1 227 350 läst ·
2 379 svar
1227k läst
2,4k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Vi har en grönmatta med mycket annat än gräs. 
Skulle vilja att den var grön en längre säsong och tänker att gräs är tåligare/grönt längre än klöver mm. Med barn som blir mer aktiva är tålighet en bra egenskap.
Om man skulle behandla den nu, hur är er erfarenhet att gräset återtar den? Vill inte få ett litet lerfält för att jag dödat bort hälften.
Skulle vilja att den var grön en längre säsong och tänker att gräs är tåligare/grönt längre än klöver mm. Med barn som blir mer aktiva är tålighet en bra egenskap.
Om man skulle behandla den nu, hur är er erfarenhet att gräset återtar den? Vill inte få ett litet lerfält för att jag dödat bort hälften.
Min personliga upplevelse av ogräsbekämpning i gräsmattan är att den med fördel utförs innan midsommardansen. De kala ytor som uppstår då verkar vinna större chans att täckas av just det önskade gräset, varvid mången ogräsfrö snuvas på möjligheten till etablering. Jag gissar att det kan ha med mängden omkringflygande fröer att göra? Eller så är det helt enkelt inbillning. Men just nu har jag några fula men i omfång minskande fläckar efter bekämpade maskrosrosetter och där syns inte minsta lilla oönskade växtlighet än så länge. Jag ser också att det omgivande gräset intagit stor del av de frilagda ytorna, så med lite tur har jag min önskade monokultur till våren.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Jag tror helt enkelt att man ska pricka in de tidpunkter som gräset växer som bäst i. Hos mig är det oftast maj och september som gäller. Då växer gräset snabbare än ogräset hinner gro.Strip skrev:
Min personliga upplevelse av ogräsbekämpning i gräsmattan är att den med fördel utförs innan midsommardansen. De kala ytor som uppstår då verkar vinna större chans att täckas av just det önskade gräset, varvid mången ogräsfrö snuvas på möjligheten till etablering. Jag gissar att det kan ha med mängden omkringflygande fröer att göra? Eller så är det helt enkelt inbillning. Men just nu har jag några fula men i omfång minskande fläckar efter bekämpade maskrosrosetter och där syns inte minsta lilla oönskade växtlighet än så länge. Jag ser också att det omgivande gräset intagit stor del av de frilagda ytorna, så med lite tur har jag min önskade monokultur till våren.
Nu i juni-juli växer gräset väldigt dåligt men grodbladen växer desto bättre… Jag är väldigt tolerant mot de flesta örter i min grönmatta men just dem hatar jag. Trots att de ska ha en massa trevliga egenskaper i naturmedicin.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
https://www.ebay.de/itm/22740410209...gZw&keyword=banvel&sacat=0&relatedSearch=true
Nåt för den modemedvetna?!
Nåt för den modemedvetna?!
Revfingerörten och en massa annat som gärna får växa någon annanstans än i vår gräsmatta ser iaf. för stunden ut att förlora kampen. ☠️FredrikR skrev:
Just revfingerörten släpper nära på från marken bara man rör vid den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipparen kämpar på med 10dygns vila i bagaget.
Blir lite stödsådd på de mest utsatta ställena.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Men lite svinmålla på bar jord hade du ju bara kunnat kratta bort? Det kommer ju ändå ny så länge du lämnar jorden bar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Klicka här för att svara