124 935 läst ·
102 svar
125k läst
102 svar
Meec röjsåg från Jula
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Sökes; någon på vägbygge eller annat som ska spränga och vill spränga en MEEC grästrimmer med mig ståendes som observatör. Nu ska den dö och det med råge.
Jag står gladeligen för soppan/sprängämne..
Det borde vara straffbart att sälja sån skit.
Spanade på Blocket härom dagen. Husqvarna 345 FR med Balance X sele, klinga, gräskniv, spole, Dunk för olja och bensin samt hörselkåpor med bluetooth. Använd 3-4 ggr. Pris 4500kr
Därmed pensionerar vi Meec sågen som fortfarande brummar. Någon intresserad
Därmed pensionerar vi Meec sågen som fortfarande brummar. Någon intresserad
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ursäkta att jag hoppar in i denna gamla tråd men jag såg att det tydligen varit bekymmer med skurna sågar i drivor från Jula i detta fall. Jag tycker inte detta är konstigt alls.
Det är ett välkänt faktum att luftkylda 2-taktare *aldrig* ska köras på TCW-klassade 2-taktsoljor (avsedda för vattenkylda utombordare).... lägg då till det faktum att Jula *fortfarande* säljer detta bränsle under vilseledande produktbeskrivning inblandat i deras alkylatbensin: http://www.jula.se/catalog/tradgard...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624026/
Ja ni fattar själva vad som händer. Folk köper dessa sågar etc, tillsammans med en dunk färdigblandad alkylatbensin som enligt Julas uppgift passar men som inte alls gör det...
Där har ni med all sannolikhet förklaringen till många motorbekymmer med Jula-sågarna. Och, i ärlighetens namn bekymmer med vilken luftkyld tvåtaktare som helst oavsett märke, trimmer, motorsåg whatever som körs på detta för ändamålet felaktiga smörjmedel som blandats i deras alkylatsoppa.
Mest häpnadsväckande är att inte ett skvatt har hänt, detta är verkligen ingen nyhet. Har varit känt under åtskilliga år att Jula inte lyckas sälja rätt alkylatsoppa till luftkylda tvåtaktare och man tar sig för pannan att se att detta fortsätter.
Kolla manualen vad gäller bränsle för vilken vettig tillverkare som helst. Man förbjuder användningen av TCW-klassad olja i bränslet, ex i Husqvarnas manual för röjsågen 545fxt:
• Never use two-stroke oil intended for water-cooled engines, sometimes referred to as outboard oil (rated TCW).
__
Exempel på 2T-alkylatbensin som har rätt spec för luftkylda tvåtaktare är Aspen men det finns många fler alternativ. Oljan som blandats i (typiskt 2%) är i det fallet klassad ISO-L-EGD och JASO FD.
Det är ett välkänt faktum att luftkylda 2-taktare *aldrig* ska köras på TCW-klassade 2-taktsoljor (avsedda för vattenkylda utombordare).... lägg då till det faktum att Jula *fortfarande* säljer detta bränsle under vilseledande produktbeskrivning inblandat i deras alkylatbensin: http://www.jula.se/catalog/tradgard...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624026/
Ja ni fattar själva vad som händer. Folk köper dessa sågar etc, tillsammans med en dunk färdigblandad alkylatbensin som enligt Julas uppgift passar men som inte alls gör det...
Där har ni med all sannolikhet förklaringen till många motorbekymmer med Jula-sågarna. Och, i ärlighetens namn bekymmer med vilken luftkyld tvåtaktare som helst oavsett märke, trimmer, motorsåg whatever som körs på detta för ändamålet felaktiga smörjmedel som blandats i deras alkylatsoppa.
Mest häpnadsväckande är att inte ett skvatt har hänt, detta är verkligen ingen nyhet. Har varit känt under åtskilliga år att Jula inte lyckas sälja rätt alkylatsoppa till luftkylda tvåtaktare och man tar sig för pannan att se att detta fortsätter.
Kolla manualen vad gäller bränsle för vilken vettig tillverkare som helst. Man förbjuder användningen av TCW-klassad olja i bränslet, ex i Husqvarnas manual för röjsågen 545fxt:
• Never use two-stroke oil intended for water-cooled engines, sometimes referred to as outboard oil (rated TCW).
__
Exempel på 2T-alkylatbensin som har rätt spec för luftkylda tvåtaktare är Aspen men det finns många fler alternativ. Oljan som blandats i (typiskt 2%) är i det fallet klassad ISO-L-EGD och JASO FD.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag tänkte jag skulle försöka bidra till att folk kan välja rätt bränsle till sina små luftkylda tvåtaktare på J**a, skrev en recension på deras TCW3-klassade 2T-bränsle med faktainnehåll som ovan.
De valde att inte publicera min recension med hänvisning till att den skulle vara "vilseledande". De menar att deras oljeblandade TCW3-klassade alkylatbensin passar bra även till luftkylda tvåtaktare. De påstår sig alltså använda en olja som är både en utombordarolja och avsedd för röjsågar, trimmers, motorsågar.
Ser man på välrennomerade tillverkare av 2T-oljor för alkylatbränsle typ Aspen så är det två helt skilda produkter för helt olika användningsområden.
Jag bryr mig inte mer om detta, var och en får fatta sina egna beslut precis som jag gör bla genom att läsa bruksanvisningen till mina sågar etc och välja bränsle och smörjmedel därefter. Kör riktigt hårt med mina maskiner och det har aldrig varit några problem när man använder olja och blandförhållande enligt det som specificeras i bruksanvisningar från Stihl och Husqvarna. I dessa förbjuds uttryckligen användning av TCW-klassad olja som sagt, därför använder jag endast JASO FD, ISO-L-EGD klassade oljor för samtliga av mina luftkylda tvåtaktare även billiga kinamaskiner.
De valde att inte publicera min recension med hänvisning till att den skulle vara "vilseledande". De menar att deras oljeblandade TCW3-klassade alkylatbensin passar bra även till luftkylda tvåtaktare. De påstår sig alltså använda en olja som är både en utombordarolja och avsedd för röjsågar, trimmers, motorsågar.
Ser man på välrennomerade tillverkare av 2T-oljor för alkylatbränsle typ Aspen så är det två helt skilda produkter för helt olika användningsområden.
Jag bryr mig inte mer om detta, var och en får fatta sina egna beslut precis som jag gör bla genom att läsa bruksanvisningen till mina sågar etc och välja bränsle och smörjmedel därefter. Kör riktigt hårt med mina maskiner och det har aldrig varit några problem när man använder olja och blandförhållande enligt det som specificeras i bruksanvisningar från Stihl och Husqvarna. I dessa förbjuds uttryckligen användning av TCW-klassad olja som sagt, därför använder jag endast JASO FD, ISO-L-EGD klassade oljor för samtliga av mina luftkylda tvåtaktare även billiga kinamaskiner.
Bra tips. Tack! Jag ska verkligen kolla så jag har rätt bensin till mina 2-taktare. Jag kör uteslutande med alkylatbensin till motorsåg, röjsåg, utombordare och gräsklippare för startegenskapernas skull + miljötänk.Harald Blåtumme skrev:Jag tänkte jag skulle försöka bidra till att folk kan välja rätt bränsle till sina små luftkylda tvåtaktare på J**a, skrev en recension på deras TCW3-klassade 2T-bränsle med faktainnehåll som ovan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag har med en Jula såg/trimmer/häcksax/grensåg, kunde inte låta bli förra sommaren för 1495:-, klart nöjd!
Oljan köpte jag på Jula, står inte så mycket på flaskan, men är en vespa på framsidan, så kanske är rätt då?
Oljan köpte jag på Jula, står inte så mycket på flaskan, men är en vespa på framsidan, så kanske är rätt då?
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det där med bilder på div maskiner på flaskan litar jag inte ett skvatt på. Det du ska kolla efter är angivet ovan. Oljan ska vara klassad helst JASO FD, ISO-L-EGD om man ska gå efter de högsta klassningarna idag efter motortypen luftkyld tvåtaktare. Man kan säkert gå ner några snäpp i den klassningen till tex JASO FC utan problem. Men som jag ser det: varför skulle jag välja att köra på någon annan olja än den som är särskilt utvecklad för aktuell motortyp/användningstyp? Till och med Biltema har en olja som uppfyller högsta klassningen och den kostar under hundralappen per liter.Husqvarna220Ac skrev:
2-taktsolja för vattenkylda utombordare är bra till just sitt användningsområde, ligga och nöta timme efter timme på samma låga varv 5000 - 6000 varv/min med en låg temp i förbränningsutrymmet tack vare den goda kylningen.
För högvarviga tungt belastade luftkylda trimmers, röjsågar, motorsågar etc krävs som sagt oljor med helt andra egenskaper.
Detta betyder inte att man med automatik får problem med skurna motorer med TCW3-olja om man kör litet försiktigt med sin grästrimmer en stund varannan vecka. Jag talar om hård belastning, långa stunder på fullvarv och hög belastning. Det är där man ser de avgörande skillnaderna.
Men var och en får ju göra som den vill. Själv ser jag ingen som helst anledning att chansa på att använda smörjmedel som aktivt avrådes ifrån av ledande tillverkare av dessa potenta små luftkylda 2-taktare.
Jag skrev också en recension i samma anda på Julas webb för artnr 624026. Den låg väl kvar i 24 timmar innan den togs bort. Intressant att Jula inte är benägen att ändra beskrivningen om användningsområden. Ett tag var det diskussioner på detta forum om havererade maskiner kopplade till denna bensin, vill jag minnas.Harald Blåtumme skrev:Jag tänkte jag skulle försöka bidra till att folk kan välja rätt bränsle till sina små luftkylda tvåtaktare på J**a, skrev en recension på deras TCW3-klassade 2T-bränsle med faktainnehåll som ovan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej igen..
Hade ärligt inte aning om detta med 2-takts olja, trodde det var 2-taktsolja, och inget mer.
Art nr på Biltemas olja för luftkylda 2-takt?
Hade ärligt inte aning om detta med 2-takts olja, trodde det var 2-taktsolja, och inget mer.
Art nr på Biltemas olja för luftkylda 2-takt?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
36972 "helsyntetisk snöskoterolja" uppfyller den högsta klassningen vilket även oljan i tex Aspen 2T motorsågsbensin gör. Sedan finns artnr 36976 "syntetisk 2-taktsolja", snäppet lägre klassning (JASO FC) men helt ok och fullt ändamålsenlig.Husqvarna220Ac skrev:
__
Man kan även använda oljor med den lägre klassningen JASO FB / ISO EGB, dock står det i min Husqvarnamanual att man ska öka oljeinblandningen till 3% i så fall. Med de bättre klassade oljorna ovan ska det vara 2% inblandning.
Redigerat:
Jag tror tyvärr att det mesta är resultat av handhavande fel. Som seiko skrev så är det nog ett resultat av akrylatbensinen för det STÅR till och med att det ska vara 3 procent 2t olja i bensinen och det är det inte i färdigblandade dunkarna, sen att kåpan går sönder är väl självskrivet att då har man haft för mycket tråd ute, jag har själv en Meec röjsåg och den funkar HUR bra som helst, till och med bättre än farsans jonsered med större motor