Vårt Aroundio plingar inte när en dörr med magnetkontakt öppnas.

wertok skrev:
Vårt Aroundio plingar inte när en dörr med magnetkontakt öppnas.
Ok. Ska fråga vid installationen om det är möjligt. Tack.

Tycker alla ska ta sig en extra funderare innan man beslutar sig för vilket upplägg man ska välja när man investerar i sin trygghet.
Några synpunkter:

§ Hyra, leasa, eller äga sitt larm....
Hyr man sitt larm tycker jag man ska göra en kalkyl på vad systemet kostat efter tex. 10-15 år. Väljer man en privat, fristående installatör som säljer larmet till en dyrare investeringskostnad, men så att Du äger det, brukar kalkylen visa att det blir betydligt billigare på sikt.

§ Trådlöst eller trådbundet?..
Det finns inga trådlösa larm som kan mäta sig med trådbundna vad gäller säkerhet.
Ett kablage blir "aldrig" gammalt. det kan oftast användas om 25 år när systemet kanske ska bytas ut. Oftast kan kabelförläggningen ske till 99% osynlighet. Vind, garderober mm brukar kunna dölja det mesta.
De trådlösa detektorerna drivs av batterier som har begränsad livslängd. De kommunicerar med sin central med sändare som genererar strålning. (strålning i våra hem är forskare orokiga för, många trådlösa larm är den källa i ett hem som strålar allra mest!)
ALLA trådlösa larm kan störas ut med tex stör sändare.....

§ Skalskydd:
Vid projektering börjar man med skalskyddet. Målet är att få en så tidig upptäckt av tjuven som möjligt, helst innan han är inne i huset. Samtliga ytter dörrar, och ev. förnster skyddas med magnetkontakter. Till skalskydd hör även vibrationsdetektorer för tex. karm montage och glaskrossdetektorer. Med ett fullgott skalskydd är funktionen "hemmatillkopling" värd sitt namn. Dvs. att man kopplar till skalskyddet när man befinner sig kvar i huset, på natten tex..

§ Volymskydd:
På strategiska stället monteras rörelsedetektorer. Har man husdjur ska detektorerna vara sk. "husdjursimmuna".
Vissa rörelsedetektorer kan med fördel programeras att vara aktiva i "hemmatillkoplings mode" tex. den i källaren om man inte behöver gå dit så ofta..

§ Brandvarnare:
När man låter installera ett inbrottslarm, passa då på att utöka med rök eller värmedetektor mot brand. Den största vinningen är att en vanlig brandvarnare gör bara nytta när man befinner sig i fastigheten. Kopplad till larmet ringer larmet till larmcentralen/väktare vid brand. Där ser operatören skillnad på brand, inbrott, sabotage mm. Rätt åtgärd skickas och man spar tid, som är otroligt viktigt vid brand! Vidare ljuder sirénerna vid brand, som låter bra mycket högre än en vanlig brandvarnare.

§ Sirén!
Många dörr försäljares larm har ingen sirén utomhus... Gör någon inbrott i mitt hus vill jag att så många som möjligt ska iaktaga detta. En utomhus sirén är ett måste. Gärna med backup batteri i och blixtljus.
En annan fördel med sirén utomhus är att många tjuvar börjar sitt inbrott med att försöka sabotera den. Då skickar den ett sabotage larm till larmcentralen och inbrottet kan för hoppningsvis avvärjas innan tjuven är inne i huset!

Och slutligen. Ni som väljer en dörrförsäljare som Er trygghets leverantör.... Ta ett varv i huset och tänkt dig in i tanken att vara tjuv. Hur hade du då brutit dig in? Var placeras larmdetektorerna lämpligast?.. Allt för ofta har jag sett montören sätta detektorer på platser där det varit lättast med minst jobb för honom.....

Självklart ska man väga larmets omfattning och investeringskostnad gentemot risker, sin plånbok mm. Men de system som verkar billiga är ofta på sikt väldigt dyra!

Mvh Johan / arbetar med säkerhet

Jag var på Hem och Villa mässan förra helgen. Givetvis fanns det ett gäng larmförsäljare där.

Jag tittade både på Securitas och Trygga Hem. Det skillnader som jag såg var följande:

Securitas hade inte "livstidsgaranti" på prylarna, Trygga Hem bytte det som gick sönder utan kostnad, det spelade ingen roll om larmet var 1 eller 10 år gammalt.

Securitas hade sitt Auroundio, vilket innebar att den väktare som var närmast åkte, oavsett om det var Securitas eller den lokala larmfirman.

