Hej alla,

Jag har ett timmerhus där jag behöver öka takhöjden mellan golvet och bjälkarna för att skapa en mer funktionell innertakhöjd. Just nu är takhöjden endast 190 cm, vilket känns lite lågt.

Huset har en total spännvidd på 6,2 meter, men innerväggarna till kattvinden minskar den faktiska spännvidden till cirka 3,2 meter. Min ursprungliga plan var att byta ut de gamla träbjälkarna mot nya träbalkar för att förbättra höjden. Därefter började jag fundera på att kanske höja hela taket i samma veva för att få ännu mer utrymme.

Men det slutar inte där! När jag inspekterade innerväggarna som stödjer kattvinden började jag överväga att ta bort dem helt för att få mer öppet utrymme på övervåningen. Problemet jag stött på är att när jag räknar på dimensionerna för nya balkar som skulle ersätta de befintliga, förlorar jag höjd på övervåningen istället.

Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att ersätta mellanbjälkarna med H-balkar eller liknande stålbalkar. Jag förstår att detta kanske inte faller alla timmerhus-entusiaster i smaken, men jag försöker hitta en lösning som inte innebär att jag behöver plocka isär hela taket och lägga till nya stockar där istället.

Har någon erfarenhet av liknande projekt? Hur har ni hanterat byte av mellanbjälkar i ett timmerhus? Är H-balkar realistiska i detta sammanhang, eller har ni andra förslag för att få både bättre takhöjd och stabilitet utan att göra för stora ingrepp?

Alla tips och råd uppskattas! Tack på förhand! 😊

//Alastair

surris
6,2m är långt även för stålbalkar. Blir rejäla dimensioner för dessa också, samt väldigt tungt. Lyfta in 6,2m stålbalkar är inget man gör för hand så det behöver du nog tänka ut också hur de ska lösas. Du får nog räkna med att förlora i takhöjd om du inte vill ha ett upplag för att korta ner spännvidden.

Lyft hela timran i stället och sätt in ett eller två nya stockvarv nedtill. Det du planerar ärt dömt att gå illa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.