Vi har en grönmatta med mycket annat än gräs. :)
Skulle vilja att den var grön en längre säsong och tänker att gräs är tåligare/grönt längre än klöver mm. Med barn som blir mer aktiva är tålighet en bra egenskap. :)
Om man skulle behandla den nu, hur är er erfarenhet att gräset återtar den? Vill inte få ett litet lerfält för att jag dödat bort hälften.

• IMG_8132.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min personliga upplevelse av ogräsbekämpning i gräsmattan är att den med fördel utförs innan midsommardansen. De kala ytor som uppstår då verkar vinna större chans att täckas av just det önskade gräset, varvid mången ogräsfrö snuvas på möjligheten till etablering. Jag gissar att det kan ha med mängden omkringflygande fröer att göra? Eller så är det helt enkelt inbillning. Men just nu har jag några fula men i omfång minskande fläckar efter bekämpade maskrosrosetter och där syns inte minsta lilla oönskade växtlighet än så länge. Jag ser också att det omgivande gräset intagit stor del av de frilagda ytorna, så med lite tur har jag min önskade monokultur till våren.

FredrikR FredrikR skrev:
Våra vänner på Postnord levererade. 🙌
[bild]
Plötsligt händer det! 👍

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Min personliga upplevelse av ogräsbekämpning i gräsmattan är att den med fördel utförs innan midsommardansen. De kala ytor som uppstår då verkar vinna större chans att täckas av just det önskade gräset, varvid mången ogräsfrö snuvas på möjligheten till etablering. Jag gissar att det kan ha med mängden omkringflygande fröer att göra? Eller så är det helt enkelt inbillning. Men just nu har jag några fula men i omfång minskande fläckar efter bekämpade maskrosrosetter och där syns inte minsta lilla oönskade växtlighet än så länge. Jag ser också att det omgivande gräset intagit stor del av de frilagda ytorna, så med lite tur har jag min önskade monokultur till våren.
Jag tror helt enkelt att man ska pricka in de tidpunkter som gräset växer som bäst i. Hos mig är det oftast maj och september som gäller. Då växer gräset snabbare än ogräset hinner gro.
Nu i juni-juli växer gräset väldigt dåligt men grodbladen växer desto bättre… Jag är väldigt tolerant mot de flesta örter i min grönmatta men just dem hatar jag. Trots att de ska ha en massa trevliga egenskaper i naturmedicin.

Hej maskrosor! 😈

20260626_123205.jpg
Skapa konto

Lika bra att bunkra lite så länge som det får säljas...

• Älska
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har revfingerört i gräsmattan i år och säkert redan tidigare utan att märka det.
[bild]

På måndag kommer posten med 2x400ml Banvel Quattro, hört och läst gott om det. Beställt från Amazon.de

Inväntar även en Gloria tryckspruta.

Nu ska ogräset väck. ☠️☝️
Revfingerörten och en massa annat som gärna får växa någon annanstans än i vår gräsmatta ser iaf. för stunden ut att förlora kampen. ☠️
Just revfingerörten släpper nära på från marken bara man rör vid den.
20260630_140036491.JPG
Skapa konto

Klipparen kämpar på med 10dygns vila i bagaget.

Blir lite stödsådd på de mest utsatta ställena.

• Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
La ut Quattro igår. 👍

20260630_163250.jpg
Skapa konto

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Men lite svinmålla på bar jord hade du ju bara kunnat kratta bort? Det kommer ju ändå ny så länge du lämnar jorden bar.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Men lite svinmålla på bar jord hade du ju bara kunnat kratta bort? Det kommer ju ändå ny så länge du lämnar jorden bar.
Det är sått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.