Heij83
Köp en Husqvarna istället, visst kostar några 1000 men går du till en ordentlig handlare så kan dom nog ge ett bra paketpris.

Jag fick motorsåg, hjälm, byxor och lite tillbehör för ca5000 men då är det bra grejer.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Håller inte alls med er.

Köpte en meec för en massa år sedan och har kört den en massa hemma och har den nu i stugan då jag köpte en Husqvarna att ha hemma och slippa släpa meecen imellan.

Har aldrig haft några problem med den mer än vanliga småsaker som händer vilken såg som helst.

Men får du inte fast svärdet eller vet var spärren för kedjan sitter så tycker jag nog inte du ska använda en motorsåg faktiskt

Redigerat:
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
C Calliba skrev:
Nej då, det var som skruva ihop den.
Skulle det börja ryka/överhetta, hade jag klippt direkt, så.
Jag får gå på dom igen!
Det var dom som skruvade ihop den åt mig för att jag inte fatta vad som skulle vara så svårt att få bort kåpan...
(för att jag inte kan motorsågar, så därför)
Men dom verkar inte vara raketforskare heller, när dom inte ens begriper sig på deras eget märke som dom marknadsför så varmt.

Pusst.

Ska man förvänta sig lite mer proffs hjälp så är nog inte Jula stället att handla på då dom ju säljer allt möjligt.

Hade jag varit du hade jag pratat med nån släkting eller kompis som kan lite om motorsågar.

Självklart kan sågen vara paj från början men mer troligt att den är felmonterad .

Har du kollat så kedjan inte är allt för spänd?
Drar du i den så ska den gå att lyfta från svärdet lite.
Sitter den kloss mot svärdet är den alldeles för spänd .

För att ändra spänningen låssar du lite på muttrarna som håller svärdet och skyddskåpan sen justerar du med den lilla skruven på framsidan

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ska man förvänta sig lite mer proffs hjälp så är nog inte Jula stället att handla på då dom ju säljer allt möjligt.

Hade jag varit du hade jag pratat med nån släkting eller kompis som kan lite om motorsågar.

Självklart kan sågen vara paj från början men mer troligt att den är felmonterad .

Har du kollat så kedjan inte är allt för spänd?
Drar du i den så ska den gå att lyfta från svärdet lite.
Sitter den kloss mot svärdet är den alldeles för spänd .

För att ändra spänningen låssar du lite på muttrarna som håller svärdet och skyddskåpan sen justerar du med den lilla skruven på framsidan
Det är inte värt det att bli tokig på grejer samt personal.
Som du säger mycket bättre att lägga någon 1000 lapp extra och slippa problem och att det funkar korrekt, samt om man tänker på säkerhet så är det inte bra bli arg, för att det inte funkar som det ska. Det är väl då det kan hända olyckor med såna maskiner.

Nej, när det gäller motorsågar är det ytterst sällan själva sågens konstruktion som orsakar olyckor utan det är användandet.
Även med dåligt kastskydd/broms så är det användande för att undvika kast som är det viktigaste.
Hur mycket pengar har du använt till säkerhetsutrustning och vad har du köpt?

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, när det gäller motorsågar är det ytterst sällan själva sågens konstruktion som orsakar olyckor utan det är användandet.
Även med dåligt kastskydd/broms så är det användande för att undvika kast som är det viktigaste.
Sågbyxor, skyddsglasögon, skor med stålhetta och hörselkåpa, handskar med bra fäste.
Behöver jag något mer?

Heij83
A AndersS skrev:
Som Anders påpekar så hoppas jag och förutsätter att du har skyddsutrustning,
Motorsågar är inte att leka med. Jag satte en i låret när jag fick ett kast, var vääääldigt glad att jag hade skyddsbyxor.

• Gilla
Calliba
  • Laddar…
C Calliba skrev:
Sågbyxor, skyddsglasögon, skor med stålhetta och hörselkåpa, handskar med bra fäste.
Behöver jag något mer?
Ca 1000 - 1500kr i pengar på säkerhets utrustning.

Heij83
C Calliba skrev:
Ca 1000 - 1500kr i pengar på säkerhets utrustning.
Men du bör ha allt ovan, annars rekommenderar jag att inte köra sågen.

Såg att du citerat dig själv(y)

Heij83 Heij83 skrev:
Motorsågar är inte att leka med. Jag satte en i låret när jag fick ett kast, var vääääldigt glad att jag hade skyddsbyxor.
Ca 1000-1500:-

Heij83 Heij83 skrev:
Men du bör ha allt ovan, annars rekommenderar jag att inte köra sågen.

Såg att du citerat dig själv(y)
Är det något mera tillägg jag ska göra vad det gäller skyddsutrustning?
Mer än att får ordning på sågen då :)

Redigerat:
Heij83 Heij83 skrev:
Å satan det kunde slutat lilla det Uff. då uppskattar man verkligen att man har dom sakarna vad gäller skyddsutrustning! Och att man grejerna På sig oxå!

Heij83
C Calliba skrev:
Är det något mera tillägg jag ska göra vad det gäller skyddsutrustning?
Mer än att får på sågen då
Kunskap att hantera den ;)
Har du aldrig använt såg förut så ta hjälp av någon som kan visa dig eller ännu bättre gå en kurs för det är rejält farliga saker om man gör fel.

• Gilla
Calliba
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Kunskap att hantera den ;)
Har du aldrig använt såg förut så ta hjälp av någon som kan visa dig eller ännu bättre gå en kurs för det är rejält farliga saker om man gör fel.
Har en kompis som jobbar dagligen med att jobba i skogen, parker m.m. Och fäller träd, så han visade mig lite vad jag ska tänka på.

Jag har även tänkt på att det är lite skjut att vem som helst kan gå och köpa sig en motorsåg utan att få några som helst rekommendationer on något... m.m.!
Mig var det ingen i affärerna som frågad/sa något om säkerhet.
Tycker jag skulle vara obligatoriskt för det som du säger att det är inga leksaker, smäller det så smäller det ordentligt (att man görs sig riktigt lilla t.o.m. Dö i värsta fall.)

Redigerat:
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.