Hej!
Har en stuga på Öland med en torpargrund från 1970 talet. Grundmuren är kalksten lagd på en gjuten klack. Syllen och golvreglar impregnerade med den tidens bästa rötskydd, Kreosot/Cuprinol. Kärnfriskt virke utan ansats till vare sig röta eller fukt.
Vid ombyggnad nu ska vi gjuta en platta (ingen golvvärme) och göra nya ytterväggar i trä.
Har fått rekommendationen att använda isodrän på ett avjämningslager av makadam. Sedan armera och gjuta ca 10 cm platta. En del tycker att jag ska ta bort kalkstenen och ersätta med Leca block i grundmuren för att inte få en köldbrygga. Har själv en tanke på att sätta en form på insidan av kalkstenen och få den slät samt isolera med isodrän stående mot grundmuren för att bryta köldbryggan. Förstår att de yttersta 25 cm blir kallare då men är det verkligen ett problem? Skulle spara en hel del tid och pengar på att snygga till kalkstenen isf Leca block.
🤔
Vh Jonas