23 319 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Meningsskiljaktigheter slänt in på vår tomt
Det han menar är att allt vatten måste hanteras inne på sin egen fastighet. Om grannens slänt lutar ner mot TS fastighet så räcker det inte bara att flytta in slänten utan måste även få plats med en ränndal för att ta hand om vattnet som rinner ner för slänten...Claes Sörmland skrev:
När jag sökte marklov för utfyllnad fick inte slänten sluta vid tomtgräns som jag tänkte först, utan en meter från gränsen. Då satte vi L stöd en meter ifrån gränsen för att ändå få ihop ritningarna. Så släntfot en meter från gräns gäller här iaf. Samma lär gälla vid schaktZ zladri skrev:Bifogar bild för enkelheten att uppfatta problemet.
Vi äger tomt 1, och grannen tomt 2.
GRÖN FIGUR = SLÄNT
SVART FIGUR = UPPFART
BLÅ LINJE = TOMTGRÄNS
Våra grannar flyttade in ett par månader innan oss. Efter inflytt har de fyllt ut en slänt mot vår uppfart.
När vi väl flyttat in så märker vi det, men har inte tänkt på det så mycket, förens i vintras då det medförde problem iomed att vår uppfart blev smalare pga deras slänt men även snön som lagt sig på båda sidorna.
När vi påpekat det, så vill de inte kännas vid att de gjort något fel. Vi vill såklart att deras slänt slutar innanför deras gränser och inte ca 1 meter in på våran tomt.
Vad gäller?
Att föra upp en stödmur eller likande är inte aktuellt för vår del i dagsläget pga ekonomin.
Måste och måste. Det är mer en fråga om överenskommelser mellan grannarna hur naturligt dagvatten ska hanteras. Det är en ofta förekommande villfarelse här på forumet att inte en droppe regnvatten får rinna mellan fastigheterna. Att det skulle vara olagligt på något sätt. Så är det inte. Det rinner ofta vatten över fastighetsgränser vid regn helt naturligt.H Henrikkkkkk skrev:
Nu driver vi OT, finns gott om andra trådar om detta.
Det viktiga här borde vara att titta på marknivåerna i detaljplanen och kanske även vad detaljplan säger om släntlutningar.
Vem ägde din tomt när förändringen gjordes?Z zladri skrev:
Om det inte var du, har den dåvarande ägaren av din tomt godkänt slänten?
Problemet är inte lätt. I mitt närområde höjdes tomten mot grannen. Sedan såldes granntomten och eftersom höjningen redan skett innan köp fick köparen ta hand om problemet.
Samma gällde hos mig; granntomten hade gjort förhöjd slänt längs hela gränsen hos mig (nybygge) och det huset högre upp var färdigbyggt 6 månader innan mitt. Vi möttes och jag fick deras tillåtelse att lägga stödmur i tomtgräns då jag byggde dvs jag tog kostnaden (även om grannen vann mest på det).
Antingen går grannen med på att ta bort schaktmassorna eller anmäler ni detta till kommunen. I det senare fallet kan osämja skapas och det är fråga om detta är lönt? Det är inte helt säkert att ni får gehör för detta då husen redan är färdiga.
Vad jag förstår gäller en ev stödmur endast 6-8 meter och hur hög? Ett trevligt möte med grannen och trevlig diskussion om lösning är nog det smidigaste.
Samma gällde hos mig; granntomten hade gjort förhöjd slänt längs hela gränsen hos mig (nybygge) och det huset högre upp var färdigbyggt 6 månader innan mitt. Vi möttes och jag fick deras tillåtelse att lägga stödmur i tomtgräns då jag byggde dvs jag tog kostnaden (även om grannen vann mest på det).
Antingen går grannen med på att ta bort schaktmassorna eller anmäler ni detta till kommunen. I det senare fallet kan osämja skapas och det är fråga om detta är lönt? Det är inte helt säkert att ni får gehör för detta då husen redan är färdiga.
Vad jag förstår gäller en ev stödmur endast 6-8 meter och hur hög? Ett trevligt möte med grannen och trevlig diskussion om lösning är nog det smidigaste.
Säg till grannen att han rättar till och tar bort det som hamnat på din tomt. Vill ha inte göra det, ta då dit en maskin ,på grannens bekostnad, och ta bort skiten.Z zladri skrev:Bifogar bild för enkelheten att uppfatta problemet.
Vi äger tomt 1, och grannen tomt 2.
GRÖN FIGUR = SLÄNT
SVART FIGUR = UPPFART
BLÅ LINJE = TOMTGRÄNS
Våra grannar flyttade in ett par månader innan oss. Efter inflytt har de fyllt ut en slänt mot vår uppfart.
När vi väl flyttat in så märker vi det, men har inte tänkt på det så mycket, förens i vintras då det medförde problem iomed att vår uppfart blev smalare pga deras slänt men även snön som lagt sig på båda sidorna.
När vi påpekat det, så vill de inte kännas vid att de gjort något fel. Vi vill såklart att deras slänt slutar innanför deras gränser och inte ca 1 meter in på våran tomt.
Vad gäller?
Att föra upp en stödmur eller likande är inte aktuellt för vår del i dagsläget pga ekonomin.
