hsd
Undrar hur mycket extra elbolagen passar på att ta ut
Från SVT text :

Svenska Kraftnät höjer nätavgifter

Statliga Svenska Kraftnät meddelar att
man höjer effektavgiften med
20 procent från årsskiftet.

Den höjda avgiften ska bl.a. bidra
till utbyggnaden av stamnätet, som
släpat efter på senare år - något
företaget har fått kritik för.

Elhandelsföretagen får samtidigt höjda
grundavgifter med ca 35 procent.

Svenska Kraftnät har tidigare aviserat
att effektavgiften ska fördubblas för
att täcka investeringsbehovet i nätet.
Avgiften står i dag för 2-3 procent av
elkostnaden för en konsument
 
Krokben
Bara skaffa pellets eller vedpanna då! Snart för dyrt att ens ha värmepump.
 
j.erkers
hsd hsd skrev:
/.../ Avgiften står i dag för 2-3 procent av
elkostnaden för en konsument
Det ser inte ut att bli så fruktansvärt mycket dyrare för oss konsumenter, troligen 2,4 -3,6% av vår elkostnad.
Jag tror dock att det i förlängningen kan bidra till lägre elkostnad för oss som bor i elhandelsområde 3 och framförallt för de som bor i elhandelsområde 4 då det finns begränsningar i överföringskapaciteten från norr till söder. Jag tror att Svenska Kraftnät vill eliminera flaskhalsar i kraftnätet, bygga ut och förstärka kapaciteten mellan dessa snitt (dvs från norr till söder, elhandelsområde 1/2 till 3 och vidare till 4).

Att det senare kan visa sig att elproducenterna - inte Svenska Kraftnät - hellre säljer sin strömming i norra Europa än i Skåne om de får mer betalt där är bara normal kapitalism och skulle inte förvåna mig...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.