Vi har byggt ett lösvirkeshus med flera fristående entreprenörer. Alla har goda rekommendationer och jobbet ser välgjort ut. Slutsamråd har skett men ingen slutbesiktning. Bör vi bekosta en sådan och vad riskerar vi om vi inte gör det, har man inte garantier på arbetet ändå?

• Gilla
Broker
  • Laddar…
Kan väl vara bra att få en koll på att saker är utfört enligt avtal? Ladda upp kvalitetsdokumenten från badrummet så kan man börja att kolla där. Gärna några bilder osv på badrummet också.

A anojak skrev:
Kan väl vara bra att få en koll på att saker är utfört enligt avtal? Ladda upp kvalitetsdokumenten från badrummet så kan man börja att kolla där. Gärna några bilder osv på badrummet också.
Ok, är det badrummet som är extra viktigt? Var faktiskt lite bekymrad nu när vi övernattade i huset första gången och det blev en liten pöl runt golvbrunnen som inte rann undan.

BirgitS
B Baggen66 skrev:
Bör vi bekosta en sådan och vad riskerar vi om vi inte gör det, har man inte garantier på arbetet ändå?
Efter full betalning verkar det vara vanligt att viljan att åtgärda fel avtar, trots garanti.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Baggen66 skrev:
Ok, är det badrummet som är extra viktigt? Var faktiskt lite bekymrad nu när vi övernattade i huset första gången och det blev en liten pöl runt golvbrunnen som inte rann undan.
Välkommen till forumet!
Låt besikta nybygget om t.o.m du som amatör upptäcker saker som gör dej bekymrad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Baggen66 skrev:
Jag skulle börjat med att jag själv inte skulle betalt för en besiktning, utan gjort den löpande själv. Badrumsgolvet är något som uppenbarligen är svårt att få till för de som har bråttom, så det skulle jag kollat med en boll och vattenpass. Att dörrar och fönster går att öppna. Fall i hängrännor. Taket ser prydligt ut. Etc.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Släng upp bilder här på badrum ink intyg, bleck runt fönster, tak ink takavvattning mm så kan forumet göra en första besiktning.

A anojak skrev:
Släng upp bilder här på badrum ink intyg, bleck runt fönster, tak ink takavvattning mm så kan forumet göra en första besiktning.
Tack det ska jag göra när jag är i huset nästa gång. Känner plåtslagare så är trygg med tak och bleck.

Har ni flera fristående entreprenörer blir ju besiktningen lite mer komplex, man besiktar ju normalt mot ett avtal så det blir flera olika besiktningar. För att kunna besikta korrekt behövs ju också nån form av handling att besikta mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.