Jag har verkligen försökt hitta info om hur företag upparbetar/sanerar inlämnad eternit/lös asbest. Elar/gjuter in, ??
Har någon här en ledtråd.

• Wow
EvertL
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Jag har verkligen försökt hitta info om hur företag upparbetar/sanerar inlämnad eternit/lös asbest. Elar/gjuter in, ??
Har någon här en ledtråd.
Hos mig ska man plasta in de och lämna på återvinningscentralen. Skall vara märkt med asbest med tejp

• Gilla
Ynoj och 2 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Hos mig ska man plasta in de och lämna på återvinningscentralen. Skall vara märkt med asbest med tejp
Jo det vet men jag frågade hur företag/kommuner sedan gör med eterniten/lös asbets efter det är inlämnat, alltså hur tas det om hand långsiktigt

• Gilla
widheg
  • Laddar…
Antar att frågan gäller vad som händer med det material som lämnas in? Jag gissar att man gräver ner det. Asbest går inte att förstöra (tror jag). Så det bode vara någon form av slutförvar som gäller. Och man behöver ju inte vara lika orolig över ev. uppgrävning senare, det är i praktiken ofarligt utomhus.

• Gilla
KajjanJ och 6 till
  • Laddar…
Nej, man upparbetar inte asbesten på något vis! Den transporteras, antingen förpackad eller i tät container för att inte sprida damm, till en avfallsdeponi och tippas där. De deponier som tar emot asbest har särskilda tippställen för asbest, där den läggs och täcks över samma dag med någon slags jordmassor eller liknande. Rena asbestmaterial blandas med asbestkontaminerat material, det är ingen som håller på och sorterar det. Sen ligger asbesten där i tid och evighet. Eternit var ordet, sa Bull.

Första anläggningen som kom upp när jag sökte på asbestdeponi:
https://www.sysav.se/privat/sorteringsguiden-for-hushall/kategori/asbesthaltigt-avfall

Tillägg: det här är inte en gissning 🤓!

• Gilla
Klass0n och 13 till
  • Laddar…
Så värst myckat kan du inte ha ansträngt dig. I första hand bör du väl ställa från till någon aktör som tar emot/behandlar eterniten? Om dom är seriösa lär dom svara tänker jag.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du kan börja med att gå särskild utbildning för asbest enligt kapitel 3 i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten.

[länk]
På vilket sätt besvarar det TS fråga?

Svar på frågan är: Avfallet grävs ner. De flesta större kommuner/avfallsbolag har anläggningar där saker som inte går att återvinna hamnar på depoi. T ex asbest.
https://www.sysav.se/privat/sorteringsguiden-for-hushall/kategori/asbesthaltigt-avfall

• Gilla
Jander55 och 7 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Så värst myckat kan du inte ha ansträngt dig. I första hand bör du väl ställa från till någon aktör som tar emot/behandlar eterniten? Om dom är seriösa lär dom svara tänker jag.
Man får inte göra något annat än att deponera asbest på en godkänd asbestdeponi. Det är det enkla och rätta svaret, som TS lär få av varje seriös aktör.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
På vilket sätt besvarar det TS fråga?

Svar på frågan är: Avfallet grävs ner. De flesta större kommuner/avfallsbolag har anläggningar där saker som inte går att återvinna hamnar på depoi. T ex asbest.
[länk]
Jo man lär sig om hanteringen på dessa kurser, en privatperson har ingett behov av slutförvaring av asbest som jag ser det!

• Haha
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jo man lär sig om hanteringen på dessa kurser, en privatperson har ingett behov av slutförvaring av asbest som jag ser det!
Fast frågan var ju vad som händer efter att man lämnat in det.

• Gilla
widheg och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Av jord är du kommen, och jord skall du åter varda (ungefär). Det är ju ett mineral, så att återföra det till jorden är väl ganska logiskt?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Av jord är du kommen, och jord skall du åter varda (ungefär). Det är ju ett mineral, så att återföra det till jorden är väl ganska logiskt?
Fast du vet inte

• Wow
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det behöver inte vi privatpersoner oroa oss över😉
Så därför är det förbjudet att fråga av ren nyfikenhet?

• Gilla
Fågelvägen och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
M Magnus Wassborg skrev:
Fast du vet inte
Jo det gör jag.
”Detta deponeras, vilket betyder att det läggs för slutlig förvaring, på Hedeskoga eller Spillepengs avfallsanläggning”

Fr Sysavs hemsida….

Är du konspiratoriskt lagd och tänker att det mals och används till sandlådor eller något?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.