Nej
Enklast är väl isf att använda en skena från Schneider eller RK
Enklast är väl isf att använda en skena från Schneider eller RK
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sen kan dvärgbrytare även vara lite olika höga och vissa fasskenor har en pinne medans andra har en gaffel.
//Patrik
//Patrik
Nu måste jag vara lite anti, jag tycker att alla skenor passar rätt bra till alla automater. Det som brukar vålla problem är om man använder automater av olika fabrikat, då "hålen" kan sitta på lite olika höjd.
Ja det är vad jag också tänkte/trodde var största skillnaden.elmont skrev:
Men jag har ju oerhört liten praktisk erfarenhet av detta jämfört med många andra här, så därför ställde jag min fråga.
Jag kan ju nämna att det fans ( finns???) ett lågprismärke som hade lite smalare moduler så satte man mer än ca 10 apparater passade inte "vanliga" skenor. Jag vet inte om dom finns kvar och om dom då har anpassat sig.
Eldon har en tysktillverkad skena ( FTG, Euro-Vario )som de går ut med att passa de flesta fabrikat. Säger ju en del om möjligheten att blanda, så länge man håller sig till dvärgar från samma tillv.Enda skillnaden mot Hagers modell är att den saknar läppen(?) upptill, vilken jag har upplevt varit ivägen när man anv hager fasskena tillsammans med vissa andra fabrikat.
http://www.eldon.com/121840_Fasskenor-sv_SE-Fasskenor_for_dvargbrytare_mm.aspx
http://www.eldon.com/121840_Fasskenor-sv_SE-Fasskenor_for_dvargbrytare_mm.aspx
Det kan passa hjälpligt men det brukar spänna och vara svårt att få det rakt...även risk för varmgång.....
För att gå lite OT så fanns (finns??) det på 1980-talet ryska IC-kretsar i 74-serien som var kopior av västerländska dito.elmont skrev:
Det var bara det att ryssarna (troligen av politiska skäl), använde 2,5 mm delning mellan benen istf 2,54 mm (1/10 tum). :x
Delningen gjorde att 14- och möjligen 16-pinnars kretsar med lite våld passade i normala hållare men sedan var det stopp.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag tycker att Hagers nya fas skena med "snäppkant" är bra till deras. Det går givetvis att använda till andra märken utan bekymmer. Man får bara spänna in/över snäppkanten lite hårdare. Fast bättre att man kör med en fasskena utan snäppkant isf.
Det finns förövrigt både 10mm och 16mm fasskena även om 16mm troligen inte är något svensson kommer i kontakt med.
Det finns förövrigt både 10mm och 16mm fasskena även om 16mm troligen inte är något svensson kommer i kontakt med.
Ska väl avrapportera hur det blev.
Jo, det visade sig att det låg M-Line dvärgar i lådan som jag trodde innehöll MG. Suck..
Men det funkade i alla fall med GARO. Lådan är FiBox.
Centralen ska sitta i lite fuktig miljö, därav skenorna på topp.
Jo, det visade sig att det låg M-Line dvärgar i lådan som jag trodde innehöll MG. Suck..
Men det funkade i alla fall med GARO. Lådan är FiBox.
Centralen ska sitta i lite fuktig miljö, därav skenorna på topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder