9 421 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Merlin Gerin dvärgar i GARO central?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Sitter inte skenorna på fel sida?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Annars är det bättre att man syr RK mellan säkringarna även om det är riktigt tråkigt.
Det är femledare från föregående central (TN-C-S), så det blir ett litet fusk med nollan rakt in på JFBerna. Alternativt får jag koppla ihop inkommande N och PE. Det kanske är mer korrekt?
Kompisen gick hädan direkt efter fotograferingen. :blushing:
Kompisen gick hädan direkt efter fotograferingen. :blushing:
Ser ju iof ut at finnas plats t att kapa ena n-plinten så att du får en stor o två mindre. O så många utgående ä de ju inte så att alla anslutningar blir använda. Koppla inte ihop jord o nolla, man får inte gå från tn-s till tn-c.
Alfredo: Jo den ä delad men han har ju två jfb, en plint per jfb sen en för att dela ink nolla, då ä han en plint kort. Hade de vart 4 ledare in hade de blivit enklare, pen på pen o nollorna till jfb från pen-skena.
Alfredo: Jo den ä delad men han har ju två jfb, en plint per jfb sen en för att dela ink nolla, då ä han en plint kort. Hade de vart 4 ledare in hade de blivit enklare, pen på pen o nollorna till jfb från pen-skena.
Jag tycker det skulle vara bättre att mata dem här nya UCn som TN-S, dvs dela upp PE och N redan i föregående central.
Men då bör du lösa uppgreningen av nollan lite snyggare, gärna en delad skena eller montera någon nollplint eller så.
Det kan ju, förutom att mata nolla till de två JFB, vara bra att ha någon enstaka noll-anslutning ledig före JFB om du behöver ha något liggande utanför JFB.
Men då bör du lösa uppgreningen av nollan lite snyggare, gärna en delad skena eller montera någon nollplint eller så.
Det kan ju, förutom att mata nolla till de två JFB, vara bra att ha någon enstaka noll-anslutning ledig före JFB om du behöver ha något liggande utanför JFB.
Jo, en separat skena vore nog bra, jag får botanisera i butiken och se vad jag hittar. Var inne på att kapa PE-skenan, men det finns inget bra sätt att fixera och isolera delarna i sidled.
Edit: Kanske något i den här stilen som passar på DIN-skenan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Kanske något i den här stilen som passar på DIN-skenan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja OK. Det är alltså JFB2 som är sydd vidare från JFB1 då?
Men jag skulle alltså lägga alla nollor till JFB direkt från inkommande nollplinten.
Det är ju liksom en av finesserna med den extra nollplinten, att det är endast mer säkra 1-kabel-i-plinten-kopplingar än lite mer glappbenägna varianter där man knölar in 2 eller fler kablar i samma anslutningsplint.
Glapp i nollan är ju det du allra minst vill råka ut för.
Sen blir det mer översiktligt och det blir mindre risk att man vid framtida arbeten glömmer någon nollanslutning. Och att man lättare och säkrare kan strömsätta delar av centralen om jobb på någon grupp drar ut på tiden.
Men funktionsmässigt gör det ju givetvis ingen skillnad, du hade ju också kunnat skippat plinten och sytt nollan på inkommande plint på alla JFB.
Men själv tycker jag det är trevligt med en plint för inkommande nolla av alla de ovan nämnda anledningarna.
Men jag skulle alltså lägga alla nollor till JFB direkt från inkommande nollplinten.
Det är ju liksom en av finesserna med den extra nollplinten, att det är endast mer säkra 1-kabel-i-plinten-kopplingar än lite mer glappbenägna varianter där man knölar in 2 eller fler kablar i samma anslutningsplint.
Glapp i nollan är ju det du allra minst vill råka ut för.
Sen blir det mer översiktligt och det blir mindre risk att man vid framtida arbeten glömmer någon nollanslutning. Och att man lättare och säkrare kan strömsätta delar av centralen om jobb på någon grupp drar ut på tiden.
Men funktionsmässigt gör det ju givetvis ingen skillnad, du hade ju också kunnat skippat plinten och sytt nollan på inkommande plint på alla JFB.
Men själv tycker jag det är trevligt med en plint för inkommande nolla av alla de ovan nämnda anledningarna.
Redigerat:

