna är avvecklade. Men då ska det vara med bra extraljus, antisladd, rails och dragkrok. Den kanske inte duger för att dra en tvåtons grusvagn men med en liten kåpvagn så kan man lätt dra bagaget för en fjällsemester med hela familjen och det blir samtidigt enkelt att flytta cyklar. Och med rails blir det enkelt att köra med en rejäl takbox. Det kanske inte alltid är lika smidigt som att slänga in allt i bagaget på kombin, men det skulle vara görbart och framförallt billigare.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Den kanske inte duger för att dra en tvåtons grusvagn men med en liten kåpvagn så kan man lätt dra bagaget för en fjällsemester med hela familjen och det blir samtidigt enkelt att flytta cyklar. Och med rails blir det enkelt att köra med en rejäl takbox. Det kanske inte alltid är lika smidigt som att slänga in allt i bagaget på kombin, men det skulle vara görbart och framförallt billigare.
Njae, om det blir enkelt att köra med en rejäl takbox det skall jag låta vara osagt. Det blir lätt topptungt (jag slog just upp att max taklast på en Twingo är 60kg, så takboxen tar bara den från 1/3 till hälften (!) av max tillåtna last.

Så för just "fjällsemester"-fallet, om vi antar att man bara åker till fjällen en gång per år, så skulle jag snarare rekommendera att man hyr. Fjällsemester är en förlustaffär ändå så man kan lika gärna löpa linan ut. (Fick hyra själv för några år sedan pga pajjad generator dagen innan avfärd, var inte dyrt).

(Och själv ångrar jag att jag bytte ner mig från V70 till V50 förra gången. V50 är för liten för vad jag använder bilen till... :))

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Linjediagram som visar milKostnaden för en A4 från 2001 med en drastisk sänkning p.g.a. felinmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är milkostnaden inklusive bränsle, reparationer och service på min A4 från 2001. Värdeminskning är satt till noll då den kostade 14000.

Där den droppar ner har jag råkat mata in fel värden i min loggfil.

lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, om det blir enkelt att köra med en rejäl takbox det skall jag låta vara osagt. Det blir lätt topptungt (jag slog just upp att max taklast på en Twingo är 60kg, så takboxen tar bara den från 1/3 till hälften (!) av max tillåtna last.

Så för just "fjällsemester"-fallet, om vi antar att man bara åker till fjällen en gång per år, så skulle jag snarare rekommendera att man hyr. Fjällsemester är en förlustaffär ändå så man kan lika gärna löpa linan ut. (Fick hyra själv för några år sedan pga pajjad generator dagen innan avfärd, var inte dyrt).

(Och själv ångrar jag att jag bytte ner mig från V70 till V50 förra gången. V50 är för liten för vad jag använder bilen till... :))
Problemet med en småbil på fjällsemestern är att skidorna inte går in i bilen. Har man bara med sig ett par slalomskidor så brukar de gå att böka in men vill man ha slalomskidor, klassiska skidor, skateskidor och turskidor till hela familjen blir det trängre. Det löser takboxen. Och skidor väger ju inte så mycket.

Men jag håller med. Kör man med en småbil som tappar 20000kr i värde per år istället för en kombi som tappar 40000kr/år så kanske man kan kosta på sig att hyra en större bil då och då. Det jag menar är att med lite extrautrustning så blir småbilen ändå väldigt användbar.

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Rails lockar verkligen med möjlighet till takbox. Kryllar dessvärre inte av småbilar med rails. Inte ens på Yaris finns det vad jag kan hitta. Nån småbil som har rails?

308 träffar på blocket på småbilar med rails. Kombinerar man det med drag så sjunker antalet träffar.

Tyvärr verkar de flesta inte inse hur mycket bättre en småbil blir med en dragkrok. Mentalt verkar många vilja dra tvåtons gruslass och husvagnar.

Den här verkar ekonomisk och praktisk. Kombinera den med en entons bromsad släpvagn så har du bra lastmöjligheter. En obromsad kärra funkar också men då får du inte lasta på särskilt mycket.

Röd Skoda Fabia kombi parkerad utanför en byggnad med texten "HÄL CENTER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Man måste inte ha rails för att få på en takbox. Men det kräver lite uppfinningsrikedom när boxen ska fästas i takräcket.

Nyfniken skrev:
Man måste inte ha rails för att få på en takbox. Men det kräver lite uppfinningsrikedom när boxen ska fästas i takräcket.
man måste väl ha ett takräcke oavsett rails eller inte?

camaro1969 skrev:
man måste väl ha ett takräcke oavsett rails eller inte?
Självklart. Men man behöver inte stirra sig blind på bilar med rails. Det räcker med en bil med takräcke.

Nyfniken skrev:
Självklart. Men man behöver inte stirra sig blind på bilar med rails. Det räcker med en bil med takräcke.
jaa eller en bil, så köper man ett takräcke på typ biltema för 200:-

Somliga moderna bilar har inga fästen för takräcken

harry73
Det finns även takräcken för dessa bilar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.