Hej,

Jag har förmodligen ett problem med VP, har en husdata gateway inkopplad och loggar lite i Homey.

- Jag kan se att jag får korta larmer från husdata
- Jag kan också se att användande av eltillskottet ökat oroväckande

Känns som att något är galet men är osäker vad nästa steg att göra är?
Verkar inte heller finnas någon larmlista i servicemenyn? Jag hittar ingen iaf.

Bilden med årstrenden visar ett tydligt ändrat mönster i användande av tillskott.
Telefonskärmdumpen visar exempel på larm från homey.
24 h trenden visar data med ett larmtillfälle inringat.

• Diagram som visar årstrender för Thermia Diplomat 10: kompressoraktivitet och eltillskott med märkbara mönsterändringar och högre peakar under året.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Homey-app som visar tidslinje med värmepump-larm och elpatronanvändning den 20 december 2025.
    Skapa konto
  • Fem diagram med gröna linjer som visar energiförbrukning och larm från värmepumpen Thermia Diplomat 10, med vissa områden inringade i rött.
    Skapa konto
får du larm på värmepumpen, eller är det bara via h66? vad är original larmnumret ?

DonPablo DonPablo skrev:
får du larm på värmepumpen, eller är det bara via h66? vad är original larmnumret ?
Jag har inte sett något larm på värmepumpen, dock vet jag inte funktionaliteten, om dem bara syns när dom är aktiva, eller om dom måste kvitteras för att försvinna etc. Kan ju var husdata som falsklarmar, men det ändrade mönstret i användning av tillsatsen tyder väll på att något inte är som det borde.
Larmnumret vet jag ej, husdata ger mig bara 1 eller 0. Kan man se historik för sådant här i dispalyen på VP på något vis?

A Andreas_87 skrev:
Jag har inte sett något larm på värmepumpen, dock vet jag inte funktionaliteten, om dem bara syns när dom är aktiva, eller om dom måste kvitteras för att försvinna etc. Kan ju var husdata som falsklarmar, men det ändrade mönstret i användning av tillsatsen tyder väll på att något inte är som det borde.
Larmnumret vet jag ej, husdata ger mig bara 1 eller 0. Kan man se historik för sådant här i dispalyen på VP på något vis?
Lättas är nog om du låter kompressorn gå ca 10 minuter och ta en bild på dina inställningar under menyn TEMPERATURER vad framleningstemperaturen visar samt returen,Det finns ett larm som el-patron går in och det är när temperaturen på returledningen går över max retur och har du orginal så är den på 48grader men oftas beror det på att smutsfiltret är igensatt eller växelventilen kärvar.Larmet försvinner när returen sjunker under 48 grader och kompressorn startar.

V växelventil skrev:
Lättas är nog om du låter kompressorn gå ca 10 minuter och ta en bild på dina inställningar under menyn TEMPERATURER vad framleningstemperaturen visar samt returen,Det finns ett larm som el-patron går in och det är när temperaturen på returledningen går över max retur och har du orginal så är den på 48grader men oftas beror det på att smutsfiltret är igensatt eller växelventilen kärvar.Larmet försvinner när returen sjunker under 48 grader och kompressorn startar.
Kollade en start nu men så klart blev det inget larm eller tillskott eftersom jag kikade :)

Returledningen har som varmast varit upp på 39 grader den senaste månaden. Växelventilen gav upp för kanske 3 år sen så den är utbytt så förhoppningsvis så är den okej.

• Temperatur- och inställningsdisplay på en värmepump, visar olika siffror och parametrar som framledning, returledning och varmvatten.
    Skapa konto
  • Diagram visar temperaturförändringar för radiator fram och retur över tid, samt kompressorns aktivitet, för systemet Thermia Diplomat 10.
  • Temperaturgraf över radiatorretur från nov 21 till dec 21, 2025, för Thermia Diplomat 10. Temperaturen varierar mellan 32°C och 39°C.
A Andreas_87 skrev:
Kollade en start nu men så klart blev det inget larm eller tillskott eftersom jag kikade :)

Returledningen har som varmast varit upp på 39 grader den senaste månaden. Växelventilen gav upp för kanske 3 år sen så den är utbytt så förhoppningsvis så är den okej.
Dom bilderna på TEMPERATURER visar inget konstigt och max retur är ändrat till 55 och hysteresvärdet ökat till 12.Vet inte om växelventilen är utbytt till en LK-525 men sitter det en honeywell ska man ha lite koll på.Varför du fick så konstiga värden tidigare finns ingen förklaring nu men det ser bra ut annars.Viken kurva kör du på och hur många drifttimmar?Du får kolla så inte integralen sticker iväg mot A2 -720 för då kan det vara att växelventilen läcker värme mot varmvattensberedare och framledningstemperaturens ÄR-värde ligger under BÖR- värdet.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Dom bilderna på TEMPERATURER visar inget konstigt och max retur är ändrat till 55 och hysteresvärdet ökat till 12.Vet inte om växelventilen är utbytt till en LK-525 men sitter det en honeywell ska man ha lite koll på.Varför du fick så konstiga värden tidigare finns ingen förklaring nu men det ser bra ut annars.Viken kurva kör du på och hur många drifttimmar?Du får kolla så inte integralen sticker iväg mot A2 -720 för då kan det vara att växelventilen läcker värme mot varmvattensberedare och framledningstemperaturens ÄR-värde ligger under BÖR- värdet.
Nej det kändes som bra värden, men det var väll givet att det skulle se bra ut när man var där och kikade, sådan tur att man ser felet på första försöket ska man väll inte ha...

Vet att det var en LK som sattes dit så antagligen den du nämner.
Pumpen är från 2007 eller 2009, minns inte rakt av.
Drifttid VP 6648 h (snurrat runt?), Tillsats 1621 h, Tillsats2 1001 h, varmvatten 14114 h.

Kurva 38, Min 21, Max 44, Kurva 5, 0 & -5 står på 0. Värmestopp 20.

A Andreas_87 skrev:
Nej det kändes som bra värden, men det var väll givet att det skulle se bra ut när man var där och kikade, sådan tur att man ser felet på första försöket ska man väll inte ha...

Vet att det var en LK som sattes dit så antagligen den du nämner.
Pumpen är från 2007 eller 2009, minns inte rakt av.
Drifttid VP 6648 h (snurrat runt?), Tillsats 1621 h, Tillsats2 1001 h, varmvatten 14114 h.

Kurva 38, Min 21, Max 44, Kurva 5, 0 & -5 står på 0. Värmestopp 20.
Japp återkom när den krånglar igen.

Nu har jag lyckats samla fler fakta kring vad som sker.
Det första jag konstaterade var att eltillskottet startar pga att integralen blir för låg.
Ingen jätteupptäckt kanske.,

• Display som visar temperaturdata och systemvärden, inklusive integralvärde och rumstemperatur.
    Skapa konto
  • Display på värmepump visar rumstemperatur 20°C och status "Värmepump+Tillsats Drift Auto" med symboler.
    Skapa konto
Det andra jag upptäckte var felförloppet.
Fick larm i Homey och gick ner till pumpen, stod 17 min till start.

Vid 4 min kvar till start är framledningstemperaturen 28 grader.
Display på värmepump som visar "Rum 20°C", "Värmepump start 4 min", med pilar och en plusknapp under.
Skapa konto
Display på värmepump visar temperaturer: ute 0°C, rum 20°C, framledning 28°C, returledning 28°C, varmvatten 49°C, integral -234, brine ut 2°C.
Skapa konto

Pumpen startar när nedräkningen är klar, inga onormala ljud, efter ca 30 s lägger den av.
Den visar då LARM GIVARE FRAM.
Närbild av en display med texten "LARM GIVARE FRAM" på en värmepump, följt av orangea navigeringsknappar.
Skapa konto

Framledningstemperaturen är nu 0 grader.

Display med temperaturvärden från en värmepumpskontrollpanel, inklusive framledning och returledning, med en hand som trycker på en knapp.
Skapa konto

Omstartsfördröjningen (20 min) börjar räkna ner igen.
När det hade gått ca 3 min var framledningstemperaturen 22 grader.

A Andreas_87 skrev:
Nu har jag lyckats samla fler fakta kring vad som sker.
Det första jag konstaterade var att eltillskottet startar pga att integralen blir för låg.
Ingen jätteupptäckt kanske.,
Om du tittar på framledningstemperaturen så ser du inom parentes 37(själva BÖR värdet) och på (ÄR-väret 39) så blir integralberäkningen 2 steg/minut ner till 0.Nu är frågan varför du får så stort värmeunderskott så intergralen sjunker ner till -920

V växelventil skrev:
Om du tittar på framledningstemperaturen så ser du inom parentes 37(själva BÖR värdet) och på (ÄR-väret 39) så blir integralberäkningen 2 steg/minut ner till 0.Nu är frågan varför du får så stort värmeunderskott så intergralen sjunker ner till -920
Oj du var snabb att svara, kolla mitt andra inlägg, trodde ingen skulle hinna läsa innan jag postat båda 😀

A Andreas_87 skrev:
Det andra jag upptäckte var felförloppet.
Fick larm i Homey och gick ner till pumpen, stod 17 min till start.

Vid 4 min kvar till start är framledningstemperaturen 28 grader.
[bild][bild]

Pumpen startar när nedräkningen är klar, inga onormala ljud, efter ca 30 s lägger den av.
Den visar då LARM GIVARE FRAM.
[bild]

Framledningstemperaturen är nu 0 grader.

[bild]

Omstartsfördröjningen (20 min) börjar räkna ner igen.
När det hade gått ca 3 min var framledningstemperaturen 22 grader.
Testa slå av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta ca 30 sekunder och slå på igen.Men misstänkt att givaren gett upp eller glappkontakt.

V växelventil skrev:
Testa slå av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta ca 30 sekunder och slå på igen.Men misstänkt att givaren gett upp eller glappkontakt.
Den fungerade som den skulle efter det, men detta fel inträffar knappt en gång per dygn så de flesta starter går som tänkt, så känns som någon form av glappkontakt.

Är det mest troligt glapp vid kortet eller någon annan stans?
Antar det är kabeln märkt "rad out". Har du något tips eller skall jag ringa en servicefirma och be dem byta givaren?

• Närbild av ett kretskort med flera anslutna kablar och komponenter, potentiell plats för glappkontakt vid kabeln märkt "rad out".
    Skapa konto
  • Kabel märkt "rad out" i närbild, omgiven av metallytor och isolering, indikerar en möjlig plats för glappkontakt.
    Skapa konto
A Andreas_87 skrev:
Den fungerade som den skulle efter det, men detta fel inträffar knappt en gång per dygn så de flesta starter går som tänkt, så känns som någon form av glappkontakt.

Är det mest troligt glapp vid kortet eller någon annan stans?
Antar det är kabeln märkt "rad out". Har du något tips eller skall jag ringa en servicefirma och be dem byta givaren?
Tycker du ska börja med att följa kabel och känna så det inte är glappkontakt för det känns mer som det.Om du stänger på arbetsbrytaren igen och känner på skruvarna så ingen skruv för elkontakterna sitter löst med strömmen avstängd för blir glapp ibland.Om felet återkommer så får du/firma komma och byta givaren men kostar inte många kronor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.