Är i färd med att byta från återcirkulation till mekanisk frånluft när vi nu ska byta köksfläkt.

Idag ventileras huset med friskluftsventiler i källare och sovrum och mekanisk frånluft i badrum & tvättstuga som går igång vid vis fukt%.

Det finns en skorsten där två kanaler används till vedspis i köket och en vattenmantlad kamin i vardagsrummet. Det finns även en kanal till i skorstenen ovanför vedspisen med spjäll som kan öppnas.

Nu till min fråga, eller egentligen min fars fråga då han hade en föraning om att det skulle börja ryka in om vi eldade i vedspisen samtidigt som köksfläkten går på.

Så det är min fråga:
Finns det en överhängande risk att det blir ett sådant undertryck i köket när köksfläkten går att det kommer att börja ryka in från vedspisen? Antigen genom springorna vid "tallrickorna" eller via den vent. kanal som sitter i taket vid vedspisen; att den drar ner rök utifrån.

Om så är fallet; är det då rekommenderat att sätta in ytterliggare friskluftsintag, kanske med backventil så att varmluft inte går ut, men så att friskluft kan komma in när fläkten går på?

Ja det finns risk för bakdrag i ventilationen när man börjar elda och har mekanisk frånluftsventilation. Glänta på något fönster brukar räcka.

J Josth skrev:
Ja det finns risk för bakdrag i ventilationen när man börjar elda och har mekanisk frånluftsventilation. Glänta på något fönster brukar räcka.
Och så kan det vara bra att inte köra fläkten just när man tänder brasan. När väl elden kommer igång så ger den oftast rätt bra fart på luft/rök ut genom skorstenen. Finns det en enklare väg för tilluft (som gläntat fönster) så kommer luften in där istället för att vända luftströmmen genom skorstenen.

En normal köksfläkt på max, drar ut ca 400 m3 och en vedeldning har kanske bara ca 50 - 100 m3 i självdrag. Så det måste mer luft in från något ställe, för att inte få baksug genom skorstenen.

OK!

Jag tackar för dessa snabba och kloka svar. Vi börjar med att öppna fönster till en början och så tar vi det därifrån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.