Både Securitas och Trygga Hem hade exakt samma hårdvara.

Trygga Hem verkade vara billigare än Securitas

Man kunde på lite mer pryttlar till Trygga Hems larm, ex. extern siren mm.

Just nu så lutar det åt Trygga Hems paket, med mässrabatt så skall det kosta 1975 i installation och 214 kr/månad. Det ingår en centralenhet, manöverpanel, 1 dörrkontakt, 2 rörelsedetektorer, 1 rökdetektor, 1 fjärrkontroll, samt att paketet var husdjursanpassat.

Ingen bindningstid med Trygga Hem, tre månaders uppsägning. Jag tror Securitas hade 24 månader.

För ett privathus som inte har Picasso på väggarna så funkar trådlöst utmärkt. Visst så kan man störa ut detektorn, dock så går sabotagelarmet när inte centralenheten får kontakt med detektorerna. Att klippa telelinan hindrar också larmet, dock så spelar det ju ingen roll om det är ett trådbundet eller trådlöst larm.

/Andreas

Har haft Securitas larm i snart 5 år nu och det funkar jättebra. Några falsklarm då katterna hoppat i julgranen bara ;D Vi ska definitivt skaffa kamera i nya huset! Det borde ju avsräcka om något tycker jag... :) Sedan ska vi kanske ha mer larm på fönster och dörrar. Som det är nu ingår det bara till ytterdörren. Det är ju smart att larma fönster och dörrar på natten som någon sa. Min man jobbar natt och det skulle ju kännas tryggt för mig att kunna larma på då. Visst kan vi larma övervåningen nu men risken är att man går upp för trappen och glömmer bort att larma av.

Finns en del bra inlägg i tråden sen förut. Lång post, men kanske underhållande läsning...

Generellt sett är auroundio flera klasser upp från Sector om man skall börja längst ner i skalan. I princip är inga trådlösa larm godkända vilket innebär att man INTE får rabatt på försäkringen vid inbrott.

Försäkringsbolagen kräver SSF-godkända larm, Securitas, sector och de andra är godkända... Av dem själva och inte av SSF, alltså ingen rabatt.

Om man bygger nytt och sätter in trådlöst larm tänker man ganska konstigt. Principen "använd inte trådlöst om du kan använda tråd" gäller inom alla tekniska områden - datorer, videoöverföringar och larm - i alla fall om man är det minsta intresserad av kvalitet.

Ett trådlöst larm är oerhört mycket osäkrare och det är relativt enkelt att ta sig in i valfritt hus med trådlöst larm utan att dra larmet, man behöver inte vara speciellt tekniskt kunnig för det. Som tidigare sagt kan möjligen pundare bli avskräckta (gäller dock inte Sector) men vill man ta sig in är det en baggis.

Det är skitsnack att störavkänningsfunktionen i larmet tar om man försöker störa sändarna. Hade det fungerat som det skulle skulle de få larm hela tiden med allt skräp i alla frekvenser. Alltså har man definierat en tidsram (exempelvis att du får inte ha mer än 12 sekunder av störningar inom en 60-sekundersintervall.) Eftersom en detektor bara skickar en signal när störningen upptäcks kan du genom att störa i rätt tillfälle och därefter stå still ett antal sekunder lätt ta dig fram till centralenheten från valfri plats i huset på mindre än 5 minuter. Lättare är att störa dig fram till en detektor och täcka den med en post-it eller spraya den så kan du kolla rummet, gå vidare till nästa rum när du är klar, störa och spraya osv.

Securitas Direct och Auroundio kostar (i alla fall förut) samma och installera, men SD har även trådbundna detektorer. Det räcker med en enda trådbunden detektor i ett hus så är tjuven rökt, är alla trådbundna slipper du dessutom all osäkerhet om anläggningen fungerar korrekt, om batterierna kommer att räcka över semestern osv.

Sector:
Deras enhet är ultralågpris: envägsdeckare och en allt i ett-enhet. Jag gissar faktiskt på att det är en inbrottstjuv som designat det...
Enheten är allt-i-ett med centralenhet, radiomottagare, larmuppringare, MAP och siren i en och samma kapsling. Eftersom den innehåller manöverpanelen som används vid avlarmning måste den sitta innanför precis vid entrén. Eftersom kapslingen är gjord i plast och elektronik tenderar att kortslutas om man hanterar den varsamt krävs inte ens verktyg för att sänka skiten på dina 30 sekunder (eller i värsta fall 60 sekunder) som du har på dig! Jag gissar att man som seriös och tystlåten inbrottstjuv har en batteriborr med sig (om inte annat för att borra upp låskistorna med tre näst intill osynliga hål för de 99,999% som inte borrskyddat sina låskistor eftersom Assa inte skickar med borrskyddet som standard). Med en borr bör en treåring kunna kortsluta ett larm på 5 sekunder, men man har ju flera chanser på sig... Annars tror jag att en hammare, slägga, fot, knytnäve eller stekpannan löser uppgiften smidigt om än inte elegant.

