Börsgraf för OMX Stockholm PI som visar en ökning på 0,93% den 11 oktober 2024, med kursen 997,43 vid 16:15.

Alla vill givetvis ha en bra pension. Fattigpensionärer är ett uttryck som ibland vädras. Det är ett begrepp på personer som är intresserade av sin pension vid en tid i livet när det är för sent att göra något åt saken.

Bryr man sig lite mer om sin framtid i ett tidigare skede av livet går det bra även senare i livet. Det finns väldigt många människor där ute som har en ekonomi i paritet med mina föräldrar. Dom har så mycket pengar att dom inte klarar av att göra av med ens hälften varje månad!

Det är inte så att dom sparar! Nej! Månaden är för kort!
Det är väldigt många som har det på det viset... men dom syns och hörs inte i sociala media eller på stan... Men dom finns!

Vi är alla stolta över svensk industri och just nu går vapenrelaterad industri som tåget!
Helping to protect the skies over the Paris Olympics
https://www.saab.com/newsroom/stori...-to-protect-the-skies-over-the-paris-olympics

SAAB hjälper Frankrike med skalskydd under OS tidigare i år.
Givetvis en nyhet när evenemanget är över och inget materiell finns kvar på plats.

Detta är *EN* nyhet, men det finns gott om exempel på svensk industri som är i bäst i världen! Det finns inte plats eller tid att radda upp alla, men Archer, Stridsbåt 90, JAS...

Spaning:
Börsen svajade rejält när Ryssland klev in i Ukraina. Samma med pandemin och samma vid liknande kriser. Men efter runt 6 månader var marknaden stabiliserad och röda siffror var svarta igen.

Hur ser framtiden ut? Vad händer om det blir krig i Israel / Gaza? Är det bra för de svenska pensionsfonderna och för svensk industri? Är mer krig fattigpensionärernas räddning?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Niklas Erik Jesus

Med din definition, som jag kan hålla med om
Fattigpensionärer är ett uttryck som ibland vädras. Det är ett begrepp på personer som är intresserade av sin pension vid en tid i livet när det är för sent att göra något åt saken.
spelar ingenting i omvärlden någon roll. För de som redan är gamla är det försent. Kommande pensionärer kan inte endast förlita sig på lägsta pensionsnivån även pensionsfonder ökar i värde med avseende på krig och oroligheter. Sedan har vi många fonder och privatpersoner som väljer bort med hänvisning till etik. Tycker inte det är oetiskt att försvara sig. Pengarna finns inom droger, porr och vapen. Det sistnämnda är minst oetiskt av dessa.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Kanske uttrycker jag mig lite slarvigt... Jag var på arbetet och hade lite tidspress!

Vi behöver inte fördjupa oss i oetiska investeringsalternativ, syftet med tråden var egentligen att mer diskutera börsens kurvor i den kommande framtiden. Där av grafen i inlägget.

Vad är prognosen? Hur stabil är börsen...? blir det mer svängningar i år eller när kommer nästa dipp?

Börsen går upp. Elände är positivt för börsen.

P Pin skrev:
Börsen går upp. Elände är positivt för börsen.
Så länge det är relativt begränsade krig så är det säkert bra för börsen. Men skulle det bli krig där lite större aktörer stod på vardera sidan så skulle det nog vara nattsvart på börsen. Världshandeln skulle kollapsa totalt om t.ex. ubåtar började sänka oljetankers och containerfartyg på löpande band.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Det ska mycket till för att millitära enheter ska bomba civil sjöfart och det är väl egentligen bara Ryssland som i närtid har visat prov på att att det på inget sätt är uteslutet!

Intressant text som jag hittade nu. Svensk näringsliv samlar texter om ekonomi ur en "krigsvinkel".

https://www.svensktnaringsliv.se/sa...venska-foretag-av-sakerhetslaget_1182600.html

Det jag menade egentligen var det faktum att den ökade efterfrågan gynnar svenska framgången inom krigsrelaterad materiel som i sin tur drar med sig en lång svans av underleverantörer. Allt från företag som sysslar med mat, bokföring, städ, transporter med mera som på inget sätt har med krigsrelaterad produktion men som måste fungera för effektiv krigsproduktion!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så länge det är relativt begränsade krig så är det säkert bra för börsen. Men skulle det bli krig där lite större aktörer stod på vardera sidan så skulle det nog vara nattsvart på börsen. Världshandeln skulle kollapsa totalt om t.ex. ubåtar började sänka oljetankers och containerfartyg på löpande band.
Tabell över börsutveckling under tidigare konflikter sedan andra världskriget, visar SPX-prestation vid specifika krig och kriser, med median och medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vid andra världskrigets utbrott dök börsen 50%, men i övrigt ser det ut att inte påverka negativt.
Med elände menar jag även annat än krig. Allt som går snett kostar pengar att åtgärda och driver på utvecklingen. Det kan vara allt från att bekämpa kriminalitet till dikeskörningar i den gröna omställningen.

Sedan länge har ju pirater härjat utanför Afrikas kust och kapat, sänkt och mördat. Världshandeln tycks fortgå med ökad intensitet.

MrJay
Personligen tror jag bra mycket mer på tech-industrin, oavsett krig eller fred, än några inhemska vapenproducenter som höjs till skyarna av medelsvenssons. Jag kan inte låta bli att jämföra det med Telia-aktien på tidigt 2000-tal. Hade fattigpensionärerna satsat på framtida teknologier som AI och digitala valutor (BTC, ETH osv) hade de troligen inte varit fattigpensionärer (hatar det ordet) längre. Dessutom investerar man i något som är till nytta för hela mänskligheten och inte bara utvalda fåtal. Med det sagt är jag sjukt nöjd med mina investeringar än så länge och har ändå många år kvar i arbetslivet.. Index är ett skämt och krig är inte lösningen på något.

Redigerat:
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Nå...... krig har ett lag att påverka folk på många olika vis.

Ni minns väl hur inflationen åt upp folks pengar under kriget?
Ni minns väl ransoneringen och bristen på matvaror under kriget?
Ni minns väl bristen på ved under kriget?
Ni minns väl hur alla arbetsföra ålades att hugga ved och leverera till staten?
Ni minns väl bristen på filar och sågblad som gjorde vedhuggningen arbetsdryg?
Ni minns väl bristen på lampolja som gjorde att man inte kunde ha ljust inne utan elektricitet och bristen på koppartråd som gjorde det omöjligt att reparera elnätet?
Ni minns väl bristen på bränsle och smörjoljor och allt elände med gengas och tjärblandad spillolja?
Ni minns väl bristen på hö och trångboddheten när hundratusentals flyktingar och deras kor behövde husrum mitt i vintern?
Ni minns väl alla taken som läckte i brist på spik?
Ni minns väl hur varannan häst i med kärror och slädar och i stort sett alla bilar blev tvångsrekvirerade och skickade till fronten?
Ni minns väl när taggtråden tvångsrekvirerades och skickades till fronten?
Ni minns väl bombningarna?
Ni minns väl hur i stort sett alla arbetsföra män mellan 17 och 40 års ålder mobiliserades och skickades till fronten? Många kom aldrig hem och många av de som kom hem var invalider för livet.
Ni minns väl cykeldäcken av träklossar och järntråd i brist på gummi?
Ni minns väl våta frusna fötter i brist på gummistövlar?
Ni minns väl halvsvälten strax efter kriget?
Ni minns väl krigsskadeståndet när staten tvångsrekvirerade hela handelsflottan och överlät den till Ryssland förutom enorma mängder industriprodukter.
Ni minns väl då staten klippte pengarna? För att bromsa inflationen klipptes sedlarna i två och gällde därefter för halva värdet.
Ni minns väl valutarestriktionerna? Det saknades utländsk valuta så endast det allra viktigaste kunde få importlicens.
Ni minns väl den usla gjuterisanden, det undermåliga axelstålet, det knappt härdbara verktygsstålet och andra kristidsprodukter som industrin var tvungna att arbeta med?
Ni minns väl spikransoneringen? 20 kilo till ett husbygge.
Ni minns väl bristen på läder till skor och tyg till kläder?
Ni minns väl bristen på bomullsgarn till nät?

Jag minns det inte själv men jag växte upp i en tid när alla över 50 kunde berätta om någon del av egen erfarenhet.

Personligen ger jag blanka fan i hur kriget påverkar några halvt påhittade och högst abstrakta indexsiffror.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
vid andra världskrigets utbrott dök börsen 50%, men i övrigt ser det ut att inte påverka negativt.
Andra världskriget är ju ett sådant typ av krig som får börserna att krascha. Efter VK2 har vi inte haft några krig där 2 starka länder krigat direkt mot varandra. De flesta krig har varit mellan 2 svaga stater eller mellan en stark stat och ett U-land. (typ USA:s alla krig). Dessa krig får självklart ingen större påverkan på den globala ekonomin. Oljekrisen på 70-talet var antagligen den största ekonomiska effekten av dessa mindre krig.

