23 319 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Meningsskiljaktigheter slänt in på vår tomt
Och då ska du bevisa att grannen inte fått tillstånd. Grannen lär ju neka när kronofogden hör av sig och då får du gå vidare till tingsrätten för att försöka övertyga dem om att grannen inte hade tillstånd. Oavsett är det inte helt lätt att komma fram den vägen.U Utsliten och utdömd skrev:
Skulle säga att ett L-stöd från din sida och åtgärd på din egen bekostnad är det enklaste och troligen billigaste vägen fram tyvärr.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Det kan ju vara lätt. Bara skicka en förfrågan till säljaren. Säljaren tjänar inget på att ljuga här. Sen med den bevisningen, som då är ord mot ord, är ju osäkert på hur grannen kommer agera.Tomtom79 skrev:
Och då ska du bevisa att grannen inte fått tillstånd. Grannen lär ju neka när kronofogden hör av sig och då får du gå vidare till tingsrätten för att försöka övertyga dem om att grannen inte hade tillstånd. Oavsett är det inte helt lätt att komma fram den vägen.
Skulle säga att ett L-stöd från din sida och åtgärd på din egen bekostnad är det enklaste och troligen billigaste vägen fram tyvärr.
Har medgivandet skett mellan kontraktsskrivning och tillträde, utan köparens vetskap, så är det ju ogiltigt.
Visst men alltid när det är nån granne som inkräktar på en annans rätt som skriver här på forumet kommer detta alltid upp med grannsämjan.yonna skrev:
Problemet är inte lätt. I mitt närområde höjdes tomten mot grannen. Sedan såldes granntomten och eftersom höjningen redan skett innan köp fick köparen ta hand om problemet.
Samma gällde hos mig; granntomten hade gjort förhöjd slänt längs hela gränsen hos mig (nybygge) och det huset högre upp var färdigbyggt 6 månader innan mitt. Vi möttes och jag fick deras tillåtelse att lägga stödmur i tomtgräns då jag byggde dvs jag tog kostnaden (även om grannen vann mest på det).
Antingen går grannen med på att ta bort schaktmassorna eller anmäler ni detta till kommunen. I det senare fallet kan osämja skapas och det är fråga om detta är lönt? Det är inte helt säkert att ni får gehör för detta då husen redan är färdiga.
Vad jag förstår gäller en ev stödmur endast 6-8 meter och hur hög? Ett trevligt möte med grannen och trevlig diskussion om lösning är nog det smidigaste.
Den har ju grannen redan fimpat när TS försökt lösa saken vänligt enligt mig. Det är inte TS som ska vara rädd om grannsämjan när grannen skiter i den.
Om tidigare ägare till din tomt gett okej att fylla ut, så är det väll ett kontraktsbrott mot er
Dom har inte upplyst er om att ni inte kan nyttja hela eran tomt pga att det ska fyllas ut en meter
Dolda fel ?
Nä fan, dom kvadratmeter du har köpt är dina, du bestämmer om det inte finns några servitut eller papper på överenskommelser från tidigare ägare
KRIGA, bit inte ihop
Dom har inte upplyst er om att ni inte kan nyttja hela eran tomt pga att det ska fyllas ut en meter
Dolda fel ?
Nä fan, dom kvadratmeter du har köpt är dina, du bestämmer om det inte finns några servitut eller papper på överenskommelser från tidigare ägare
KRIGA, bit inte ihop
Det finns inget krav på att en överenskommelse mellan din granne och dåvarande ägare av din fastighet ska vara skriftlig. De flesta dylika lösningar görs med muntliga uppgörelser/avtal.Z zladri skrev:
Det var en del av er undersökningsplikt att när ni köpte er fastighet att undersöka hur marken såg ut vid köpet. Om marken har förändrats mellan det datum ni skrev på köpeavtal och när ni tillträdde fastigheten så kan det vara en fråga om fel i fastigheten, ett kontraktsbrott. Det är då säljarens ansvar att att åtgärda detta. (Det som krånglar till er möjlighet att få ersättning här är att ni inte har kontaktat er säljare om felet under så pass lång tid utan först nu har börjar fundera över detta. Detta borde ha lösts vid dagen för ert tillträde.)
Grannen har alltså inget ansvar för ett er säljare att låtit lägga upp jordmassor på fastigheten. Ni är ägare av jordmassorna och ansvarar för dem. Och har full rådighet över dem, d v s kan ta bort dem.
