17 332 läst ·
36 svar
17k läst
36 svar
Mer larm - Securitas Direct/Auroundio någon?
Vi har själv varit kunder hos Securitas Direct i ca 5 års tid. Vi har nu sagt upp larmet då det inte är något annat än Falsk Trygghet. Vi fick telefonproblem och uppgraderade vårt larm med en GSM-modul så att genom detta skulle vi vara säkra ifall telefonen slutade att fungera, detta kostade 1885:-
Ganska omgående efter detta säkerhetsuppgradering av larmet så slutade telefonen att fungera samt att en person från deras larmcentral ringde och meddelade att de tappat kontakten med larmet.. Jag fick trycka ett testlarm för att se om förbindelsen mellan larmet och larmcentralen skulle gå igång, vilket det inte gjorde. Vi fick efter detta hem en servicetekniker som mer eller mindre spenderade en hel dag hos oss med felsökning. Han var dock trevlig vilket de operatörer på larmcentralen också var. Då servicekillen inte kunde få igång larmet efter flera tester bad han att få återkomma vilket självklart gick bra.
Dagen därpå kom han och monterade upp ny centralpanel samt nytt GSM-kort i denna. Larmet höll i ca 3 veckor sedan var det samma sak med att vårt larm tappade kontakten med larmcentralen. Jag lyckades få reda på genom bekanta att de nya centralpanelerna har det varit problem med och att det var liknande problem som i vårt fall.
Jag var åter i kontakt med en operatör som var jättetrevlig och vi försökte skicka testsignal för att se om förbindelsen återkom. Då detta inte gick och ny service erfordrades bad jag att få tala med någon av arbetsledningen då detta ej var acceptabelt. Vill dock understryka att inget agg hystes mot operatören som var mycket trevlig!
Nu började dock en riktig cirkus. Då jag talade med en arbetsledare var det förvånande hur okunnig och otrevlig denne var. Jag fick höra en harang som mer eller mindre lät inläst och bara var urskuldande. Då jag frågade varför detta problem uppstår och om det är många som har det fick jag inget svar. Fick höra något om att GSM-nätet kanske var otillräckligt, detta gav fullt utslag vilket det visade sig då larmet driftsattes.
Serviceteknikern kom tillbaka och stod lika förvånad som vi att larmet inte fungerade. Nu hade han även med sig en kollega som var lika förbryllad. Vi fick efter flera timmars felsökande och provande samt ytterligare ett byte av centralpanel kontakt med larmcentral. Alla värden visade att signal från tele och GSM gav bra utslag.
Efter ca 8 veckor tvärdog denna nu 3:e centralenehet. Då kontaktade jag arbetsledning som mer eller mindre bara satt och urskuldade sig igen. Lite senare ringde även någon väldigt otrevlig chef från avdelningen som driftsätter larmet upp mig och drog någon visa om märkligt fel som var ovanligt etc. Det mest komiska är att vid årsstämman fick jag höra av flera att just liknande problem som detta är rätt vanligt. Så jag ger inte mycket för vad hon satt och ursäktade sig om då hon ringde upp.
Jag valde vid det här tillfället att säga upp larmet då det ej fungerar. Jag fick nu en chock att de nu även ville ha 3 månaders uppsägningstid!!! Jag förklarade att larmet inte fungerar pga teknikaliteter så att vi ska inte behöva betala en uppsägning för något de själva ej kan få att fungera!! Detta var lättare sagt än gjort. Vi betalade via autogiro så securitas direct drog som vanligt kostnaden, uppsägningsblankett kom rätt sent så det tog säkert en och halv vecka innan de fick in den. Jag fick prata med en väldigt otrevlig och bufflig chef för fakturaavdelningen som sade att pengarna skulle återbetalas. Det tog 6 veckor innan det gjordes. Under denna resa fick jag via brev och 2 telefonsamtal förklara för Securitas Direct att ingen uppsägningstid var aktuell då det var pga deras fel att vi sade upp larmet.
Nu efter har vi inget larm, men det spelar ingen roll. Känns som du har samma trygghet. Skillnaden är väl mest att om det blir inbrott (vilket det vanligtvis blir trots larm) så är det att du får reda på detta av en granne istället från larmcentralen. Brinner det så ringer Securitas, svarar du inte skickar de väktare.. Du hinner brinna inne flera gånger om ifall du är medvetslös. Räcker med vanlig brandvarnare, för Securitas kan inte hindra att huset brinner ner. Ett lika bra och MYCKET billigare alternativ.
