284 läst ·
7 svar
284 läst
7 svar
Golvvärme på isolerat mellanbjälklag
Hej!
Tvåvåningshus byggt -63 där mellanbjälklaget består av betongplatta ca 10 cm och ovanpå det är det uppreglat med glasullsisolering. Ovanpå reglarna i sin tur är det spontat virke varpå golvet ligger.
Jag ska nu renovera kök, hall och badrum och tänkte lägga vattenburen värme i samtliga utrymmen. Förmodligen behöver jag byta ut den isolering som ligger då den befintliga är dassig och med massa annat skräp i.
Tanken först var att bryta upp sponten och byta ut mot spårade spånskivor för slangen och lägga klinkers i samtliga utrymmen. Såklart allt enligt tillverkarens anvisningar med värmeplåt etc. Jag tycker dock att det verkar ganska omständligt då det måste läggas med en skiva över i torra utrymmen respektive armering och flytning i badrummet. Därtill måste nog befintlig uppregling bytas då den gamla sannolikt skevar efter rivning och den nya ska läggas med c/c 300.
Jag funderar därför på alternativa lösningar, typ frigolit först och eps-gjutning ovanpå det där slangen gjuts in direkt.
Vad har ni för tankar kring detta? Andra alternativa lösningar? Vad är smidigast och enklast?
Det är viktigt med ljudisolering då vi hyr ut delar av nedervåningen.
Tack på förhand
Tvåvåningshus byggt -63 där mellanbjälklaget består av betongplatta ca 10 cm och ovanpå det är det uppreglat med glasullsisolering. Ovanpå reglarna i sin tur är det spontat virke varpå golvet ligger.
Jag ska nu renovera kök, hall och badrum och tänkte lägga vattenburen värme i samtliga utrymmen. Förmodligen behöver jag byta ut den isolering som ligger då den befintliga är dassig och med massa annat skräp i.
Tanken först var att bryta upp sponten och byta ut mot spårade spånskivor för slangen och lägga klinkers i samtliga utrymmen. Såklart allt enligt tillverkarens anvisningar med värmeplåt etc. Jag tycker dock att det verkar ganska omständligt då det måste läggas med en skiva över i torra utrymmen respektive armering och flytning i badrummet. Därtill måste nog befintlig uppregling bytas då den gamla sannolikt skevar efter rivning och den nya ska läggas med c/c 300.
Jag funderar därför på alternativa lösningar, typ frigolit först och eps-gjutning ovanpå det där slangen gjuts in direkt.
Vad har ni för tankar kring detta? Andra alternativa lösningar? Vad är smidigast och enklast?
Det är viktigt med ljudisolering då vi hyr ut delar av nedervåningen.
Tack på förhand
Tack för svar.S sturnus skrev:
Tanken med EPS var att minska totala vikten. Slangen måste täckas med 4-5cm betong om man lägger på det viset och det blir så väldigt mycket flytspackel då.
Det är en bra tanke men jag glömde skriva att reglingen är ca 130mm så det är den höjden jag måste komma upp i.S sturnus skrev:
Additional fragolit underneath? A smaller layer above the pipe promotes heat migration. Personally, I recommend underfloor heating only with clinker as the finish. All wood-like materials are also good heat insulators. Of course, all parquet manufacturers recommend them for heated floors, but none of them provide data on the thermal efficiency of such a solution.H honkytonk skrev:
Det kanske skulle funka! 😁👍S sturnus skrev:Additional fragolit underneath? A smaller layer above the pipe promotes heat migration. Personally, I recommend underfloor heating only with clinker as the finish. All wood-like materials are also good heat insulators. Of course, all parquet manufacturers recommend them for heated floors, but none of them provide data on the thermal efficiency of such a solution.
Jag håller med gällande klinker och det är just det som jag hade tänkt lägga.
Menar du med ”a smaller layer above the pipe…” att gjuta med flytspackel ovanpå slangen och sen klinker på det?
Since this is a water-based heating system, there needs to be a fairly thick layer above the pipe. Personally, I'd use 3-4 cm thick Fine Concrete with 2 mm reinforcement. Then, I'd apply 1 cm of Flytspackel to even out the level and tiles.
Klicka här för att svara