Redigerat:
För att vara ännu tydligare: Påverkas får den göra men du får schakta på din egen mark och måste vidta varje åtgärd som krävs för att grannens fastighet inte ska skadas. Jordabalken reglerar detta.tveksamt skrev:
Just nu är grävvädret utmärkt innan det fryser och släkt och vänner vill ju ha egentid i höstdeppen. Det är lite svårt att uppskatta utifrån skissen i trådstart storleken på massorna (1x5 m släntfot?) men med en robust skottkärra och en bra spade så borde väl högen vara borta på en dag eller två tänker jag! Fördelen med handschakt är att risken för skador och klumpande över gränsen är minimal.
Redigerat:
Hmm. Det är nog bara min egen dåliga fantasi som sätter gränserna här, men hur ser en förändring ut som påverkar grannens tomt men inte skadar den?Claes Sörmland skrev:
Vem bedömer när den skadats eller inte?
Grannen får efter TS handgrävning bedöma om det finns en skada och vad det kostar att reparera den. Och sen får grannen ställa krav på skadestånd. Grannen ska ju gå skadelös. Detta är högst osannolikt att det händer.tveksamt skrev:
Skulle det hända så nekar TS till skada och skadeståndsansvar. Nästa steg för grannen är att väcka talan i tingsrätten. Hela bevisningen hamnar på grannen att lägga fram mot TS nekande. Ja du hör, det kommer inte att hända om TS plockar bort en liten släntfot på sin mark på 1X5 m med spade och skottkärra.
Redigerat:
Ett exempel:tveksamt skrev:
Man kan ju t ex lägga igen ett uppströms dagvattendike. Det gör att mindre vatten rinner in till grannens fastighet där den nedre delen av diket ligger. Grannens fastighet påverkas men det finns ingen skada.
En stilla tanke. Grannen har höjt nivån på sin tomt… har hen haft marklov för detta?
Kolla med kommunen och om det sakans finns det goda chanser att de startar ett tillsynsärende. Går det din väg få grannen antingen söka marklov i efterhand eller återställa tomten. Där kan du ge synpunkter på att de fyllt ut din tomt = grannen får föreläggande från kommunen att åtgärda 😉
Kolla med kommunen och om det sakans finns det goda chanser att de startar ett tillsynsärende. Går det din väg få grannen antingen söka marklov i efterhand eller återställa tomten. Där kan du ge synpunkter på att de fyllt ut din tomt = grannen får föreläggande från kommunen att åtgärda 😉
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Du gör vad du vill på den tomt. Grannen har inget med din tomt att göra. Det enda kan vara att du får inte sänka din eller höja mer mer än 50 cm utan marklov. Titta på din Nybyggnadskarta vilka markhöjder det står, dessa höjder är angivna innan något har gjorts på tomten. På bygglovet kartan står det FG är färdig golvhögtalare och om det är några ändrade höjder. Kopia på Nybyggnadskarta kan du få av kommunen. Oavsett kan du höja och sänka din tomt 50 cm utan bygglov. Grannen kan inte använda din tomt!Z zladri skrev:Tack för alla svar. Vår granne är inte intresserad utav att ta bort det som är på vår tomt och de säger att vi absolut inte får gräva bort det heller för då påverkas deras slänt. (Som de själva i efterhand fyllt ut in till vår tomt)
De är inte heller villiga att dela på någon form av stödmur heller. Vi sitter alltså fast med att inte kunna nyttja vår väg som vi vill. Kommunen var inte till så mycket hjälp. Grannen menar på att det såg ut så med slänten när vi flyttade in.
Vår granne fyllde ut slänten samt höjde sin marknivå strax innan vår inflytt. De menar på att de fått tillåtelse av ägaren innan att förlänga deras slänt in på våran tomt men det finns inget skriftligt. Vi har inte fått någon information utav ägaren angående detta heller.
Säljaren kan förlora på att säga att han godkänt. Då är säljaren ansvarig för att fastigheten ändrats sedan kontraktskrivning.U Utsliten och utdömd skrev:Det kan ju vara lätt. Bara skicka en förfrågan till säljaren. Säljaren tjänar inget på att ljuga här. Sen med den bevisningen, som då är ord mot ord, är ju osäkert på hur grannen kommer agera.
Har medgivandet skett mellan kontraktsskrivning och tillträde, utan köparens vetskap, så är det ju ogiltigt.
Har han nekat tillstånd att anlägga slänten så är det han som borde ha åtgärdat mot grannen innan köparens tillträde. Dock kan det i så fall bli enklare för köparen att klämma åt grannen.
Så visst har denne något att förlora på det, säljaren vill säkerligen inte bli indragen i röran.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg