Sitter inte skenorna på fel sida?

hempularen skrev:
Sitter inte skenorna på fel sida?
Nejdå...det är ett bra sett om det är risk för kondens i centralen då är det stor risk för kortis i fasskenan...ifs så är det vanligare att man gör dräneringshål i utsatta centraler nuförtiden....

Annars är det bättre att man syr RK mellan säkringarna även om det är riktigt tråkigt.

Jo, gjorde det förra gången, men det var som sagt inte kul.

Hur har du löst de me neutralplintarna? Ser ut o va en för lite om du inte har fyrledare in.
O behändig arbetskompis du har, om han klagar, bit huvudet av honom!

DjAlbert skrev:
Hur har du löst de me neutralplintarna?
Nollskenan är väl delad?

Det är femledare från föregående central (TN-C-S), så det blir ett litet fusk med nollan rakt in på JFBerna. Alternativt får jag koppla ihop inkommande N och PE. Det kanske är mer korrekt?

Kompisen gick hädan direkt efter fotograferingen. :blushing:

Ser ju iof ut at finnas plats t att kapa ena n-plinten så att du får en stor o två mindre. O så många utgående ä de ju inte så att alla anslutningar blir använda. Koppla inte ihop jord o nolla, man får inte gå från tn-s till tn-c.
Alfredo: Jo den ä delad men han har ju två jfb, en plint per jfb sen en för att dela ink nolla, då ä han en plint kort. Hade de vart 4 ledare in hade de blivit enklare, pen på pen o nollorna till jfb från pen-skena.

Jg kan säkert dela den ena plinten eller PE-skenan.

Det är TN-C i centralen före, det är bara kabeln som råkar vara fem-ledare (N1XV 5G6).

Mikael_L
Jag tycker det skulle vara bättre att mata dem här nya UCn som TN-S, dvs dela upp PE och N redan i föregående central.
Men då bör du lösa uppgreningen av nollan lite snyggare, gärna en delad skena eller montera någon nollplint eller så.
Det kan ju, förutom att mata nolla till de två JFB, vara bra att ha någon enstaka noll-anslutning ledig före JFB om du behöver ha något liggande utanför JFB.

Jo, en separat skena vore nog bra, jag får botanisera i butiken och se vad jag hittar. Var inne på att kapa PE-skenan, men det finns inget bra sätt att fixera och isolera delarna i sidled.

Screen Shot 2013-12-05 at 7.44.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Kanske något i den här stilen som passar på DIN-skenan.

159293-4-kopplingsplintar.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Det blev en liten fin DIN-monterad nollskena. Tack för synpunkterna! :thumbup:

IMG_4104.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Ja jag tycker det där ser mer strukturerat ut.

Men varför syr du nollan till PSA'n från JFB1?, varför inte ta även denna nolla från din fina nya nollplint?

Det har jag gjort, lite svårt att se kanske. :)

Mikael_L
Ja OK. Det är alltså JFB2 som är sydd vidare från JFB1 då?

Men jag skulle alltså lägga alla nollor till JFB direkt från inkommande nollplinten.

Det är ju liksom en av finesserna med den extra nollplinten, att det är endast mer säkra 1-kabel-i-plinten-kopplingar än lite mer glappbenägna varianter där man knölar in 2 eller fler kablar i samma anslutningsplint.
Glapp i nollan är ju det du allra minst vill råka ut för.

Sen blir det mer översiktligt och det blir mindre risk att man vid framtida arbeten glömmer någon nollanslutning. Och att man lättare och säkrare kan strömsätta delar av centralen om jobb på någon grupp drar ut på tiden.

Men funktionsmässigt gör det ju givetvis ingen skillnad, du hade ju också kunnat skippat plinten och sytt nollan på inkommande plint på alla JFB.
Men själv tycker jag det är trevligt med en plint för inkommande nolla av alla de ovan nämnda anledningarna.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.