1 197 704 läst ·
2 343 svar
1198k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Och dessutom är siffrorna i det citerade inlägget (10 år gammalt) helt fel!
Den mängden är avsedd för 25 liter vatten! Dvs uppgiften ger 10 gånger för hög koncentration...
Den mängden är avsedd för 25 liter vatten! Dvs uppgiften ger 10 gånger för hög koncentration...
Alldeles för hög koncentration. Vitgröe och kvickrot är gräs, dvs enhjärtbladiga växter och de dör i normalfallet inte av mcpa. Om dessa har dött så är koncentrationen galet hög. Ditt gräs kommer inte att må bra och dessutom kommer en så stor mängd medel inte hinna brytas ned utan går ner i marken och grundvattnet.Madsel skrev:
Läs på ordentligt och håll inte på och lek med medel som är till för proffs.
Finns det en produkt som heter "MCPA"? De produkter som ofta används i trädgårdssammanhang är Dicotex och Loredo Quattro. De innehåller bl a MCPA men även andra ämnen. De här preparaten säljs i olika koncentrationer, men de som finns i 0,4 eller 1 liter flaskor späda 1:100 när man använder spruta. Vattnig är förbjudet.Z zwennebanan skrev:
Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?
(eller har jag varit full och blandat med glyfosatflaskan...🤔)
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 433 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 433 inlägg
Ja, kanske det sista….V Vasken skrev:Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?
Varför har du ”antagligen starkare dos än angivet”? Har du problem att förstå intruktionerna?
🫶 Tack för svar.F fsn skrev:
Ja, kanske det...
Gjorde först en behandling, men utan speciell effekt efter 2 veckor. Väntade 4 dagar efter klippning med besprutning, och väntat ytterligare 4 dagar innan ny klippning. Inget regn dygnet efter besprutning.
Eftersom det inte gav effekt tänkte jag att koncentrationen var för låg...
På A svarar jag; Ja.V Vasken skrev:Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?
På B svarar jag; Det är inte omöjligt.
Fyra dagar borde räcka, men om det är torrt så kan tillväxten vara klen. Tänk på att medlet tas upp av bladen, så de bör inte vara avklippta för mycket. Inte bra att klippa medan medlet verkar heller.V Vasken skrev:🫶 Tack för svar.
Ja, kanske det...
Gjorde först en behandling, men utan speciell effekt efter 2 veckor. Väntade 4 dagar efter klippning med besprutning, och väntat ytterligare 4 dagar innan ny klippning. Inget regn dygnet efter besprutning.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Dicotex fungerar men man skall göra så här:
1) Blanda ut till rätt koncentration enligt förpackningen
2) Invänta tid då ogräset är i tillväxt (dvs inte under torka tex)
3) Klipp INTE behandlingsområdet före eller efter behandlingen, bladen måste vara kvar och i tillväxt
4) Spruta jämnt så att koncentrationen blir enligt anvisningarna (mängd koncentrat per kvadratmeter). För mycket förstör behandlingen liksom för lite. Om du inte klarar matematiken bör du inte spruta alls...
5) Invänta resultatet, det tar normalt en vecka innan det syns och sen ytterligare tid innan ogräset är dött. Ingen gräsklippare under tiden!
1) Blanda ut till rätt koncentration enligt förpackningen
2) Invänta tid då ogräset är i tillväxt (dvs inte under torka tex)
3) Klipp INTE behandlingsområdet före eller efter behandlingen, bladen måste vara kvar och i tillväxt
4) Spruta jämnt så att koncentrationen blir enligt anvisningarna (mängd koncentrat per kvadratmeter). För mycket förstör behandlingen liksom för lite. Om du inte klarar matematiken bör du inte spruta alls...
5) Invänta resultatet, det tar normalt en vecka innan det syns och sen ytterligare tid innan ogräset är dött. Ingen gräsklippare under tiden!
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 433 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 433 inlägg
Var detta mitt/slutet av juli så är tillväxten för dålig. Detta skall du göra andra halvan av Maj. Vissa ogräs är rövigare att rå på än andra. Jag har punktbehandlat 15 gånger… minst. Inget gräs har dött för mig.V Vasken skrev:🫶 Tack för svar.
Ja, kanske det...