Hej! Behöver lite tips, tycker det här med ventilation kan va lite klurigt. Vi har ett hus från 1924 med självdragsventilation och mekanisk ventilation på båda toaletterna och tvättstugan. Dessa är kopplade på samma frånluftskanal där en frånluftsfläkt jobbar uppe på vinden.
Fick nyligen reda på att denna fläkt och ventilationen är tydligen gjord för att gå på lägsta effekt dygnet runt, och den går att skruva upp så den går fortare när man duschar/badar och sånt. Låter rimligt, och bra att få ut dålig luft från dessa utrymmen.
Men samtidigt eldar vi mycket under vintersäsongen och vill gärna inte dra ut en massa varmluft ur huset i onödan, samtidigt som eldningen i sig drar in en massa frisk och fräsch luft av sig självt.
Det jag klurar på är om man vanligtvis undviker sån här mekanisk konstant ventilation under eldningssäsongen eller ifall den bör vara igång hela tiden?
Tacksam för ev svar!
Fick nyligen reda på att denna fläkt och ventilationen är tydligen gjord för att gå på lägsta effekt dygnet runt, och den går att skruva upp så den går fortare när man duschar/badar och sånt. Låter rimligt, och bra att få ut dålig luft från dessa utrymmen.
Men samtidigt eldar vi mycket under vintersäsongen och vill gärna inte dra ut en massa varmluft ur huset i onödan, samtidigt som eldningen i sig drar in en massa frisk och fräsch luft av sig självt.
Det jag klurar på är om man vanligtvis undviker sån här mekanisk konstant ventilation under eldningssäsongen eller ifall den bör vara igång hela tiden?
Tacksam för ev svar!
Hej! Ventilationsnormen som gäller sedan typ 1980 är att all luft i huset ska bytas ut inom loppet av två timmar, alltså varannan timme. Låter som ni bör skaffa varvtalsreglering på den fläkt som sitter uppe på vinden så ni kan styra den beroende på om ni eldar eller inte. På vintern driver också temperaturskillnaderna på självdraget medan det behövs lite mer fläkt på sommaren.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret! Fläkten går att styra steglöst, så lägsta effekt konstant rekommenderas nog på övrig tid än eldning gissar jag. Men jag drar mig lite för att ha den på när vi eldar en massa, men har inga belägg för det alls. Kanske är helt fel tänkt! Fläkten kanske egentligen inte gör så stor skillnad på värmeavgången när de suger från badrummen?J Josth skrev:Hej! Ventilationsnormen som gäller sedan typ 1980 är att all luft i huset ska bytas ut inom loppet av två timmar, alltså varannan timme. Låter som ni bör skaffa varvtalsreglering på den fläkt som sitter uppe på vinden så ni kan styra den beroende på om ni eldar eller inte. På vintern driver också temperaturskillnaderna på självdraget medan det behövs lite mer fläkt på sommaren.
Ventilationsförlusterna i ett hus med normenlig ventilation kan uppgå till storleksordning 1,5 kW på vintern när det är kallt så visst märks den energiförlusten. Men det är viktigt att ha fräsch luft i huset och ev. imma på badrumsspeglar efter dusch och annan odör ska försvinna på max 15 minuter. Det ska inte bildas kondens (nertill) på några fönsterrutor.
Okej, det låter som jag ska låta den gå helt enkelt och ta energiförlusten. Det är ju trots allt tanken med fläkten från början. Jag provar det ett par månader och ser! Tack för hjälpen!J Josth skrev:Ventilationsförlusterna i ett hus med normenlig ventilation kan uppgå till storleksordning 1,5 kW på vintern när det är kallt så visst märks den energiförlusten. Men det är viktigt att ha fräsch luft i huset och ev. imma på badrumsspeglar efter dusch och annan odör ska försvinna på max 15 minuter. Det ska inte bildas kondens (nertill) på några fönsterrutor.
Vad du kan göra är ju att se ifall du kan hyra en flödesmätare för ventilation någonstans och se hur mycket du ventilerar vid olika varvtal på fläkten, eller ta ut någon firma för att mäta.
Sen försöka trimma in dig runt 0,35 l/s / m2
Sen beror det lite på vad du eldar i men en vanlig modern contura kamin uppger att den drar i sig runt 5 l/s under normal drift så flödet ur eldstaden är försumbart i sammanhanget
Sen försöka trimma in dig runt 0,35 l/s / m2
Sen beror det lite på vad du eldar i men en vanlig modern contura kamin uppger att den drar i sig runt 5 l/s under normal drift så flödet ur eldstaden är försumbart i sammanhanget
Vi har provat två dagar nu att köra fläkten på lägsta effekt konstant och det var inget vidare. Badrummet uppe (med golvvärme) blev alldeles för kallt ganska direkt och inomhustemperaturen kändes också kyligare. Känns som om värmen dras ut ur huset ganska snabbt. Vi har landat i att bara konstantköra fläkten utanför eldningssäsong, kanske till och med bara när det börjar bli mycket varmare ute. I övrigt köra den vid dusch och bad. Känns ju märkligt att den skulle va gjord för att stå på för jämnan när den drar ur värmen ur huset..
Det är inte märkligt. Det är en frånluftsfläkts uppgift, att ventilera ut dålig luft och ersätta med ny fräsch utomhusluft.ecmik skrev:
Vi har provat två dagar nu att köra fläkten på lägsta effekt konstant och det var inget vidare. Badrummet uppe (med golvvärme) blev alldeles för kallt ganska direkt och inomhustemperaturen kändes också kyligare. Känns som om värmen dras ut ur huset ganska snabbt. Vi har landat i att bara konstantköra fläkten utanför eldningssäsong, kanske till och med bara när det börjar bli mycket varmare ute. I övrigt köra den vid dusch och bad. Känns ju märkligt att den skulle va gjord för att stå på för jämnan när den drar ur värmen ur huset..
Ni kanske behöver vrida upp värmekurvan för att täcka det ökade värmebehovet som krävs när fläkten går. Har ni inte igång fläkten kontinuerligt så får ni räkna med en sämre miljö för både huset och de boende.
Vi har bara luftvärmepump och eldrivna element, och eldning som uppvärmning. Golvvärme på toaletten, men den står redan inställd på 26c. Elementet på toaletten står på 20c. Och det blir rätt kallt på toaletten trots uppvärmningen. Det som känns märkligt är att vi ska behöva kompensera med så mycket värme för att hålla en normal inomhustemperatur.surris skrev:
Det är inte märkligt. Det är en frånluftsfläkts uppgift, att ventilera ut dålig luft och ersätta med ny fräsch utomhusluft.
Ni kanske behöver vrida upp värmekurvan för att täcka det ökade värmebehovet som krävs när fläkten går. Har ni inte igång fläkten kontinuerligt så får ni räkna med en sämre miljö för både huset och de boende.
Finns det någon möjlighet att en sån här frånluftsfläkt inte är till för att gå konstant, utan snarare vid behov? Hur brukar man bygga? Huset är från 1923 med självdrag i grundventilation.
Det är inte märkligt. Ventilerar man ut varm luft och ersätter med kall luft så behövs den värmas upp till rumsluft igen och då går det åt energi. Har man sedan ingen återvinning på värmen så går det åt endel energi. Bor man i Götaland så är det kanske 5 000 kWh om året beroende på flöden, Norrland ännu mera...ecmik skrev:
Vi har bara luftvärmepump och eldrivna element, och eldning som uppvärmning. Golvvärme på toaletten, men den står redan inställd på 26c. Elementet på toaletten står på 20c. Och det blir rätt kallt på toaletten trots uppvärmningen. Det som känns märkligt är att vi ska behöva kompensera med så mycket värme för att hålla en normal inomhustemperatur.
Finns det någon möjlighet att en sån här frånluftsfläkt inte är till för att gå konstant, utan snarare vid behov? Hur brukar man bygga? Huset är från 1923 med självdrag i grundventilation.
För husets skull bör den alltid gå. För de boendes så bör den alltid vara igång när de boende är i huset. När man bygger nytt och bostäder så har man alltid återvinning på ventilationen och i bostäder så går den dygnet runt.
Jag fattar att det inte är märkligt att
Jag fattar att det inte är märkligt att man måste värma upp den kalla luften för att få upp rumstemperaturen.. Men huset har ju en gång byggts med ventilation via självdrag (med stöd av vedeldning) och har inte haft problem med fukt och dålig lukt varken i huset, på vinden eller i krypgrunden. Så sätter man in en mekanisk fläkt till badrummen nån gång på 80-talet kanske, då är min känsla att huset i sig inte är beroende av mekanisk frånluft för att skapa god inomhusmiljö. Snarare att det är en hjälp att skapa god ventilation när det är perioder eller tillfällen med mycket fukt i luften som har svårt att på egen hand ventileras ut.surris skrev:
Det är inte märkligt. Ventilerar man ut varm luft och ersätter med kall luft så behövs den värmas upp till rumsluft igen och då går det åt energi. Har man sedan ingen återvinning på värmen så går det åt endel energi. Bor man i Götaland så är det kanske 5 000 kWh om året beroende på flöden, Norrland ännu mera...
För husets skull bör den alltid gå. För de boendes så bör den alltid vara igång när de boende är i huset. När man bygger nytt och bostäder så har man alltid återvinning på ventilationen och i bostäder så går den dygnet runt.
I så fall får du mäta flödena. Jag skulle säga med 99% säkerhet att du inte har fullgod ventilation med självdrag. Du kan inte jämföra byggsätt och lagar på 20-talet mot nutiden.ecmik skrev:
Jag fattar att det inte är märkligt att
Jag fattar att det inte är märkligt att man måste värma upp den kalla luften för att få upp rumstemperaturen.. Men huset har ju en gång byggts med ventilation via självdrag (med stöd av vedeldning) och har inte haft problem med fukt och dålig lukt varken i huset, på vinden eller i krypgrunden. Så sätter man in en mekanisk fläkt till badrummen nån gång på 80-talet kanske, då är min känsla att huset i sig inte är beroende av mekanisk frånluft för att skapa god inomhusmiljö. Snarare att det är en hjälp att skapa god ventilation när det är perioder eller tillfällen med mycket fukt i luften som har svårt att på egen hand ventileras ut.
Eldningen kan göra ventilationen bättre, beror på vad ni eldar i, vart källan är placerad och vart luften tas ifrån. Men antar att ni inte eldar som när huset byggdes och 100% för uppvärmning.
Jag förstår precis, tar till mig det. Ska försöka i möjligaste mån köra fläkten konstant och försöka balansera det mot värmeförlusten. Ska också se över flödesmätning framöver, det är intressant att få lite koll på det. Tack för alla tips!surris skrev:
I så fall får du mäta flödena. Jag skulle säga med 99% säkerhet att du inte har fullgod ventilation med självdrag. Du kan inte jämföra byggsätt och lagar på 20-talet mot nutiden.
Eldningen kan göra ventilationen bättre, beror på vad ni eldar i, vart källan är placerad och vart luften tas ifrån. Men antar att ni inte eldar som när huset byggdes och 100% för uppvärmning.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Till skillnad från ovanstående skribenter bor jag i ett hus med självdragsventilation, och har inga planer på att ändra det. Förbättra reglermöjligheterna, ja, men inte byta ut hela alltet mot mekanisk ventilation.
Det kan absolut vara meningsfullt att göra mätningar, men ett visst luftflöde är inte ett självändamål (det tycker ovanstående). Det är resultatet som är det viktiga; luftkvaliteten! Mät luftfuktighet, koldioxidhalt osv, om ni är oroliga för luftkvaliteten. Det ni vill åstadkomma är bra luft i huset, och det innebär inte nödvändigtvis att blåsa ut all den goa värmen till kråkorna.
Men visst, det är lätt att sätta upp och efterleva normer för luftflöde och därmed anta att det per automatik upplevs vara bra luft i huset.
Det kan absolut vara meningsfullt att göra mätningar, men ett visst luftflöde är inte ett självändamål (det tycker ovanstående). Det är resultatet som är det viktiga; luftkvaliteten! Mät luftfuktighet, koldioxidhalt osv, om ni är oroliga för luftkvaliteten. Det ni vill åstadkomma är bra luft i huset, och det innebär inte nödvändigtvis att blåsa ut all den goa värmen till kråkorna.
Men visst, det är lätt att sätta upp och efterleva normer för luftflöde och därmed anta att det per automatik upplevs vara bra luft i huset.
Mitt hus vara också självdrag när jag flyttade in, och upplevde inte luften som några "problem". Men efter jag installerade frånluft så kan jag konstatera att den helt klart var undermålig innan. Största problemet med självdrag är sommaren för då har man i princip noll i självdrag.SågspånPappspikEternit skrev:
Till skillnad från ovanstående skribenter bor jag i ett hus med självdragsventilation, och har inga planer på att ändra det. Förbättra reglermöjligheterna, ja, men inte byta ut hela alltet mot mekanisk ventilation.
Det finns en anledning till att man inte bygger med självdrag längre...
Lösningen på att blåsa ut varm luft är att återvinna den, svårare än så är det inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden