9 238 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
mellanrum fjolårs-trall
definiera gärna "egeninköpta trall från budgetvaruhus"AG A skrev:Okej då. Tänkte inte så längt.
Men jag har aldrig lagt någon trall kant i kant. Även om den varit riktigt blöt, så har jag lagt med spackel eller ett knivblad mellan. Har aldrig slutat med så mycket som 1 cm mellan. Men det är möjligt att det är olika för olika kvalitet. Har hittills sluppit lägga kunds egeninköpta trall, från budgetvaruhus.
jag gav 10:- metern för 145,or... kändes billigt.. är den dålig därför?
camaro1969 skrev:
Nu. Och håll reda på exakt vilken bräda du sågade av. Sen tar du din våta bit och jämför hur mycket bredare den blivit. Och teoretiskt så har du ditt mellanrum där.
så borde det bli ja... för trallen kommer vara exakt denna storlek denna tid på året varje år framöver.
har det betydelse att den mesta av trallen ligger med "tak av plank" över sig? alltså i ett oskyddat paket.
eller spelar regn etc inte så stor roll då det bara tar ytligt?
har det betydelse att den mesta av trallen ligger med "tak av plank" över sig? alltså i ett oskyddat paket.
eller spelar regn etc inte så stor roll då det bara tar ytligt?
"Taket" gör att dom håller fukten och inte torkar så snabbt. Det du har i trallpaketet är alltså betydligt blötare än det hade varit om det suttit skruvat på din altan. Jämför översta skiftet med några plankor längre ner.camaro1969 skrev:
Den uppblötta biten är en teoretiskt fuktmaxad bit. Du får jämka lite. Hade den uppblötta blivit svällt och blivit märkbart större än trallen den sågades från hade jag inte bankat ihop det till nollspel. Och oavsett hur mycket den svällt så skulle jag aldrig lägga mer än en tumstockstjocklek.
är det verkligen så att fuktigheten är högre i paketet, trots ströat var 3:e lager typ?fsn skrev:"Taket" gör att dom håller fukten och inte torkar så snabbt. Det du har i trallpaketet är alltså betydligt blötare än det hade varit om det suttit skruvat på din altan. Jämför översta skiftet med några plankor längre ner.
Den uppblötta biten är en teoretiskt fuktmaxad bit. Du får jämka lite. Hade den uppblötta blivit svällt och blivit märkbart större än trallen den sågades från hade jag inte bankat ihop det till nollspel. Och oavsett hur mycket den svällt så skulle jag aldrig lägga mer än en tumstockstjocklek.
precis. jävligaste är när man får ett osprättat paket. och man bara kan använda 25-30% till hellängder.camaro1969 skrev:
senaste var att vi skickade iväg fyra paket råspontluckor på grund av mögel, detta var från större känt byggmatrialfirma.
Ihop plockade paket från brädgården är heller ingen hit. Vi köpte lite dyrare trallvirke från en "trävarufirma", ej att förväxlas med typ Byggmax och Bauhaus, för att få lite bättre kvalitet. Valde dessutom en av deras dyrare varianter. Men det verkar som om de skickar "skiten" när det är en privat person som kommer och beställer. Inne i bunten låg det klämskadat virke från tidigare buntningar, ett antal brädor hade betongspill på sig mm mm. Kändes som om vi hade fått en hel del virke som tidigare skickats tillbaka från andra byggen. Men överst och ytterst låg det fina brädor........
fy fasen för sånt! låt dem hämta skiten, alternativ att ni får det gratis och använder det som går använda och köper nytt bra virkeroli skrev:Ihop plockade paket från brädgården är heller ingen hit. Vi köpte lite dyrare trallvirke från en "trävarufirma", ej att förväxlas med typ Byggmax och Bauhaus, för att få lite bättre kvalitet. Valde dessutom en av deras dyrare varianter. Men det verkar som om de skickar "skiten" när det är en privat person som kommer och beställer. Inne i bunten låg det klämskadat virke från tidigare buntningar, ett antal brädor hade betongspill på sig mm mm. Kändes som om vi hade fått en hel del virke som tidigare skickats tillbaka från andra byggen. Men överst och ytterst låg det fina brädor........