Det härligaste av allt är att är att det bara finns en modell, så finns det en sector-dekal vet man helt säkert att:
1. Den som bor där har något att skydda
2. Man kan vara helt säker på att slå ut larmet innan larmet går

Man kan således lika gärna ha en neonskylt vid entrén med texten: Inbrott här!

Alltså:
Lita aldrig på ett larm som inte har åtminstone en trådbunden detektor.
Bygger du nytt - dra fram rör till rätt ställen från början så har du ett larm som kommer att fungera under överskådlig framtid
Se till att larmet är så enkelt att manövrera att alla i familjen använder det
Säkra de två troligaste platserna för inbrott lite extra (källaringång, källarfönster, altandörr osv.) Seismiska detektorer osv tycker jag är overkill, men glaskross och magnet i altandörren, trådbunden IR som täcker fönster på baksidan och lås på de dörrarna så kommer tjuven att gå någon annan stans.
Om du har ett vector-larm - säg upp det direkt.

Tycker peo som åxå arbetar med säkerhet och är chockad över att uppdrag granskning inte kastat sig över den fantastiskt luckurativa villalarmsbranchen...

Kan bara hålla med föregående talare.

// Stefan (10år i larmbranschen)

Håller fullständigt med BigWesly. Valde i princip exakt ett sådant larm. Hoppade dock över vibrationsdetektorerna, (Finns visst även fjärrglaskross detektorer om man inte vill ha en på varje fönster/dörr) eftersom jag tyckte att det var lite overkill i en vanlig villa. Hade det på en viss verkstadsdörr tidigare men skippade det den här gången.

Dock fönsterdetektorer på ALLA fönster, även i garaget. Brandvarnare på båda plan och även i garageförrådet (och förberett i kallgaraget tills den dag det kommer brandvarnare som funkar där) Manöverpaneler vid huvuddörr, groventre och garagesidodörr. Sjävklart utesiren med blixt (lackad i husväggens kulör och placerad 8,5 m upp under taknock. Knappt ens jag som vet att den sitter där kan urskilja den mot väggen. GSM som backup, borrskyddsplåtar i alla dörrar mm. KombiRörelsedetektorer på båda plan i huset och i garage och garageförråd,. Endast en innesiren i huset men däremot en i både garage och garageförråd.

Allt trådbundet och inbyggt i VP rör i hela huset. Fönsterdetektorerna inborrade i karmarna så att de inte syns. Allt uppdelat på 24 sektioner för att underlätta felsökning mm.

Självklart uppkoppling mot larmcentral med väktare. Vill inte ringa någon granne och skicka ut denne för att kanske stöta på någon påtänd pundare.

Hur mycket larmdekaler som helst om jag vill.

Ding/Dong då barnen springer ut javisst!

Förberett för att kunna styra avstängning av vattnet då larmet slås till. Javisst.

Överfallskontakt gömd i en skrubb i sovrummet.

En sån här omfattande/avancerad heminstallation kräver en kunnig/insatt installatör som dessutom är intresserad av att göra ett bra jobb. Hade tidigare en liknande installation med undantag för alla fönsterkontakter i vårt förra hus.

Den kostar också en del men vi tyckte att kanske 1% av byggkostnaden på säkerhet kunde vara en bra investering.

Har under resans gång lärt mig otroligt mycket om larm och fått väldigt klart för mig hur olika larm fungerar och är uppbyggda. Och vill man bara ha "dekalskyddet" så funkar det med många andra larm men vill man ha ett "riktigt" larm som verkligen är tillförlitligt både avseende larm, undvikande av falsklarm och handhavande så finns inga genvägar. Då blir det en ganska omfattande och avancerad installation

Skulle numera själv ganska lätt kunna gå in och plundra hus larmade med enklare larm av typen sector, Aroundio osv. Inte alls vidare svårt om man vet hur olika enskilda detektorer/larm arbetar och är installerade. Larm ska ses som ett system av olika detektorer osv där de tillsammans genom samverkan ger den nivå av säkerhet man vill åstadkomma så att om man tex stört ut en detektor blir detekterad av en annan.

Skulle tro att om man räknar på den ökade räntekostnaden för larminvesteringen vi gjort kombinerat med avgiften till larmcentralen (betydligt lägre än för de enklare larmen) så blir det i princip inte dyrare än dom enklare securitas/aroundio/sector larmen men så otroligt mycket bättre larm rent tekniskt än dessa!

Och till slut när jag ringde Trygg Hansa och berättade om mitt avancerade larm (Klass 1 och närmare klass 2 godkänt) så fick jag 74kr/år i rabatt... Hurra vad dom tycker det är viktigt med larm.

Hur länge sedan var det du köpte enheten? Hur dog den?
Om det är åska eller liknande är det naturligtvis svårt att hävda att det är ett garantibyte oavsett allt annat - det finns nog knappt ett företag som säljer svagströmselektronik och ser åsk-skador som en garantifråga....

Om den bara gett upp och lagt sig på rygg och det är mindre än två år sedan du köpte den och det inte finns synliga skador på kretskorten bör det vara garanti.

Sen är det förmodligen så att allt i din box inte är trasigt - gsm-delen till exempel brukar vara riktigt dyr och nästan alltid modulär.

[tittade på deras hemsida]
Tittar man på trygga hems prislista verkar det vara både centralenhet och gsm-delen som du måste byta om du skall komma upp i 5000-kr klassen. Det borde räcka med centralenheten och den borde de kunna sälja som något annat än startpaketet om de är lite snälla.

Stöt på och häng ut dem igen om de inte är snälla, tycker det är dåligt att företag som sålt en produkt att sko sig på om den går sönder...

Glöm inte kolla på Uppdrag Granskning på SVT1 ikväll kl.20.00
" (O)trygghet till salu. Var tionde svensk villa har larm som är direktkopplat till larmcentral. Säkerhetsföretagen gör storvinster på att sälja trygghet samtidigt som de sprider rädsla."

Hej hå.

Jag har nyligen köpt ett hus där securitas Aroundio sitter i. Förra ägaren har ingen aning om hur det funkar eller om det funkar, han har haft det i två år med vidare koppling i abbonemangs form. Han tyckte det var för dyrt och sa upp abbonemanget. Han påstår även att han har inga koder kvar heller använde ändast brickan för att larma och larma av. Masterkoden behövs ju för att programera om. Securitas kan komma och programmera om den men då måste man täckna abbonemnag. Dom snåla Jävl....a.

Finns det någon som har eller vet var man kan hitta programmerings bok eller installationsbok till en Aroundio central. Så Man döda centralen och få fabriksinställningar. så man kan programmera den själv.

Hm, samma historia som här. Jag kopplade dock ur eländet, betala månadsavgift för ett larm är inte min grej. Securitas kunde även komma och plocka ner grejjorna, men vill minnas att dom skulle ha kosing för det &så.

Enklast är väl, (om du vill ha larm) att byta ut centralen, och använda deckare osv till din nya central.

T
När det gäller Securitas Direct ska man tänka på att det inte (längre) är Securitas, och om man tycker det är viktigt med tre röda cirklar på dekalerna bör man nog kolla hur länge till de får kalla sig Securitas...

En annan sak man ska tänka på är att deras larm så vitt jag vet inte är SSF-godkända.

Hyrlarm är dyra i längden. Och vill man komplettera med något är det mycket dyrare än en köpt lösning (ofta får man betala dubbelt eller tredubbelt för tillbehöret PLUS att månadskostnaden åker upp en tia eller så).

(Nu såg jag att tråden var gammal, men dessa råd gäller förstås även idag.)

Nej Det stämmer att det blir dyrt i längden med en bindning till något vaktbolag. Man har köpt ett inom en snar framtid
Men jag har ett fungerade larm med gsm sändare i centralen. Därför vill jag ha igång den och skicka till min (våra) mobiler ifall det händer något, Skulle det hända något hos oss så ringer man bara en granne (det bästa inbrottslarmet grannsämjan) och ber dom gå o titta till huset.

Här har redan den gammla ägaren av huset haft abbonemang så länge att han äger deras larm. Endå vill inte securitas släppa det till mig som är ny ägare av fastigheten utan vill man programmera om det är det bara dom som sitter på koderna och tar orimligt mycket för det.

Mina svärföräldrars larm brann just upp tack vare telefonanslutningen. Köp ett GSM-baserat istället...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.