J justusandersson skrev:
Det är klart att en ny vägg en bit in i rummet gör saken bättre. Isolerar du den så minskar påverkan både från ytterväggen och en bit av snedtaket. Jag har antagligen uppfattat rummet som större än vad det är. Om utrymmet inte är särskilt brett kan du ju även tilläggsisolera taket underifrån.
Isolera taket får jag nog strunta i för skulle jag göra det blir det för lågt i tak.
Men väggen hur gör jag där? Det blir ju självklart luft spalt men sen är det plast-isolering och gips som gäller?
För visst sätter man plasten bakom isoleringen mot luftspalten och isoleringen?

Du kan sätta den nya väggen dikt an mot ytterväggen eller flytta in den en aning beroende på kattvindens bredd och önskemålet att dölja en del av taket (ur isoleringssynpunkt). Denna vägg bör inte innehålla någon plast eftersom timmerstommen som är ytterst klarar sig bra ändå. Du behöver heller ingen luftspalt. Däremot ska du sätta någon form av vindtätning (fråga i bygghandeln) innanför gipsskivorna. Använd 45x120 mm reglar så får du plats med 120 mm isolering vilket nog är optimalt i sammanhanget. När man behöver använda plast (som ångspärr) i ytterväggar ska den alltid sitta på den varma sidan så långt in i rummet som möjligt.

J justusandersson skrev:
Du kan sätta den nya väggen dikt an mot ytterväggen eller flytta in den en aning beroende på kattvindens bredd och önskemålet att dölja en del av taket (ur isoleringssynpunkt). Denna vägg bör inte innehålla någon plast eftersom timmerstommen som är ytterst klarar sig bra ändå. Du behöver heller ingen luftspalt. Däremot ska du sätta någon form av vindtätning (fråga i bygghandeln) innanför gipsskivorna. Använd 45x120 mm reglar så får du plats med 120 mm isolering vilket nog är optimalt i sammanhanget. När man behöver använda plast (som ångspärr) i ytterväggar ska den alltid sitta på den varma sidan så långt in i rummet som möjligt.
Tack för all hjälp och all info du har gett mig ;0)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.