24 353 läst ·
94 svar
24k läst
94 svar
Men när jag har lämnat eterniten.
Nej genuint intresserad vad som händer, så allt läggs i en förvaring på ett företag. Varför är alla svar så in i helvete (delvis) defensiva. Det är bara att berätta hur det går till, Anslagstavlan, information till medborgarna i olika frågor från de personer som vet hur det går till.Satsuki skrev:
Har du sökt för detta?T Trolltomte skrev:
Att gissa är ju direkt inget svar, lika så tror jag.. Att gissa och ha hypotetiska åsikter i tråden är ju inget som gjynnar frågeställaren! Så varför ens svara!!H hempularen skrev:Antar att frågan gäller vad som händer med det material som lämnas in? Jag gissar att man gräver ner det. Asbest går inte att förstöra (tror jag). Så det bode vara någon form av slutförvar som gäller. Och man behöver ju inte vara lika orolig över ev. uppgrävning senare, det är i praktiken ofarligt utomhus.
Såvitt jag vet så finns en större aktör i området runt Kumla som hanterar stora mängder asbesthaltigt avfall.
Som kuriosa kan nämnas i sammanhanget att vi även importerar ganska stora mängder byggavfall med asbest i, från världens alla hörn..... Så någon form av specialkompetens på området måste vi ha i landet, eller så betalar det bara bra....
Men hur som helst så är ju asbesten mer eller mindre harmlös när den väl grävts ner under jord, bara man ger faan i att gräva på samma ställe igen....
Som kuriosa kan nämnas i sammanhanget att vi även importerar ganska stora mängder byggavfall med asbest i, från världens alla hörn..... Så någon form av specialkompetens på området måste vi ha i landet, eller så betalar det bara bra....
Men hur som helst så är ju asbesten mer eller mindre harmlös när den väl grävts ner under jord, bara man ger faan i att gräva på samma ställe igen....
Lite off-topic, men huset mittemot bytte tak, från eternit till plåt. Ett företag med litauiska bilnummer. De unga snickarna rev ner taket en torr och solig dag, iklädda enbart shorts och tshirt. Inga skyddsmasker heller. Snabba ryck, och ganska omild hantering av eterniten.
Det dammade rejält när de höll på, och det var lite lagom vind från huset mot trottoaren, vägen och vårt hus. Jag stängde av min FTX och alla fönster. Men det gick förstås förbi folk på trottoaren under tiden, både barn och vuxna, inkl föräldrar med barnvagnar.
Allt slängdes upp på en öppen släp, ej inplastat eller nåt. Sen drog de iväg i full fart. Inga spännband eller annat. Eftersom eternit måste vara inplastat för att få lämnas på ortens återvinningscentral gissar jag att de använde en "alternativ deponi", typ skogsväg, dike eller liknande.
Går ju dessutom fortare att lasta av (dvs dumpa) om det inte är fastbundet. Plus att de blir av med en hel del asbestdamm när skivorna skakar runt på släpen i fartvinden. Knäppte en bild när de for...
Det dammade rejält när de höll på, och det var lite lagom vind från huset mot trottoaren, vägen och vårt hus. Jag stängde av min FTX och alla fönster. Men det gick förstås förbi folk på trottoaren under tiden, både barn och vuxna, inkl föräldrar med barnvagnar.
Allt slängdes upp på en öppen släp, ej inplastat eller nåt. Sen drog de iväg i full fart. Inga spännband eller annat. Eftersom eternit måste vara inplastat för att få lämnas på ortens återvinningscentral gissar jag att de använde en "alternativ deponi", typ skogsväg, dike eller liknande.
Går ju dessutom fortare att lasta av (dvs dumpa) om det inte är fastbundet. Plus att de blir av med en hel del asbestdamm när skivorna skakar runt på släpen i fartvinden. Knäppte en bild när de for...
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Finns flera i södra Sverige. Vi tar emot ganska stora volymer asbestmaterial från bla Italien. 2026 kommer det ett nytt regelverk gällande notifikationer för gränsöverskridande handel med avfall inom EU. Då blir det mkt svårare att flytta avfall eftersom syftet är att det skall omhändertas i eller så nära ursprungslandet som möjligt.K Kasken skrev:Såvitt jag vet så finns en större aktör i området runt Kumla som hanterar stora mängder asbesthaltigt avfall.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
När jaag var baaarn hette det SAKAB.K Kasken skrev:
Ja, precis, asbest är hälsofarligt, men det är inte miljöfarligt och lakar inte ut farliga ämnen. Därför är det tillåtet att deponera på deponier för icke-farligt avfall. Inte för att det finns särskilt många såna kvar i drift heller, men det är fler än deponierna för farligt avfall, varav the waste management company formerly known as SAKAB driver en.K Kasken skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Nu blir jag första forum-autist att hugga på detta, håll tillgodo:Göran.W skrev:
Asbestavfall grävs inte ner, det tippas från lastbilar och täcks över. Man bygger sopbergen på höjden, liksom. Fylla igen gropar och sjöar och gamla mossar med sopor, gräva ner dem alltså, gjorde man på 1900-talet.
Asbest deponeras med andra ord det finns ett fint litet hörn på soptippen där det helt enkelt grävs ner. Eller åtminstone gjorde dom det på soptippen i en mellanstor svensk stad för ca 15-20 år sedan. Om det har förändrats sedan dess eller om det sker på något annat sätt någon annan stans vet jag inte.