3 092 läst ·
38 svar
3k läst
38 svar
Mer co2 i atmosfären.
undras vem som kalibrerade mätdonen på den tiden...Gimp skrev:
jorden går inte underU Ursidae skrev:
men förhoppningsvis gör mänskligheten det
Inte så vanligt längre men det var ofta tyckare och opinionsbildare, inte de som faktiskt vet något. Men det ger ju dramatiska rubriker på sina alster.R RoAd skrev:
Många som skrattar o allt annat utom en sak.B Byggsnideri skrev:Idag finns ca 4a promille i atmosfären.
Sänks den till 2 promille som miljöterroristerna vill så kommer växtligheten snart att dö ut.
Vi behöver mer utsläpp av co2 för att öka grönskan och skördarna.
För idag har sverige ett underskott på co2.
Väldigt lätt att räkna ut.
Vi i Sverige släpper ut ca 45mil ton.
1 vuxet träd "äter" ca 20kg per år troligtvis mer men för enkelhetens skull kör vi på 20kg.
Vi har ca 87miljarder vuxna träd i Sverige.
87miljarder x 20kg blir 174 000 000 000 dvs 174miljarder kg och dela med 1000 för att få det i Ton.
174 000 000 miljoner ton minus 45 000 000milj ton blir 129 000 000miljoner Ton i underskott.
Så därför måste vi öka utsläppen.
Ingen kallar mig lögnare.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Och varje timme ökar världens befolkning med runt tiotusen personer. På sent nittiotal trodde prognosmakarna att vi skulle vara upp i 8 miljarder år 2050, det är passerat sedan flera år. Men det regleras med tiden av naturen själv, kommer ihåg läraren på gymnasiet som talande om den j-formade tillväxtkurvan och liknande den vid fjällämlarnas populationstillväxt.returen skrev:
Men vi skulle nog rädda miljön om vi förbjuder Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i regeringen 😂A Abies koreana skrev:Jag ber så mycket om ursäkt, jag klickade på gilla till inlägget istället för att gapskratta, jag böjer min nacke och hoppas att alla gamla medlemmar här vet vad jag tycker i frågan ☹️
Detta inlägg från Byggsnideri håller samma nivå som en viss SD politiker i Hässleholm som hävdade att Sverige kan klara sina klimatmål genom minskad invandring eftersom fler innevånare i ett land innebär ökad utandning av koldioxid..
En partikamrat i Södertälje propagerade för minskat motionerande eftersom vi då minskar vår energiförbrukning och därmed våra individuella koldioxidutsläpp.
Men nu är det väll ändå kolmonoxid och inte koldioxid som är det stora problemet 🤔B Byggsnideri skrev:Idag finns ca 4a promille i atmosfären.
Sänks den till 2 promille som miljöterroristerna vill så kommer växtligheten snart att dö ut.
Vi behöver mer utsläpp av co2 för att öka grönskan och skördarna.
För idag har sverige ett underskott på co2.
Väldigt lätt att räkna ut.
Vi i Sverige släpper ut ca 45mil ton.
1 vuxet träd "äter" ca 20kg per år troligtvis mer men för enkelhetens skull kör vi på 20kg.
Vi har ca 87miljarder vuxna träd i Sverige.
87miljarder x 20kg blir 174 000 000 000 dvs 174miljarder kg och dela med 1000 för att få det i Ton.
174 000 000 miljoner ton minus 45 000 000milj ton blir 129 000 000miljoner Ton i underskott.
Så därför måste vi öka utsläppen.
100% enig ... Bättre byta ut alla politiker till människor med lite vett och utbildning så skulle vi nog kunna råda lite bot på både miljö och övrig allmän kunskapB Bitterhetsakademin skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Men det är oroande att avskogningen / skövlingen av tropisk regnskog går så fort i kombination med de accelererande koldioxidutsläppen.R RoAd skrev:Någon som uppenbarligen är så oinsatt som du är borde läsa på om kolkretsloppet innan du gör bort dig mer.
Här är en video plus lite ytterligare information anpassad för gymnasieelever (hoppas den nivån är tillräckligt grundläggande för dig): [länk]
Kortfattat, växtlighet bidrar inte till minskad eller ökad andel koldioxid i atmosfären i någon omfattning som påverkar klimatet. Det gör däremot förbränning av fossila bränslen som kol och olja.
Om jag har förstått rätt så är världshaven relativt mättade med koldioxid men att tillsätta järn skulle kunna binda mer koldioxid? Men vilka följdverkningar på havets organismer skulle det få…? ☠️