Gammal tråd, men att bara ange att Meec fungerar bättre än Jonsered är åter en "längd på snöre".;)
Modell, ålder, använd tid, vilken typ av körning, gjord service, etc, påverkar.
För mycket tråd ute? Tråden klipps ju av med automatik i de sågar jag använder, har inte t.ex. Meec den funktionen så redan där finns det en funktionsbrist:)
Kör för övrigt bara Stihl, så jag är inte jävig i Meec/Jonsered.

L
S _seeya_ skrev:
Jag tror tyvärr att det mesta är resultat av handhavande fel. Som seiko skrev så är det nog ett resultat av akrylatbensinen för det STÅR till och med att det ska vara 3 procent 2t olja i bensinen och det är det inte i färdigblandade dunkarna, sen att kåpan går sönder är väl självskrivet att då har man haft för mycket tråd ute, jag har själv en Meec röjsåg och den funkar HUR bra som helst, till och med bättre än farsans jonsered med större motor
Jag har valt att använda den % som står på flaskan med 2t-oljan. Och de flaskor jag har anger 2%. Sedan står det något annat i bruksanvisningen till min Stiga trimmer. Men jag har antagit att det som står på flaskan är rätt?

MultiMan
Det är givetvis motortillverkarens inblandningsanvisningar som gäller. De har valt materialen och toleranserna som kräver en viss inblandning.

Ofta kan det säkert fungera ändå med något lägre inblandning om oljekvaliteten är riktigt bra, men inga garantier.

F
Det finns ingen anledning alls att ha mindre olja än motortillverkarens rekommendation. Man kan med fördel ha i 1% till. Jag kör inte med mindre än 3% nån gång. Däremot går jag kanske inte upp till 4% om rekommenderat är 3%.

Många tror att motorerna går sämre med mer inblandad olja men det är inte alls sant i alla lägen. Finns många 2T-motorer som ger mer effekt med 1% extra olja.

A AndersS skrev:
Gammal tråd, men att bara ange att Meec fungerar bättre än Jonsered är åter en "längd på snöre".;)
Modell, ålder, använd tid, vilken typ av körning, gjord service, etc, påverkar.
För mycket tråd ute? Tråden klipps ju av med automatik i de sågar jag använder, har inte t.ex. Meec den funktionen så redan där finns det en funktionsbrist:)
Kör för övrigt bara Stihl, så jag är inte jävig i Meec/Jonsered.

Möjligt att det kan vara en funktions brist om men inte kan se själv att tråden är förlång, för övrigt samma årsmodell på både meec och jonsereds maskinerna och slog samma äng samtidigt och både jag och farsan tyckte att meec:en gick betydligt bättre,

F fsn skrev:
Det finns ingen anledning alls att ha mindre olja än motortillverkarens rekommendation. Man kan med fördel ha i 1% till. Jag kör inte med mindre än 3% nån gång. Däremot går jag kanske inte upp till 4% om rekommenderat är 3%.

Många tror att motorerna går sämre med mer inblandad olja men det är inte alls sant i alla lägen. Finns många 2T-motorer som ger mer effekt med 1% extra olja.

Det är precis det jag menar, ofta handhavande fel av föraren, för guds skull gubbar sluta spela så jävla coola när ni slänger bruksanvisningen, LÄS DEN ISTÄLLET

• Gilla
  • Haha
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
N
Om man ändrar blandningsförhållandet mellan olja o bensin bör också förgasaren justeras för att gå optimalt med den blandning man har. Om man blandar fel mängd olja i förhållande till den oljeblandning förgasaren är justerad efter så kan man få en för mager bränslelluftblandning vilket kan göra att maskinen går för varm o skär.

Så bra ör inte förgasaren att det påverkar. Det handlar om att få en oljefilm som inte brister. Hur mycket olja man behöver för det beror mycket på oljan. Det är en stor snledning till att det var högre rekomendationer förr.

F
N Niq skrev:
Om man ändrar blandningsförhållandet mellan olja o bensin bör också förgasaren justeras för att gå optimalt med den blandning man har. Om man blandar fel mängd olja i förhållande till den oljeblandning förgasaren är justerad efter så kan man få en för mager bränslelluftblandning vilket kan göra att maskinen går för varm o skär.
1% mer olja gör knappast att det skulle gå märkbart magrare. Dom går ju generellt asfett på låga varv så det är nog ganska lungnt. Tvåtaktare böar ju också ganska tydligt så man får tydliga signaler. Men på en trädgårdsmaskin så är det ju skönt om sen går fett så det inte nyper.

Annat var der med kart när man snålade på munstycke och fick strypa tilluften med handen när man kom åt.

N
Nej 1% påverkar säkert inte så mycket. Men redan när det är 2% skillnad så märker jag skillnad i hur mina motorsågar beter sig.

Olja eller bränsleblandning?

N
Om jag blandar i olika mängd olja i oljebränsleblandningen så att det skiljer 2% på oljebränsleblandningen.

L
S _seeya_ skrev:
Det är precis det jag menar, ofta handhavande fel av föraren, för guds skull gubbar sluta spela så jävla coola när ni slänger bruksanvisningen, LÄS DEN ISTÄLLET
Ingen riktig man läser en bruksanvisning eller stannar och frågar efter vägen, när man kör bil.

• Gilla
Pedars
  • Laddar…
M
O Oskar skrev:
Köpte Julas röjsåg för 999:- idag. Kom hem och satte ihop den och han bara röja lite klen vass med klingan i ca 45 minuter innan motorn packade ihop. Nu när jag drar i startsnöret hörs bara ett jäkla rassel. Blir till att åka tillbaka imorgon och se om jag kan häva köpet eller testa en ny.
Köpte en meec röjsåg för 1999kr på Jula förra veckan. 1300w. Den gick i några minuter sen rasade det till. Startsnöret hängde i utdraget läge.
Skruvade upp och tittade. Fullt med järnflis innanför fjädern som drar tillbaka snöret och där man drar runt Axeln

M
Jag har en amatörröjsåg/trimmer från meec. Vet inte varför jag köpte Meec, har Stihl i stugan och nöjd. Men priset spelade väl avgörande rollen här.
I alla fall. Denna modellen är det.
Röjsåg från Meec med röd motor, metallstång, trimmerhuvud, bärsele och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu undrar jag om det funkar att köra tillbehören till denna maskinen, med röjsågen på första bilden.
Meec 900W Quadrotrimmer med fyra utbytbara verktyg inklusive trimmer och häcksax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon dom testat.
Vore najs att slippa köpa ny häcksax.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.