Vi hade inbrott i garaget. Jag kom hem och upptäckte detta och ringde larmcentralen och frågade om de uppmärksammat inbrottet. Det hade de gjort och skickat väktare. Jag fick vänta ytterligare en timma innan väktaren dök upp..
Detta är inte värt att betala installation för nästan 5000:- samt 320:- i månaden för. Dessutom tillkommer en årsavgift på nästan 400:- Du blir dessutom debiterad avgifter av deras sevicetekniker, så i slutänden blir det en dyr affär.
Nu då larmet äntligen är uppsagt, bortmonterat, skadorna efter deras larmutrustning (som lämnade fula märken) lagade, är största problemet med Securitas Direct att de ringer väldigt ofta och tjatar att vi ska komma tillbaka som kunder.. Vi får direktsänd reklam trots att jag bett dem sluta med detta.
Som kund fastnat du i ett hjul som inte slutar att snurra trots att du ber om det. Du blir behandlad av cheferna på det företaget som att du vore luft då du ber att de ska göra rätt för sig.
Väldigt många av dem jag pratat med som har haft eller som har med Securitas Direct att göra är väldigt missnöjda med deras sk trygghetslarm, så aldrig mer att jag har med de här hobbyföretagen att göra, för aldrig tidigare har vi haft så mycket problem som vi har haft med Securitas Direct!!
Ganska omgående efter detta säkerhetsuppgradering av larmet så slutade telefonen att fungera samt att en person från deras larmcentral ringde och meddelade att de tappat kontakten med larmet.. Jag fick trycka ett testlarm för att se om förbindelsen mellan larmet och larmcentralen skulle gå igång, vilket det inte gjorde. Vi fick efter detta hem en servicetekniker som mer eller mindre spenderade en hel dag hos oss med felsökning. Han var dock trevlig vilket de operatörer på larmcentralen också var. Då servicekillen inte kunde få igång larmet efter flera tester bad han att få återkomma vilket självklart gick bra.
Dagen därpå kom han och monterade upp ny centralpanel samt nytt GSM-kort i denna. Larmet höll i ca 3 veckor sedan var det samma sak med att vårt larm tappade kontakten med larmcentralen. Jag lyckades få reda på genom bekanta att de nya centralpanelerna har det varit problem med och att det var liknande problem som i vårt fall.
Jag var åter i kontakt med en operatör som var jättetrevlig och vi försökte skicka testsignal för att se om förbindelsen återkom. Då detta inte gick och ny service erfordrades bad jag att få tala med någon av arbetsledningen då detta ej var acceptabelt. Vill dock understryka att inget agg hystes mot operatören som var mycket trevlig!
Nu började dock en riktig cirkus. Då jag talade med en arbetsledare var det förvånande hur okunnig och otrevlig denne var. Jag fick höra en harang som mer eller mindre lät inläst och bara var urskuldande. Då jag frågade varför detta problem uppstår och om det är många som har det fick jag inget svar. Fick höra något om att GSM-nätet kanske var otillräckligt, detta gav fullt utslag vilket det visade sig då larmet driftsattes.
Serviceteknikern kom tillbaka och stod lika förvånad som vi att larmet inte fungerade. Nu hade han även med sig en kollega som var lika förbryllad. Vi fick efter flera timmars felsökande och provande samt ytterligare ett byte av centralpanel kontakt med larmcentral. Alla värden visade att signal från tele och GSM gav bra utslag.
Efter ca 8 veckor tvärdog denna nu 3:e centralenehet. Då kontaktade jag arbetsledning som mer eller mindre bara satt och urskuldade sig igen. Lite senare ringde även någon väldigt otrevlig chef från avdelningen som driftsätter larmet upp mig och drog någon visa om märkligt fel som var ovanligt etc. Det mest komiska är att vid årsstämman fick jag höra av flera att just liknande problem som detta är rätt vanligt. Så jag ger inte mycket för vad hon satt och ursäktade sig om då hon ringde upp.
Jag valde vid det här tillfället att säga upp larmet då det ej fungerar. Jag fick nu en chock att de nu även ville ha 3 månaders uppsägningstid!!! Jag förklarade att larmet inte fungerar pga teknikaliteter så att vi ska inte behöva betala en uppsägning för något de själva ej kan få att fungera!! Detta var lättare sagt än gjort. Vi betalade via autogiro så securitas direct drog som vanligt kostnaden, uppsägningsblankett kom rätt sent så det tog säkert en och halv vecka innan de fick in den. Jag fick prata med en väldigt otrevlig och bufflig chef för fakturaavdelningen som sade att pengarna skulle återbetalas. Det tog 6 veckor innan det gjordes. Under denna resa fick jag via brev och 2 telefonsamtal förklara för Securitas Direct att ingen uppsägningstid var aktuell då det var pga deras fel att vi sade upp larmet.
Nu efter har vi inget larm, men det spelar ingen roll. Känns som du har samma trygghet. Skillnaden är väl mest att om det blir inbrott (vilket det vanligtvis blir trots larm) så är det att du får reda på detta av en granne istället från larmcentralen. Brinner det så ringer Securitas, svarar du inte skickar de väktare.. Du hinner brinna inne flera gånger om ifall du är medvetslös. Räcker med vanlig brandvarnare, för Securitas kan inte hindra att huset brinner ner. Ett lika bra och MYCKET billigare alternativ.
Vi hade inbrott i garaget. Jag kom hem och upptäckte detta och ringde larmcentralen och frågade om de uppmärksammat inbrottet. Det hade de gjort och skickat väktare. Jag fick vänta ytterligare en timma innan väktaren dök upp..
Detta är inte värt att betala installation för nästan 5000:- samt 320:- i månaden för. Dessutom tillkommer en årsavgift på nästan 400:- Du blir dessutom debiterad avgifter av deras sevicetekniker, så i slutänden blir det en dyr affär.
Nu då larmet äntligen är uppsagt, bortmonterat, skadorna efter deras larmutrustning (som lämnade fula märken) lagade, är största problemet med Securitas Direct att de ringer väldigt ofta och tjatar att vi ska komma tillbaka som kunder.. Vi får direktsänd reklam trots att jag bett dem sluta med detta.
Som kund fastnat du i ett hjul som inte slutar att snurra trots att du ber om det. Du blir behandlad av cheferna på det företaget som att du vore luft då du ber att de ska göra rätt för sig.
Väldigt många av dem jag pratat med som har haft eller som har med Securitas Direct att göra är väldigt missnöjda med deras sk trygghetslarm, så aldrig mer att jag har med de här hobbyföretagen att göra, för aldrig tidigare har vi haft så mycket problem som vi har haft med Securitas Direct!!
Det pratas mycket om inställesetid för väktare, men hur vet tjuvarna att man inte har grannsamverkan? Då kan ju grannen komma springandes med dubbelpipan i högsta hugg efter någon minut bara. Tror största effekten med larm sitter i skylten.
Det vet de inteolle54 skrev:
Anledningen till att jag har larm från Securitas är deras dekaler.
Om det skulle hända någonting här så har jag inte det minsta hopp om att väktare skulle dyka upp här "inom rimlig tid", det har jag faktiskt inte. Larm och dess dekaler handlar om att avskräcka, inget annat. Rökdetektor med kamera är dock en bra grej.
Vad jag har förstått, så handlar allting om prioritet. (Någon mer kunnig får jag gärna rätta mig och fylla i om jag har fel)
Exempel, larmet går på röken och du har kamera så operatören kan bekräfta rökutveckling. Larm prio1 går direkt till SOS / Brandkår. Brandkår troligen på plats efter mindre än 15minuter.
Exempel2, samma scenario fast utan kamera. Operatör måste undersöka om det verkligen brinner eller finns rök, operatör ringer de nummer du listat, ingen svarar... Operatör skickar ut väktare? Tiden går...huset brinner ner...
Vad händer under tiden är min fråga till någon som vet? Vad jag förstår skickas larm till SOS / Brandkår, men det går som prio3 / 4(låg) eftersom ingen kan bekräfta brand?
I min värld borde larm prio1 gå iväg omgående när rök detekteras, vare sig man kan bekräfta brand eller ej via en kamera. Jag skulle personligen kunna stå för den utryckningen isåfall.
