En idé, vi borde skeppa all asbest till Hawaii och andra ställen där det finns vulkaner som har mer eller mindre konstanta utbrott. Då kan man ju återbörda asbesten till berget igen... 🤔

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan man ju återbörda asbesten till berget igen... 🤔
Asbestmättade askmoln? 😆

• Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Jovisst går det att förstöra men tveksamt om det finns kommersiella system för det. Vit asbest kan kanske lösas med syra. All asbest kan lösas med fluorvätesyra men det vore nog knappast en bra metod. Asbest är eldfast men vid tillräckligt hög temperatur smälter den och fiberstrukturen förstörs, men bättre vore nog att smälta med flussmedel (soda, natriumhydroxid borax el liknande ev i blandning) så att fibrerna förstörs och en ganska ofarlig slagg bildas.
Nej, asbest smälter inte. Det bryts däremot ner av värme och blir till väldigt små partiklar i stället för de spjutformade fibrer som är farliga att andas in.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
men asbest blir vi inte av med bara för att vi gömmer det vi ser. Man kan mäta fram spår i vanliga luften runt omkring oss också om än i väldigt små mängder. Men de som är maniskt rädda för det är ju ändå rädda för enbart den ev förekomsten av det så frågan är ju som sagt hur rationell rädslan är........Grejen är bara att ingen skriver om såna saker...........

G gaidin skrev:
Nej, asbest smälter inte. Det bryts däremot ner av värme och blir till väldigt små partiklar i stället för de spjutformade fibrer som är farliga att andas in.
Ser man till serpentiasbest (vit asbest) så har den den idealiserade formeln Mg3Si2O5(OH)4. Skriver man den på sk oxidform blir det 3MgO 2SiO2 2H2O. Den börjar brytas ned vid 663 C genom att vatten avgår (så brandsäker var den!) och då bildas det väl kanske små partiklar. Omkring 800 börjar mineralet forsterit Mg2SiO4=2MgOSiO2 bildas ur resterna, och vid något tillfälle även enstatit MgSiO3=MgOSiO2 (lägg märke till att en del forsterit + en del enstatit svarar mot serpentinen sedan vattnet gått bort, sammansättningen i vikts% är nära 50%MgO+50% SiO2). Vid 1557 C smälter enstatiten och löser sedan gradvis upp forsteriten så att man någonstans mellan 1800 och 1850C bara har smälta. Viktigaste förorening torde vara att en del magnesium är ersatt av järn och det borde sänka smältpunkterna. Hettar man upp serpentinasbest tillräckligt får man alltså en smälta även om det inte längre är asbest när det börjar smälta. Med lämpliga flussmedel kan man få en slaggsmälta vid väsentligt lägre temperatur. För amfibolasbest (blå asbest) gäller liknande förhållanden men den innehåller mindre vatten och sönderdelas nog inte vid lika låg temperatur, vilket inte nödvändigtvis innebär att högre temperatur krävs för full smältning. Ev kan det vara bra att ha vattenglas i flussmedlet för att hjälpa till att mekaniskt binda fibrerna fram till dess de förstörs.
http://mail.imt.si/izvodi/mit056/hrsak.pdf
https://www.researchgate.net/figure/Phase-diagram-of-MgO-SiO-2-system_fig2_322595286

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, asbest smälter inte.
Jo. Precis som alla andra mineraler smälter amosit, krysotil, krokidolit, tremolit, aktinolit och antofyllit när det blir tillräckligt varmt.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Är det alltså så att asbest läggs på deponi och täcks över? Det är lite oklart fortfarande, bara kring ett dussin personer som har svarat det. Jag vill se minst tjugo likadana svar innan jag känner mig säker 😉
Här grävs det ner.

Det verkar råda delade meningar om smältpunkt.
Det som smälter är inte asbest om jag förstår rätt, det är de ämnen som uppstår vid nedbrytning.

Att det förstörs verkar ju vara klart, semantik...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Säg den molekyl som inte förstörs av tillräckligt med värme :D

Immobil Immobil skrev:
Här grävs det ner.
Berätta mer om hur denna asbest-nergrävning går till på din närmaste avfallsanläggning!

M Magnus Wassborg skrev:
Jsg får inte göra någonting mer än stt lämna till deponi, min fråga är vad kommun-deponifötetag gör med eterniten.
Rev mitt eternittak för ett antal år sedan. Packades regelrätt in i tjocka sopsäckar som tejpades, varefter jag satte kurs mot tippen. Efter invägning kör jag till stället där de skulle lämnas, och jag lägger dem försiktig där det nu är ganska fullt av andra omsorgsfullt tejpade säckar. Precis när jag är på väg därifrån kommer en hjullastare som i full fart kör in i högen med säckar och fyller sin skopa, för att sedan köra till ett annat upplag en bit därifrån där han från hög höjd släpper hela härligheten med ett stort brak...🙄

• Wow
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok men då har vi uttömt detta ämne, eternit/asbest läggs på deponi täcks över med olika lager och hålls under uppsikt. Det finns även forskning där man smälter asbest för att ta bort kristallstrukturen. Tack för alla svar, både de med och utan alkolås. :D

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Berätta mer om hur denna asbest-nergrävning går till på din närmaste avfallsanläggning!
Dom tippar ner asbesten i ett hål i marken på deponin. Antar att de täcker det sedan när det är fullt.

Göran.W
J Jansson69 skrev:
Du får inte gräva ned det!
GRS GRS skrev:
Men återbruka!!!!
Du kan inte återbruka eternit om man inte vill ha asbestfiber i det man återbrukar eterniten i.
Det går inte skilja ut asbesten ur eterniten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.