Jag har en Stihl RMI 422, köpt ny 2021.

Roboten kan numera inte köra en hel runda utan att den stannar pga felmeddelandet "Fel på kåpan". När jag trycker OK och startar igång den igen så kör den vidare. Men felmeddelandet återkommer alltid, ibland tar det bara minuter, ibland kommer det senare samma dag eller nästa dag.

Är det någon som har råkat ut för samma fel? Jag har fått felmeddelandet då och då även tidigare säsonger men då har det kanske handlat om ett par gånger per sommar. Nu kommer det hela tiden.

Nu har jag en Husqvarna, men det låter som att en sensor glappar. Jag får liknande problem om exempelvis brytaren till min stoppknapp glappar (vilket den gör nu, skall byta den ikväll). Oftast beror det på att den utsätts för vibrationer, hos mig brukar det vara när den kär på berg eller på stenläggning som jag får problem.

Så, börja med att kolla vad det är för sensor på kåpan, eventuellt din stoppknapp...

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag en Husqvarna, men det låter som att en sensor glappar. Jag får liknande problem om exempelvis brytaren till min stoppknapp glappar (vilket den gör nu, skall byta den ikväll). Oftast beror det på att den utsätts för vibrationer, hos mig brukar det vara när den kär på berg eller på stenläggning som jag får problem.

Så, börja med att kolla vad det är för sensor på kåpan, eventuellt din stoppknapp...
Tack. Men upplever du att felet kommer direkt efter att den kört på något? I mitt fall kan den stanna mitt ute på gräsmattan, utan att ha krockat med någonting.

SimonLe SimonLe skrev:
Tack. Men upplever du att felet kommer direkt efter att den kört på något? I mitt fall kan den stanna mitt ute på gräsmattan, utan att ha krockat med någonting.
För mig är det när den kör på ojämnt underlag, exempelvis stenläggning, berg eller en kvist/kotte som ligger på gräsmattan. Det behöver ju inte vara samma orsak, men det låter definitivt som att det glappar i sensorn som har med chassit att göra (hur nu denna fungerar). Den enda mekaniska sensor som min klippare har är den som känner av stoppknappen, så det är i mitt fall logiskt att det är den.

En bekant hade dock problem med glapp i en slingsensor, men den fungerade bra igen sedan tråden från kretskortet lagades (den hade böjts av över en plastkant som den legat och skavt på).

SimonLe SimonLe skrev:
Jag har en Stihl RMI 422, köpt ny 2021.

Roboten kan numera inte köra en hel runda utan att den stannar pga felmeddelandet "Fel på kåpan". När jag trycker OK och startar igång den igen så kör den vidare. Men felmeddelandet återkommer alltid, ibland tar det bara minuter, ibland kommer det senare samma dag eller nästa dag.

Är det någon som har råkat ut för samma fel? Jag har fått felmeddelandet då och då även tidigare säsonger men då har det kanske handlat om ett par gånger per sommar. Nu kommer det hela tiden.
Jag har samma problem. Har du hittat någon lösning?

Larsmora Larsmora skrev:
Jag har samma problem. Har du hittat någon lösning?
Jag lämnade in den för felsökning och fick svar att dom skulle behöva byta huvudkort. Har dock inte gjort det. Funderar på att köpa nytt istället

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.