1 041 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Mekanisk frånluft
Hej.
Jag har en fundering. När jag gjorde övervåningen så vet jag att det är vissa brister i diffspärren. Skruvhål, spotlights osv.
Min undran är då om jag ska oroa mig. Jag har kört tändstickstricket vid några svaga punkter och det "drar" innåt i bostaden.
Detta är väl för att jag har ett undertryck med värmepumpen (nibe750). Jag har 3 frånluftsventiler uppe (badrum hall och stora sovrummet). Friskluftsventiler i alla rum.
Jag har mycket isolering i snedtak och tak.
Anticimex har besiktat vinden ua. Men huset är ju också bara 4-5 pr gamalt.
Det jag oroar mig för alltså är om det går fukt uppåt genom bristerna i diffspärren.
Mvh
Jag har en fundering. När jag gjorde övervåningen så vet jag att det är vissa brister i diffspärren. Skruvhål, spotlights osv.
Min undran är då om jag ska oroa mig. Jag har kört tändstickstricket vid några svaga punkter och det "drar" innåt i bostaden.
Detta är väl för att jag har ett undertryck med värmepumpen (nibe750). Jag har 3 frånluftsventiler uppe (badrum hall och stora sovrummet). Friskluftsventiler i alla rum.
Jag har mycket isolering i snedtak och tak.
Anticimex har besiktat vinden ua. Men huset är ju också bara 4-5 pr gamalt.
Det jag oroar mig för alltså är om det går fukt uppåt genom bristerna i diffspärren.
Mvh
Frånluft i sovrum är obra, den ska bort. Hallen är kanske onödig om du har badrum på samma plan. Du har väldigt lite fuktig luft från andra ytor än kök och badrum så där finns riskmoment, om än väldigt låg risk om jag får gissa.
Ok. Tack. Sovrummet hade jag ändå tänkt att ta bort. Det var tänkt en klödkammare där från början men det blev inte så. Hallen (ovan trappen) är i samma plan som badrummet uppe.
Är det någon nackdel att ha en i hallen också?
Är det någon nackdel att ha en i hallen också?
Klicka här för att svara
