Det viktigaste är byxor och stövlar/kängor som är sågskyddsklassade, så här får du tillräckliga bra grejor för 1000-1500. Du behöver inte det lättaste och smidigaste grejorna då du sällan kommer att använda dem (utifrån val av sågC Calliba skrev:
Beroende av vad du ska såga t.ex. kapa ved på marken räcker glasögon/hörselskydd, men ska man ta ned träd är det hjälm med visir/hörselskydd som gäller. Det känns även med hjälm om en torrgren kommer nedramlande och träffar. Gärna hjälm med nackskydd, kallas regnskydd, men för mig är det skönt att slippa granbarren som annars ramlar ned i nacken, det gör inte ont men fan så irriterande.
Handskar fungerar nog det mesta som sitter bra på handen.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag åkte ner till Jula ige, idag och förklara läget igen för hon som hjälpte mig med att sätta dit svärdet.Heij83 skrev:
Maskinen är/var helt ny, aldrig använd Mecc Tools 999kr.
Hon skulle absolut bemästra sina superkrafter igen, även fast jag säger till henne att maskinen är sjuk/felkontruerad på något sätt! (även jag som inte kan något om motorsågar, men vill gärna lära mig!) till slut gav hon upp och blev jätte trevlig, ja det, det här måste vi göra någonting åt. Ja, jag har ju sagt det hela tiden säger jag.
Så då fick köpa en ny då, en Stiga sp386 2200kr för 1700kr.
Kommer hem det tar effektiv tid 1min att montera ihop den till en helt komplett maskin.
(mot den Mecc Tools 999kr som aldrig under 8dagar fått att få någon ordning på, jäkla skräp! Om någon läser detta köp aldrig en sådan maskin om man inte vill bli tokig?)
Testa körde den (sp386) 2min, tycker den verkar stabil. Nu har jag aldrig hållt i en motorsåg, så jag kanske pratar i nattmössan?
Du som har erfarenhet vad säger du?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Skaffade du några saker för att fila kedjan? Utan det blir lyckan kortvarig.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
C Calliba skrev:Jag åkte ner till Jula ige, idag och förklara läget igen för hon som hjälpte mig med att sätta dit svärdet.
Maskinen är/var helt ny, aldrig använd Mecc Tools 999kr.
Hon skulle absolut bemästra sina superkrafter igen, även fast jag säger till henne att maskinen är sjuk/felkontruerad på något sätt! (även jag som inte kan något om motorsågar, men vill gärna lära mig!) till slut gav hon upp och blev jätte trevlig, ja det, det här måste vi göra någonting åt. Ja, jag har ju sagt det hela tiden säger jag.
Så då fick köpa en ny då, en Stiga sp386 2200kr för 1700kr.
Kommer hem det tar effektiv tid 1min att montera ihop den till en helt komplett maskin.
(mot den Mecc Tools 999kr som aldrig under 8dagar fått att få någon ordning på, jäkla skräp! Om någon läser detta köp aldrig en sådan maskin om man inte vill bli tokig?)
Testa körde den (sp386) 2min, tycker den verkar stabil. Nu har jag aldrig hållt i en motorsåg, så jag kanske pratar i nattmössan?
Du som har erfarenhet vad säger du?
Jag kan inte så mycket om motorsågar men det är med alla allra största säkerhet en mycket, mycket bättre såg än Meec.
Har bara själv kört med Husqvarna.
Kör försiktigt och tänk på säkerheten, oavsett hur litet jobbet än är så använd ALLTID säkerhetsutrustning!
Det ingick. Plus att jag har en fil från den andra kartongen från Mecc Tools.R Robert-san01 skrev:
Annars har jag prövat med min dremel maskin och satt på ett diamant verktyg på maskinen. Det funkar, testat på en gammal el-motorsåg.
Absolut! Säkerhetsutrustning!Heij83 skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag vet hur lätt det är:C Calliba skrev:
—Jag ska bara ta ett litet skär.....
Ska du fälla träd så använd kil och slägga, be någon visa hur man gör och plugga på på Youtube. Kan vara lite läskigt och mycket som kan gå snett, framförallt om man sätter det fällda trädet i ett annat träd.
Lycka till!
Fälla träd vågar jag mig inte på!Heij83 skrev:
Ska såga upp 30-40 meter ved, inte för att jag tror att det skulle vara ofarligt.
Ska man akta sig för att såga i kvistar?
Absolut att jag ska ta det försiktigt!Heij83 skrev:
Det är bara dumt att tro att kan, när man inte kan och så ligger man plötsligt där i en blodpöl...
Jag har fått lära mycket av dig/er, grund tänk och vad man ska först och främst tänka på!
Riktigt schysst av dig!
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland