Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej Charlotte!

Vi är i färd med att bygga ett nytt 2-planshus och det verkar just nu som vi kommer att vi kommer gjuta platta och få väggarna levererade som sandwich-element (prefab betong med cellplastisolering i).
Skulle du rekomendera ett mellanbjälklag i trä eller betong?
Om betong - vilken typ skulle du rekomendera och varför?

Tack på förhand...
 
Trä eller betong är främst en kostnadsfråga.

Betongbjälklaget dämpar ljud bättre, sviktar mindre, får mindre nedböjning över tiden, rör sig på samma sätt som väggarna men kostar mer och kräver en starkare konstruktion i grunden och bottenplan.

Ett träbjälklag som dimensioneras och monteras korrekt uppfyller de allra flestas krav på ljuddämpning.

Betongbjälklagen kan sedan delas upp i två kategorier: Platsgjutet och prefabricerat.
Båda är bra, men kräver rätt hantering både under projekteringen och byggtiden.
Oftast blir det prefabricerade billigare, men inte alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.