Claes Sörmland
schnyggve schnyggve skrev:
En stilla tanke. Grannen har höjt nivån på sin tomt… har hen haft marklov för detta?
Med all sannolikhet är marklovet i detta fall en del av bygglovet för huset. Och det bygglovsärendet är ju nu avslutat eftersom kommunen har gett slutbesked och grannen har flyttat in. Sannolikheten att byggnadsnämnden skulle vara pigga på att ifrågasätta sitt tidigare beslut är nog minimal. Särskilt som det alltid uppstår friktion om just slänter vid tomtgränser i nybyggda områden. Byggnadsnämnden gäspar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alla goda råd om att gå vidare med ärendet kan ge fel förhoppningar till TS. Det hjälper inte att uppröra sig över grannens agerande (som kanske också köpt färdigt hus?). Det är, som @Claes Sörmland skriver, troligen för sent att klaga.

Det lämpligaste i detta fall är att TS i första hand gräva bort så mycket som behövs för bilen i detta första skede och planera för en stödmur i senare skede och när ekonomin tillåter.

Kan man inte komma överens kan det på sikt vara bättre att acceptera faktum - grannen har man kvar kanske i tio år eller längre. Det är jobbigt att vara irriterad😉.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H
M Mortsken skrev:
Du har försökt med grannen och det gick inte.
Hade det varit jag hade jag grävt bort det och tagit problemet därifrån.
Z zladri skrev:
Tack för alla svar. Vår granne är inte intresserad utav att ta bort det som är på vår tomt och de säger att vi absolut inte får gräva bort det heller för då påverkas deras slänt. (Som de själva i efterhand fyllt ut in till vår tomt)
De är inte heller villiga att dela på någon form av stödmur heller. Vi sitter alltså fast med att inte kunna nyttja vår väg som vi vill. Kommunen var inte till så mycket hjälp. Grannen menar på att det såg ut så med slänten när vi flyttade in.

Vår granne fyllde ut slänten samt höjde sin marknivå strax innan vår inflytt. De menar på att de fått tillåtelse av ägaren innan att förlänga deras slänt in på våran tomt men det finns inget skriftligt. Vi har inte fått någon information utav ägaren angående detta heller.
Det spelar ingen roll ifall om de fått tillåtelse, de kan inte ge tillåtelse att fylla ut eller annat på någon annans tomt. Det är också grannens uppgift och kostnad att fixa en stödmur vilken heller inte får överstiga 50 cm utan tillstånd, den kan heller inte gå ut till tomtgräns, grannen får lägga den ca 1 m innan för sin tomtgräns, grannen ska kunna sköta sin stödmur på sin tomt.

H HEM2121 skrev:
Det spelar ingen roll ifall om de fått tillåtelse, de kan inte ge tillåtelse att fylla ut eller annat på någon annans tomt. Det är också grannens uppgift och kostnad att fixa en stödmur vilken heller inte får överstiga 50 cm utan tillstånd, den kan heller inte gå ut till tomtgräns, grannen får lägga den ca 1 m innan för sin tomtgräns, grannen ska kunna sköta sin stödmur på sin tomt.
Utan tillstånd från vem?

Så du menar att jag inte kan ge min granne tillåtelse att lägga nån kubik grus på min tomt? Eller att vi inte kan bygga en stödmur på några dm mellan tomterna i tomtgräns och vi måste lägga den 1 meter in på grannens tomt? Jag tror du är lite för kategorisk i dina uttalande här...

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
H
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Utan tillstånd från vem?

Så du menar att jag inte kan ge min granne tillåtelse att lägga nån kubik grus på min tomt? Eller att vi inte kan bygga en stödmur på några dm mellan tomterna i tomtgräns och vi måste lägga den 1 meter in på grannens tomt? Jag tror du är lite för kategorisk i dina uttalande här...
Tror inte du läste riktigt rätt. Du får höja och sänka din tomt om du håller dig under 50 cm utan marklov. Du får heller inte sätta upp en mur som är högre än 50 cm, höjden kan variera från olika kommuner. Du skall kunna sköta din mur på din tomt. Har lov från lov från grannen och ni kommer överens så kan du säkert lägga muren närmare tomtgränsen. Gärna skriftligt. Ni kan bli ovänner, grannen säljer och det kommer en ny ägare, då är det en fördel att det finns papper.
Detta är inte mina påhitt utan det är vad lagen säger.

H HEM2121 skrev:
Tror inte du läste riktigt rätt. Du får höja och sänka din tomt om du håller dig under 50 cm utan marklov. Du får heller inte sätta upp en mur som är högre än 50 cm, höjden kan variera från olika kommuner. Du skall kunna sköta din mur på din tomt. Har lov från lov från grannen och ni kommer överens så kan du säkert lägga muren närmare tomtgränsen. Gärna skriftligt. Ni kan bli ovänner, grannen säljer och det kommer en ny ägare, då är det en fördel att det finns papper.
Detta är inte mina påhitt utan det är vad lagen säger.
Lagen säger inget om hur jag ska sköta min mur (förutsätter jag, rätta mig om jag har fel). Om jag sköter den från min sida kan jag ju lägga den i tomtgräns ändå.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Förstår inte vad det har med vad jag skrev att göra.

H
M Mortsken skrev:
Förstår inte vad det har med vad jag skrev att göra.
???

C Chokladmonster skrev:
Tråkigt. Är tomtgränsen tydlig? Tänker så att ni är överens om var den går? Vill dom inte plocka bort slänten får väl du gräva bort det som är på er sida. Var dock beredd på sura miner men där verkar ni ju redan hamnat. Kan ju alltid försöka prata om det på nytt och informera om att du tänker gräva bort det som är på din sida. Men är nivåskillnaden stor lär det ju vara ett återkommande problem som du nog tyvärr bara kan lösa med en stödmur om inte grannen kan tänka sig att jämna ut höjdskillnaden över en större yta på sin tomt.
Det är alltid dem med den höga tomten som är skyldig att åtgärda och betala stödmuren.

H HEM2121 skrev:
???
Du citerade mig.

K kjellinge skrev:
Det är alltid dem med den höga tomten som är skyldig att åtgärda och betala stödmuren.
Så om min tomt ligger högre än min grannes med en naturlig sluttning neråt och han vill gräva bort en meter för att anlägga en parkeringsplats så är jag skyldig att åtgärda och betala en stödmur för att mitt hus inte ska rasa?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så om min tomt ligger högre än min grannes med en naturlig sluttning neråt och han vill gräva bort en meter för att anlägga en parkeringsplats så är jag skyldig att åtgärda och betala en stödmur för att mitt hus inte ska rasa?
Knappast. Men @kjellinge får gärna komma med belägg för det påståendet.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K kjellinge skrev:
Det gäller absolut inte alltid. Det verkar finnas skrivet i vissa detaljplaner. Och då i samband med en större exploatering där höjderna ändras i detaljplanen för alla tomter i området. Dvs. det blir inte så lätt att avgöra om en ändring av höjd skall läggas på en dena eller den andra fastigheten, när alla höjder ändras.

Men annars är principen att om du ändrar markhöjden på din sida så måste du se till att det inte påverkar grannfastigheten. Antingen får du bygga en stödmur, eller anlägga slänt (på din fastighet).

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
F
Z zladri skrev:
Tack för svar.

Lite tydlighet här.
Grannen är de första ägarna av deras fastighet, och samma sak med vår tomt, vi är de första ägarna. Båda är nyckelköpta hus.

Slänten var INTE på det sättet som den är idag när grannen köpte deras fastighet, utan det är något de själva gjort i efterhand (dock innan vi flyttade in). De har alltså förlängt deras tomt ända ut till tomtgräns och sedan slutar slänten en bra bit inne på vår tomt.
Föregående fastighetsägare utav vår tomt är alltså en husbyggnationsfirma och inte några privatpersoner.
Hoppas detta hjälper för att förstå situationen bättre?
Och er tomt är den lägre av de två? Hur stor är nivåskillnaden?

1) Hur ser grannens marklov ut?
2) Hur ser er marklov (marknivån i bygglovsritningarna) ut?
3) Avviker dagens situation från den?
4) Kan du bevisa när ändringen har hänt?
5) Är ämdringen inom den tillåtna, ofta under 50cm ?
6) Om tydlig marklov saknas: Kan grannen bevisa att han har fått godkännanden och av vem? Hade den personen rätt att ge den?
Sånt finns inte utan bevis. Bevisbördan ligger i granens sida.
7) Är den ändringen inom ramarna som kommunen inser att ”marklov inte behövs”.

Några reklektioner:
- Enligt vår detaljplan vi fick fylla 0,5m, viket betydde 0cm vid gränsen och upp till 50cm 4,5m från gränsen.
- Jag skulle samla all fakta och gå tillbaka till kommunen med bilder av verkligheten och fråga om allt verkligen är rätt, enlligt alla reglerna. Be dom förklara hur mycket man egentligen får fylla vid gränsen.Finns det möjlighet att överklaga till länstyrelsen?

Förmodligen grannen har utnyttjat läget ovh gjort fyllnaden med flit precis innan er inflytt. Men att vara fräck är inte samma sak som att ha rättighet att göra saker.

Om jag skulle komma fram att grannen har inte haft rätt att fylla och dom totalvägrar rätta till slänten, jag skulle helt enkelt informera dom att det är tråkigt men ni inte vill ha slänten på er sida, och ni har kommit fram att den ska inte finnas där heller. Och att därför ni kommer ta bort all extra-jord som har fyllts i er sida av gränsen och även all jord som kommer rasa in till er sida i framtiden pga nivåskillnaden. Då får ni ta den kostnaden eller arbetstimmarna. Tråkigaste är att relationen med er granne kommer förmodligen bli dålig framöver.
Om ni vill vara litet mötesgående ni kan lova att dom får bygga en stödmur till deras sida av gränsem. Men det kan vara bygglovspliktig ocg då måste dom först skaffa ett bygglov.

Om ni inte blir övertygade att ni har rätten att ta bort slänten, eller om ni vill vara jätte-snälla grannar ni bekostar stödmuren vid gränsen att bli av med slänten. Kom ihog möjlig bygglovsplikt även i det här alternativet.

Hoppas att det lösar sig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.