Om arbetet är gjort efter att huset/byggfirman var klar så kan det vara läge att kolla bygglov och detaljplan. Om grannen fyllt ut i efterhand kan det handla om en åtgärd som kräver (krävde) marklov och då kan du ta kommunen till hjälp. Ett samtal och några bilder för att reda ut vad som gäller kan ju sluta med en tillsyn och föreläggande. Om grannen då tvingas söka marklov i efterhand så har du ett starkt case.
Det är isf din grannes massor. Han får inte skyffla in på din tomt.Z zladri skrev:Om jag gräver bort massorna som är inne på vår tomt så kommer deras slänt påverkas. Men om vi backar ett steg, så har de olovligen fyllt ut sin framsida/slänt. De har alltså ej fått föregående fastighetsägares tillåtelse att göra detta, utan försökt få det att se ut som att det var så VI väl flyttat in.
Säg åt honom att ta bort massorna.
Om han inte gör det, så ta det juridiskt.
Tack för alla svar. Vår granne är inte intresserad utav att ta bort det som är på vår tomt och de säger att vi absolut inte får gräva bort det heller för då påverkas deras slänt. (Som de själva i efterhand fyllt ut in till vår tomt)
De är inte heller villiga att dela på någon form av stödmur heller. Vi sitter alltså fast med att inte kunna nyttja vår väg som vi vill. Kommunen var inte till så mycket hjälp. Grannen menar på att det såg ut så med slänten när vi flyttade in.
Vår granne fyllde ut slänten samt höjde sin marknivå strax innan vår inflytt. De menar på att de fått tillåtelse av ägaren innan att förlänga deras slänt in på våran tomt men det finns inget skriftligt. Vi har inte fått någon information utav ägaren angående detta heller.
De är inte heller villiga att dela på någon form av stödmur heller. Vi sitter alltså fast med att inte kunna nyttja vår väg som vi vill. Kommunen var inte till så mycket hjälp. Grannen menar på att det såg ut så med slänten när vi flyttade in.
Vår granne fyllde ut slänten samt höjde sin marknivå strax innan vår inflytt. De menar på att de fått tillåtelse av ägaren innan att förlänga deras slänt in på våran tomt men det finns inget skriftligt. Vi har inte fått någon information utav ägaren angående detta heller.
Antar att de frågor som måste ha svar är:
1. Vem ägde tomterna när slänten kom till?
2. Har ägare av TS tomt godkänt vid tillfället?
3. Finns bevis på föregående?
Om det inte finns något bevis på att föregående ägare INTE godkände slänten så tyder väl det mesta på att byggfirman HAR godkänt slänten, annars hade ju problemet lyfts tidigare av denne?
Det är kanske snarare byggfirman som TS har något otalt med, TS har köpt en fastighet av dem, om den har förändrats till det sämre på sätt som inte framgår av avtal så bör de väl vara de som är skadeståndsskyldiga. Sen om den som orsakat är grannen får byggfirman ta det vidare med dem?
Jag menar, om grannen exempelvis hade kastat en sten genom rutan och förstört induktionshällen så hade förra ägaren fått åtgärda och sen kräva grannen på ersättning.
1. Vem ägde tomterna när slänten kom till?
2. Har ägare av TS tomt godkänt vid tillfället?
3. Finns bevis på föregående?
Om det inte finns något bevis på att föregående ägare INTE godkände slänten så tyder väl det mesta på att byggfirman HAR godkänt slänten, annars hade ju problemet lyfts tidigare av denne?
Det är kanske snarare byggfirman som TS har något otalt med, TS har köpt en fastighet av dem, om den har förändrats till det sämre på sätt som inte framgår av avtal så bör de väl vara de som är skadeståndsskyldiga. Sen om den som orsakat är grannen får byggfirman ta det vidare med dem?
Jag menar, om grannen exempelvis hade kastat en sten genom rutan och förstört induktionshällen så hade förra ägaren fått åtgärda och sen kräva grannen på ersättning.
Ta hjälp av en jurist och stäm dom.Z zladri skrev:Tack för alla svar. Vår granne är inte intresserad utav att ta bort det som är på vår tomt och de säger att vi absolut inte får gräva bort det heller för då påverkas deras slänt. (Som de själva i efterhand fyllt ut in till vår tomt)
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Ta reda på om tidigare ägare (när schaktning gjordes) gett medgivande. Det förändrar förhållanden och din rätt.Z zladri skrev:Tack för alla svar. Vår granne är inte intresserad utav att ta bort det som är på vår tomt och de säger att vi absolut inte får gräva bort det heller för då påverkas deras slänt. (Som de själva i efterhand fyllt ut in till vår tomt)
Har de gett medgivande så kan du fritt flytta massorn, eftersom de då är dina. Men endast om det inte påverkar slänten på grannens sida. Finns risk att slänten hos grannen kasar osv är något form av stöd på din sida enda lösningen, tyvärr.
Har inte medgivande getts äger grannen massorna. Uppmana grannen att flytta sin skit, vägrar grannen så får du göra handräckning via kronofogden.
Innan inflytt eller innan ni köpte? Om slänten inte fanns där när ni köpte och den sen kommit dit med säljarnas tillstånd så är det säljarna som ni ska driva frågan mot i första hand.Z zladri skrev: