J
Ingen professionell aning om grundfrågan, men känns väl rimligt. Kör värmetråg med kondens slang under mina för att slippa isberg, fungerar super och är lätt att installera.

• Gilla
XPhilip
  • Laddar…
Sittställning
P-plats P-plats skrev:
Nu tänker jag bara fritt men skulle inte en underdimensionerad pump kunna producera mer is om den går för hårt not vad den är optimerad för?!
Kanske är totalt tvärt om från vad jag först tänkte, en pump som producerar mindre is faktiskt inte behöver klämma ur all värme och då inte har behovet att att gå så jäkla lågt i temperatur!?

Detta är mer logiskt tror jag

N
Så länge det bara är is under lamellpaketet så spelar det ingen roll. Det är ju först när lamellpaketet får så mycket is att det påverkar luftgenomströmningen och värmeöverföringen till lamellerna som det blir problem

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Kanske är totalt tvärt om från vad jag först tänkte, en pump som producerar mindre is faktiskt inte behöver klämma ur all värme och då inte har behovet att att gå så jäkla lågt i temperatur!?

Detta är mer logiskt tror jag
Låter logiskt men sen behöver inte det ena utesluta det andra.
Tror pumpen är optimerad för att jobba lagom mycket och problemen uppstår när den närmar sig gränsen.
Min tanke är dock att om den går "för lite" så borde den orka avfrosta men kanske inte om den går på max.
Nu är jag som sagt ingen expert utan killgissar bara... 🙄

Mats-S
Den absolut största och avgörande faktorn på hur mycket is det bildas vid minusgrader är hur stor luftfuktigheten är i luften.

Jag bor i norra Stockholmsområdet (Sollentuna) och samlar upp spillvattnet från avfrostningen i en hink. Är det torr luft kan det gå en vecka utan att jag behöver byta hink. Men är det stor fuktighet vid typ samma kyla kan det behövas byte flera ggr om dagen.

Så att låta ismängden avgöra hur effektiv en LLVP är är totalt meningslöst 🤔

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Mats-S Mats-S skrev:
Den absolut största och avgörande faktorn på hur mycket is det bildas vid minusgrader är hur stor luftfuktigheten är i luften.

Jag bor i norra Stockholmsområdet (Sollentuna) och samlar upp spillvattnet från avfrostningen i en hink. Är det torr luft kan det gå en vecka utan att jag behöver byta hink. Men är det stor fuktighet vid typ samma kyla kan det behövas byte flera ggr om dagen.

Hmm gillar du hur du tänker, men men men nu vill jag veta om det finns en korrelation eller ej 😂

Sittställning Sittställning skrev:
Hmm gillar du hur du tänker, men men men nu vill jag veta om det finns en korrelation eller ej 😂
Exakt...😀

Har två nya pumpar av två olika fabrikat. Den mest effektiva producerar mindre is. Mätt förbrukningen på båda.

M Matsam skrev:
Har två nya pumpar av två olika fabrikat. Den mest effektiva producerar mindre is. Mätt förbrukningen på båda.
Intressant. Har pumparna ungefär samma värden och egenskaper i övrigt?

Mats-S Mats-S skrev:

Exakt! Bor i Hässelby och det är samma här.

Vi satte in en ny IVT Aero 909 på jobbet o d blir is under den som fasen, men den ger riktigt go värme oxå o d är d huvudsaken.

Falskt.
Mer is innebär mer avfuktning av uteluften. Det går åt lika mycket energi att smälta isen som att frysa den. Dock, denna energi är till stor del hämtad ur uteluften vilket gör att ekvationen inte riktigt blir 1:1.
Men det är lätt att göra tankevurpor, som synes på de vilda spekulationerna både från leverantören och en del av svaren här.
Det man vill med en luftvärmepump är att hålla förångningstemperaturen så nära utetemperaturen som möjligt. Det innebär stor värmeväxlaryta i förhållande till kompressorstorlek. Det innebär också mindre påfrysning av förångaren. På så vis får man minimal avfuktning i förhållande till rådande förhållanden och färre avfrostningar. Det är en av anledningarna till att R407C fungerar så dåligt i luftvärmepumpar, den första komponenten förångas ca 8-9 grader under den sista, vilket innebär att första delen av förångaren fryser på redan vid flera plusgrader ute.
Så ni som har ispinnar, grattis, ni har blivit blåsta.

• Gilla
Lancen och 1 till
  • Laddar…
M Matsam skrev:
Och hur har du mätt "effektiviteten"? Du vet väl att du måste veta inte bara hur mycket elenergi pumparna förbrukar, utan också hur mycket värme de levererar till ditt hus? Det förra är enkelt att ta reda på, det senare inte fullt så enkelt.

Min IVT är väl nu drygt tio år gammal. Den producerar betydligt mindre is nu än när den var ny. Troligen har också effektiviteten avtagit med åren.

Jag skulle säga att is på evaporatorn tyder på att den är underdimensionerad, dvs blir onödigt kall för den värmeeffekt den ska ta upp. Kan också vara olämpligt arbetsmedium som någon nämnde.
Så falskt.
Mina halvkvalificerade tankar som lektor i energiteknik.

• Gilla
Lancen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.