Hejsan
Hur stort mellanrum kan man acceptera mellan dosa och gipsskiva (lite felmätning av hemmasnickaren...), skall bli ett badrum.

M.V.H

S
Var hamnade "mellanrummet"?

Antar att dosan hamnat för långt bakom gipsskivan, eller?
Om det inte är allt för långt bakom finns det distanser och längre skruv.

//Janne

Mellanrummet kom "ovanför dosan. Mätte fel och sågade ut för hålet men när skivan kom upp så var jag tvungen att "karva" bort lite gips för att få in skivan.
Inget problem med djup placeringen av dosan

M.V.H

S
Då är det inget att oroa sig för! Om du sätter kakel på väggen så ser du bara till att kaklet täcker. Annars, om hålet är lite större så tar du spackel och fyller ut med. Då får du ju tätskiktet okej också.

Ulf_35 skrev:
Mellanrummet kom "ovanför dosan. Mätte fel och sågade ut för hålet men när skivan kom upp så var jag tvungen att "karva" bort lite gips för att få in skivan.
Inget problem med djup placeringen av dosan

M.V.H
Gipsbruk om det är något större hål och sedan vanligt spackel för våtrum för att få det slätt. Tätskiktet och sedan kakel kommer väl utanpå det hela.

Tack för hjälpen

norrbottenstorpet skrev:
Gipsbruk om det är något större hål och sedan vanligt spackel för våtrum för att få det slätt. Tätskiktet och sedan kakel kommer väl utanpå det hela.
Nu är jag bara lite petig, men man ska inte ha vanligt torkande sandspackel eller våtrumsspackel under keramisk belägging. Det skulle garanterat inte bli några problem på några kvadratcentimeter som i det här fallet (även om det egentligen inte alls behövs spacklas så noga), men det händer att jag kommer till ställen där folk har spacklat stora ytor med vanligt spackel, och då är det bara att riva ner och göra om.

jon_h skrev:
Nu är jag bara lite petig, men man ska inte ha vanligt torkande sandspackel eller våtrumsspackel under keramisk belägging. Det skulle garanterat inte bli några problem på några kvadratcentimeter som i det här fallet (även om det egentligen inte alls behövs spacklas så noga), men det händer att jag kommer till ställen där folk har spacklat stora ytor med vanligt spackel, och då är det bara att riva ner och göra om.
Erm. Korkad fråga. Men, varför inte "vanligt spackel" och vad händer om man inte river ned och gör om? Och vad ska man ha istället?

Vanligt spackel är jättesvagt och tål bara att bära färg eller tapet. Plattorna löper stor risk att släppa om/när det blir spänningar i underlaget.

Istället ska man ha ett cementbaserat eller gipsbaserat riktigt spackel.

Som kuriosa kan nämnas att underlaget före plattsättning ska klara en hållfasthet på minst 0,5 KPa, vilket motsvarar cirka 2 ton på en yta av 20x20 cm. Det kommer du inte nära med vanligt målarspackel.

sawsaw skrev:
Var hamnade "mellanrummet"?
Vad ska man sträva efter i djupled då? Ska det vara kant i kant eller ska dosan sitta djupare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.