P Pin skrev:
Sedan länge har ju pirater härjat utanför Afrikas kust och kapat, sänkt och mördat. Världshandeln tycks fortgå med ökad intensitet.
Dessa pirater är givetvis alldeles för få och geografiskt begränsade för att kunna påverka världshandeln, krävs lite mer muskler för att sänka så mycket tonnage att det allvarligt skulle skada världshandeln.

MrJay MrJay skrev:
Hade fattigpensionärerna satsat på framtida teknologier som AI och digitala valutor (BTC, ETH osv) hade de troligen inte varit fattigpensionärer (hatar det ordet) längre. Dessutom investerar man i något som är till nytta för hela mänskligheten och inte bara utvalda fåtal.
På vilket vis har kryptovalutor varit till nytta för hela mänskligheten?

• Älska
mikethebik
  • Laddar…
MrJay
D Dilato skrev:
På vilket vis har kryptovalutor varit till nytta för hela mänskligheten?
Ny syftade jag på teknologiutveckling men kryptovalutor har bidragit med flera potentiella fördelar för mänskligheten, även om de fortfarande är föremål för debatt.

Några punkter, utan att gå in närmare: finansiell inkludering, decentralisering, transparens, snabba internationella transaktioner, skydd mot inflation.

Även om kryptovalutor har sina utmaningar och risker, inklusive volatilitet och regleringsproblem har de potential att ge långsiktiga fördelar och förändringar i hur vi ser på pengar och ekonomi.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ny syftade jag på teknologiutveckling men kryptovalutor har bidragit med flera potentiella fördelar för mänskligheten, även om de fortfarande är föremål för debatt.

Några punkter, utan att gå in närmare: finansiell inkludering, decentralisering, transparens, snabba internationella transaktioner, skydd mot inflation.

Även om kryptovalutor har sina utmaningar och risker, inklusive volatilitet och regleringsproblem har de potential att ge långsiktiga fördelar och förändringar i hur vi ser på pengar och ekonomi.
Du har gått på det ?

Mina kryptovalutor har gett noll värde till mänskligheten, något litet värde till mig.

Kostnaden för en blockkedjetransaktion äter ofta upp en stor del av vinsten, och elkostnaden för att skapa valutan från början tillför mänskligheten noll värde men skapar negativa värden.

Lika sjukt är NFT, ett digitalt certifikat utan bakomliggande substans.

Metaverse...hur går det?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MrJay
D Dilato skrev:
Du har gått på det ?

Mina kryptovalutor har gett noll värde till mänskligheten, något litet värde till mig.

Kostnaden för en blockkedjetransaktion äter ofta upp en stor del av vinsten, och elkostnaden för att skapa valutan från början tillför mänskligheten noll värde men skapar negativa värden.

Lika sjukt är NFT, ett digitalt certifikat utan bakomliggande substans.

Metaverse...hur går det?
Så fort man nämner kryptovalutor blir många skitnödiga just pga. hur det används i dagsläget så jag förväntade mig den reaktionen. Nej, jag har inte gått på något men mina investeringar i ny teknik har iallafall gett min familj en väldigt stabil grund att stå på. NFT är quick-money scheme så det ska man hålla sig borta från men jag tycker också lyxvaror som många anser ha ett astronomiskt värde egentligen är rena luftslott och borde egentligen inte ha ett högre värde än snarlik produkt. Jag menar saker som Rolex klockor, Louis Vuitton väskor etc.

För att hålla oss till ämnet - som en som upplevt krig på nära håll kan jag intyga att krig aldrig någonsin fört något bra med sig och all sådan profiteering på krig är av snabb karaktär, oetiskt och lönar sig inte i längden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aldrig förstått mig på ordet fattigpensionärer. Att det skulle vara pensionärer som inte har råd att äta osv.
Jag vet 2st pensionärer som slutade skolan i 6an och inte tjänat en enda öre Sverige, det går ingen nöd på dessa 2.
Det som inte har i pengar av den lilla pensionen dom får får som bidrag ist.
Borde det inte vara samma för alla du fattigpensionärer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.