Jag har haft mitt larm i 1-2år nu, det har aldrig hänt något. Därför skulle jag vilja fråga hur det verkligen fungerar, när något händer. Någon?
Falcen, om det syns rökutveckling på bilderna skickas räddningstjänst, men det är om detta syns. Har du sett hur bildkvalitén är? Du har rätt att begära bilder vilket jag tycker du ska göra. Tveksam till att rök vilket rör sig i takhöjd i många fall skulle synas på de bilderna. Tänk även på att en operatör ringer på ca 500 larm en heldag, samt kan ha runt 7 väktarutryckningar att hålla ordning på.
Efter att ha pratat med en medarbetare på Securitas Direct, blev jag mörkrädd att höra hur en larmoperatörs arbetsdag ser ut.
Om du ej har kameralarm, ej svarar på plats skickas väktare. Larmoperatören kommer inte skicka brandkår då brand ej kan bekräftas. Utan du kommer snarare få samtal från en granne eller någon närstående, som berättar att ditt då övertända hus försöks räddas av brandkår.
Även fast du har kamera så kommer huset vara övertänt. Operatören ska motringa 2 gånger, om ej kontakt med kund ser operatören på bilderna och om brand konstateras skickas brandkår. Skulle tro att rimlig tidaspekt är att de är på plats efter 30 minuter.
Själv skrotade jag larmet och har vanliga brandvarnare vilket är lika gott skydd då du är hemma. Ang. dekaler tror jag inte att de skyddar nämnvärt mot inbrott, vilket även försäkringsbolag kalkylerat fram.
Efter att ha hört om larmcentralen om deras arbetsrutiner, fick jag bara mer vatten på kvarnen att det var rätt beslut att säga upp larmet. Min personliga åsikt är att den totalkostnad som årligen betalas är inte värt på något sätt och att mycket av det som utlovas är rent försäljningsprat som inte kan uppnås.
Efter att ha pratat med en medarbetare på Securitas Direct, blev jag mörkrädd att höra hur en larmoperatörs arbetsdag ser ut.
Om du ej har kameralarm, ej svarar på plats skickas väktare. Larmoperatören kommer inte skicka brandkår då brand ej kan bekräftas. Utan du kommer snarare få samtal från en granne eller någon närstående, som berättar att ditt då övertända hus försöks räddas av brandkår.
Även fast du har kamera så kommer huset vara övertänt. Operatören ska motringa 2 gånger, om ej kontakt med kund ser operatören på bilderna och om brand konstateras skickas brandkår. Skulle tro att rimlig tidaspekt är att de är på plats efter 30 minuter.
Själv skrotade jag larmet och har vanliga brandvarnare vilket är lika gott skydd då du är hemma. Ang. dekaler tror jag inte att de skyddar nämnvärt mot inbrott, vilket även försäkringsbolag kalkylerat fram.
Efter att ha hört om larmcentralen om deras arbetsrutiner, fick jag bara mer vatten på kvarnen att det var rätt beslut att säga upp larmet. Min personliga åsikt är att den totalkostnad som årligen betalas är inte värt på något sätt och att mycket av det som utlovas är rent försäljningsprat som inte kan uppnås.
Här har du ett exempel på hur det kan gå till med kamera.
http://blt.se/nyheter/karlskrona/hus-raddades-av-kameralarm%281384345%29.gm
Det är riktigt att SOS inte förmedlar brand/rök-larm som inte är ”verifierade”. Vanliga brandvarnare funkar bra när man är hemma och räddar liv.
http://blt.se/nyheter/karlskrona/hus-raddades-av-kameralarm%281384345%29.gm
Det är riktigt att SOS inte förmedlar brand/rök-larm som inte är ”verifierade”. Vanliga brandvarnare funkar bra när man är hemma och räddar liv.
Redigerat av moderator:
Ett fall där kameran tycks ha fungerat. Men i det stora hela kan även en vanlig brandvarnare ha samma effekt om en granne skulle höra sirenen. Skulle vilja påstå är det nästan är ren tur att operatören lyckades se rök på bilderna, för av 10 hus med kamera tror jag det är få av dem där röken i tid skulle upptäckas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden