Jag skulle gärna vilja ha lite mer takhöjd i källaren för att bl a få in en duschkabin i tvättstugan (gammal träkåk från 1929 med lågt i tak i källaren).
Jag minns att jag för länge sen läst nåt tips om att riva bort innertaket och frilägga bjälklaget och sen sätta nytt innertak mellan bjälkarna för att på så vis få mer takhöjd (åtminstone mellan bjälkarna).
Är det nån som gjort så, som man kunde få se några bilder på?
Nåt man bör göra eller bör undvika om ger sig på ett sånt projekt?
Jag minns att jag för länge sen läst nåt tips om att riva bort innertaket och frilägga bjälklaget och sen sätta nytt innertak mellan bjälkarna för att på så vis få mer takhöjd (åtminstone mellan bjälkarna).
Är det nån som gjort så, som man kunde få se några bilder på?
Nåt man bör göra eller bör undvika om ger sig på ett sånt projekt?
Det går - men det blir många säckar sågspån som ska slängas!
Även om det var en del jobb så är jag i efterhand väldigt glad att vi gjorde det. Den upplevda rymden i rummet ökade markant.
Jag bifogar några bilder från mobilen på hur det ser ut nu. Om du önskar kan jag rota fram några före-bilder när jag kommer hem.
Jag bifogar några bilder från mobilen på hur det ser ut nu. Om du önskar kan jag rota fram några före-bilder när jag kommer hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där blev ju kanonfint! Behöver inga förebilder, det kan jag ta själv i vår källare! Men vad använde du i taket? Jag antar att du isolerat med nåt för att dämpa ljud från övervåningen och så?Tobias Bohlin skrev:Det går - men det blir många säckar sågspån som ska slängas!Även om det var en del jobb så är jag i efterhand väldigt glad att vi gjorde det. Den upplevda rymden i rummet ökade markant.
Jag tänker en skiva rockwool eller nåt och sen nytt innertak mot den.
Jag använde 28x70-regel + ett lager vanlig gips. Som isolering vanlig 70 mm mineralull.Frippegubben skrev:
Jag upplever att det var något mer ljuddämpande med 30 cm sågspån + 2 lager träpanel (30+15 mm), men ingen större skillnad...
Har du nån koll på vad takhöjden var före och vad den blev efter?
Jo, men om kabinen är under nivån för avloppet så blir det svårt. Vatten rinner inte gärna uppåt...
Väcker liv i den här tråden då jag funderar på att göra samma sak i vår källare som ska bli hemmabio.
Det är ju ingen nackdel om det ljudisoleras hyfsat upp till ovanvåningen men värmeisolering behövs väl egentligen inte alls då källaren blir uppvärmd och det snarare är av godo om den fortsätter upp genom golvet.
Påverkar isoleringen hur stumt golvet ovan känns/låter när man går? Just nu känns det kanon - "tungt", jag gissar att det är torv eller spån i golvet.
Är 70mm mineralull och dubbelt lager gips kanske rimligt eller finns det bättre alternativ?
Det är ju ingen nackdel om det ljudisoleras hyfsat upp till ovanvåningen men värmeisolering behövs väl egentligen inte alls då källaren blir uppvärmd och det snarare är av godo om den fortsätter upp genom golvet.
Påverkar isoleringen hur stumt golvet ovan känns/låter när man går? Just nu känns det kanon - "tungt", jag gissar att det är torv eller spån i golvet.
Är 70mm mineralull och dubbelt lager gips kanske rimligt eller finns det bättre alternativ?
Klicka här för att svara