S Stefan1972 skrev:
Sannolikheten är nog större att man vill öppna gruvan igen än att det ska ske nåt med godkända deponier. Isåfall flyttar man väl bara deponin till annan plats.
Man får välja en lämplig gruva.

Satellitbild av en stor, vattenfylld gruva omgiven av vägar och byggnader i ett stadsliknande område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.google.se/maps/@45.7722805,-71.9555585,5725m/data=!3m1!1e3

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Jag har verkligen försökt hitta info om hur företag upparbetar/sanerar inlämnad eternit/lös asbest. Elar/gjuter in, ??
Har någon här en ledtråd.
Eternit deponeras idag så att det ej blandas med annat avfall. Materialet är skadligt på grund av de nålformade kristallerna. Det är dock möjligt att smälta materialet så att kristallerna löses upp vilket tar bort de skadliga egenskaperna. Viss forskning pågår inom området.

• Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Man får ju dock komma ihåg att det är en naturlig mineral. Det är inte så att förekomsten av det försvinner för att vi "gömmer" det vi har förädlat tidigare. Man får nästan känslan av att vi ska likställa det med radioaktivt uran snart..........Proportionerna av detta med asbest är liksom helt fel. Folk är rädda på helt fel sätt.

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man får ju dock komma ihåg att det är en naturlig mineral. Det är inte så att förekomsten av det försvinner för att vi "gömmer" det vi har förädlat tidigare. Man får nästan känslan av att vi ska likställa det med radioaktivt uran snart..........Proportionerna av detta med asbest är liksom helt fel. Folk är rädda på helt fel sätt.
Ja, men även naturliga mineraler är direkt skadliga. Nej det är inte radioaktivt men dess effekter på lungvävnad är väl känd.
På vilket vis menar du att folk är rädda för det på fel sätt?

S Sigge1960 skrev:
På vilket vis menar du att folk är rädda för det på fel sätt?
Många drömmer mardrömmar och tror det är farligt att vistas några sekunder i ett rum där det finns misstänkt asbest under golvmattan.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Tramsigaste tråden på länge?

Till TS:

Ett exempel från verkligheten, ett utan gissningar och trams:

Jag bytte imkanal (asbest) för köksfläkten i våras. Denna plastade jag in ordentligt och körde med släp till anvisad återvinningscentral i kommunen. Väl där fick jag köra upp ekipaget på en våg och sedan gå in på kundmottagningen. De gav mig en blankett där jag fick fylla i vilken typ av asbestprodukt jag lämnade, varifrån det kom (adress) och mina kontaktuppgifter. Jag frågade varför och fick svaret att någon myndighet (var det Naturvårdsverket?) förde register över asbest av statistiska skäl. Jag frågade också vad som skulle hända med min gamla imkanal och informerades om att den kommer grävas ned i den speciella deponin för asbest på återvinningscentralen.

Jag fick sedan köra till anvisad plats och själv lägga av kanalen i ett fack märkt "Asbest". På väg ut fick jag köra upp på fordonsvågen igen så personalen kunde notera hur mycket det jag lastat av vägde.

Så funkar det i min kommun, och jag förutsätter att det är ett ganska standardiserat system över hela landet.

Hoppas detta gav dig lite mer klarhet gällande din fråga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Många drömmer mardrömmar och tror det är farligt att vistas några sekunder i ett rum där det finns misstänkt asbest under golvmattan.
Det tror jag verkligen inte de gör. Men det är däremot relevant att funder på hur man hanterar en rivning för då bör man ha skydd.

S Sigge1960 skrev:
Det tror jag verkligen inte de gör.
Jodå, det stora antalet trådar här om just fobin avs asbest vittnar om just det.

Många är sjukligt rädda för asbest av någon outgrundlig anledning.

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Många är sjukligt rädda för asbest av någon outgrundlig anledning.
Det är inte konstigare än att vissa är rädda för att flyga. När konsekvenserna blir väldigt otäcka så reagerar de känslomässigt och bortser helt från det rationella.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Det tror jag verkligen inte de gör.
Då har du missat ett flertal skribenter här på forumet som framstår som i det närmaste panikslagna helt i onödan. Av någon anledning är asbestnoja uppenbarligen ofta inte speciellt rationell.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är inte konstigare än att vissa är rädda för att flyga.
Jag tycker höjdskräck och obehag för att vara instängd i trånga utrymmen utan reell kontroll är väldigt mycket begripligare än asbestnoja. Men alla tycker vi naturligtvis inte lika.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det alltså så att asbest läggs på deponi och täcks över? Det är lite oklart fortfarande, bara kring ett dussin personer som har svarat det. Jag vill se minst tjugo likadana svar innan jag känner mig säker 😉

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
Nej, där under gör det ju ingen skada OM mattan är hel. Däremot i second hand-butiker finns ofta (ej vetenskapligt undersökt) sådana golv som fläckvis är så slitna att asbestskiktet blivit ytskikt. Så brukar drömma mardrömmar att bli tvingad att besöka second hand-butiker.

Jag har åkt och slängt asbestpaneler som var för stora för min vanliga närliggande återvinningsstation, på den lite större tippen för yrkesfolk. Man körde fram till en öppen container halvfull med oinslagna ventilationsrör, takpannor, paneler o.s.v. tog ett djupt andetag och höll andan, hivande ner våra väl inplastade paneler, satte sig snabbt i bilen och körde iväg. När jag sedan ifrågasatte hanteringen i betalkiosken på vägen ut blev jag bortviftad.

H hempularen skrev:
Antar att frågan gäller vad som händer med det material som lämnas in? Jag gissar att man gräver ner det. Asbest går inte att förstöra (tror jag). Så det bode vara någon form av slutförvar som gäller. Och man behöver ju inte vara lika orolig över ev. uppgrävning senare, det är i praktiken ofarligt utomhus.
Jovisst går det att förstöra men tveksamt om det finns kommersiella system för det. Vit asbest kan kanske lösas med syra. All asbest kan lösas med fluorvätesyra men det vore nog knappast en bra metod. Asbest är eldfast men vid tillräckligt hög temperatur smälter den och fiberstrukturen förstörs, men bättre vore nog att smälta med flussmedel (soda, natriumhydroxid borax el liknande ev i blandning) så att fibrerna förstörs och en ganska ofarlig slagg bildas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.