Köpte en Miele diskmaskin på Mediamarkt Torpavallen utanför Göteborg med installation inkluderat.
Som vanligt får man som kund fylla i en checklista så att de kan se att maskinen kan installeras, t ex avstånd från elkontakt, att vatten finns framdrages o s v. Inget konstigt så långt, checklistan uppfylld och ifylld och installationen kan bokas.

Idag kom installatören och kikade under diskbänken. Förra ägaren till huset hade tydligen kopplat den gamla maskinen själv och inte använt en korrekt rörskarv.
- Rören måste skarvas på rätt sätt för en säker installation sa han.
-Ok sa jag det är klart.
- Då måste du åka till Mediamarkt och köpa 2 slangklämmor och en rörskarv.

Höll på att svimma, kan en installatör av diskmaskiner åka runt utan en påse slangklämmor i bilen?? Tydligen var det sant, bara att acceptera faktum. Iväg till Mediamarkt efter jobbet, vänta en evighet på min tur... Till slut hittade jag delarna. Bara att bestämma ny tid för installation.

- Då får du såklart betala installationskostnaden själv sa säljaren glatt. Det kan inte vi stå för. 1600 kr kostar det.

Trots evigt lång diskussion vägrar de backa från detta. Affären hade redan stängt. Fortsättning följer imorgon....

Vad säger ni om detta? Jag tycker att man kan begära att en fackman som installerar vitvaror har grundläggande utrustning för montering med sig. Menar inte att det behöver vara gratis.
Kan tillägga att nya maskinen dumpats i garaget trots att inbärning ska ingå. Dessutom har den gamla maskinen inte tagits bort
 
  • Haha
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Ja du hade helt enkelt en befintlig installation som inte höll måttet.

Hade du tagit dit en egen rörmokare hade denne säkert haft standardgrunkor med sig i bilen.
Köpa rörkopplingar på mediamarkt lpter galet. Hade du ingen Bauhaus eller butik inriktad på bygg nära?

Iaf. Det är inte helt ovanligt att dolk har el/vatten som inte fyller kraven vid installation. Då blir det ett mer omfattande arbete än det man har avtalat om. Det låga installationspriset bygger ju på att allt är enligt modern standard. I detta fall skyller du på tidigare ägsre och erkänner därmed att felet låg i din bostad och inte hos mediamarkt
 
Förstår att befinttlig installation var ovanlig och delar behövs.
Köpte såklart inte materialet på Mediamarkt till slut, får bli på något annat ställe som du skriver.
Borde egentligen montera den själv för att slippa krångel.
Maskinen är dock inte inburen (ska till andra vån) och den gamla har de inte tagit med. De två sakerna känns ändå som jag kan begära att de slutför annars har de som jag ser de brutit mot avtalet vi skrev.
 
P
anderfr anderfr skrev:
Förstår att befinttlig installation var ovanlig och delar behövs.
Köpte såklart inte materialet på Mediamarkt till slut, får bli på något annat ställe som du skriver.
Borde egentligen montera den själv för att slippa krångel.
Maskinen är dock inte inburen (ska till andra vån) och den gamla har de inte tagit med. De två sakerna känns ändå som jag kan begära att de slutför annars har de som jag ser de brutit mot avtalet vi skrev.
tja vad att vänta från mediamarkt? en chaffis som skall göra en röris jobb?
var glad att det inte var en elinstallation.
det är en del av deras affärside att hitta avvikelser för att slippa utföra sysslor de ej är byxade till. men ändå ta betalt.
svinaktigt bra betalt hur eller hur
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tja vad att vänta från mediamarkt? en chaffis som skall göra en röris jobb?
var glad att det inte var en elinstallation.
det är en del av deras affärside att hitta avvikelser för att slippa utföra sysslor de ej är byxade till. men ändå ta betalt.
svinaktigt bra betalt hur eller hur
"en chaffis som skall göra en röris jobb" är en väldigt träffande beskrivning,
Han kom inspringande med Biltemas billigaste skruvdragare i högsta hugg, öppnade dören under vasken och sa "det här kan jag inte göra". Skruvdragaren glömde han ta med sig när han gick.
Påminner mer om buskis än "avancerad installation" som Mediamarkt marknadsför det som.
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Beställ ALDRIG med installation från dessa varuhus. I 9 fall av 10 är de varken rörisar eller elektriker utan allt-i-allo handymen.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
anderfr anderfr skrev:
"en chaffis som skall göra en röris jobb" är en väldigt träffande beskrivning,
Han kom inspringande med Biltemas billigaste skruvdragare i högsta hugg, öppnade dören under vasken och sa "det här kan jag inte göra". Skruvdragaren glömde han ta med sig när han gick.
Påminner mer om buskis än "avancerad installation" som Mediamarkt marknadsför det som.
Vad skulle han med skruvdragaren till om han bara hade tänkt sätta i stickproppen i uttaget och koppla vatten och avlopp på befintliga kopplingar? :thinking:

Inbärning och bortforsling kan vara värt pengarna om man inte lätt gör det själv. Nu gjorde han ju inte ens det. Annars är det inte mycket till ”installation ” om allt måste vara förberett, snarare urkoppling och inkoppling.
 
anderfr anderfr skrev:
Förstår att befinttlig installation var ovanlig och delar behövs.
Köpte såklart inte materialet på Mediamarkt till slut, får bli på något annat ställe som du skriver.
Borde egentligen montera den själv för att slippa krångel.
Maskinen är dock inte inburen (ska till andra vån) och den gamla har de inte tagit med. De två sakerna känns ändå som jag kan begära att de slutför annars har de som jag ser de brutit mot avtalet vi skrev.
Antingen kan man begära att de slutför inbärning/bortforsling eller så får man reklamera den tjänsten.

Jag beställde en spis från elgiganten. Fri frakt men valde att lägga till 499:- för inbärning då det var en tung pjäs på 85kg. När transporten kom så var det en ensam tanig liten kille som ringt in en kollega som skulle hjälpa honom med transporten. Någon kollega kom aldrig så det slutade med att jag fick hugga i och hjälpa till och bära in spisen.
Hörde sedan omgående av mig till elgiganten för att reklamera tjänsten inbärning. Elgiganten slingrade sig i 8(!) månader trots att jag frekvent kontaktade dem för uppföljning. De skyllde alltid på att ärendet låg på någon annan handläggare som de skulle "påminna". Ibland sa de också att det behövde utreda ärendet med transportfirman.
Till slut tröttnade jag och började kommentera elgigantens inlägg på sociala medier med en "recension" av hur jag upplevt deras tjänst. Då hade jag pengarna på kontot efter ett par dagar.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Vad är problemet med den gamla kopplingen och vad ska lösas med slangklammer?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
"Mediamarkt avancerad installation" är snudd på vilseledande marknadsföring tycker jag. Undrar om det ens skulle tåla en granskning...
 
useless useless skrev:
Vad är problemet med den gamla kopplingen och vad ska lösas med slangklammer?
Gamla installationen har en sammankoppling av två avloppsslangar med en hemmagjord skarv, ser ut som tejp+någon form av skarv. Har hållit tätt i 20 år.
Montören vill ersätta den kopplingen med 2 slangklämmor och en skarvkoppling
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_haneström-slangklämma-20-32-mm-1149083.html
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_haneström-644-skarvkoppling-20-x-20-mm-1149055.html
Enda skillnaden verkar vara att nuvarande tejp ersätts med slangklämmor

Dessa förväntas man åka och köpa själv och sen betala en "avancerad installation" till för 1595:-
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.