E enoch85 skrev:
Väntar ivrigt på att få se gräsmatta av storleksordningen 2 fotbollsplaner.
Hahahah, naj, men det är fortfarande illa, även om det inte är i storlek av två fotbollsplan :D

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
Thomas Nordlinder Thomas Nordlinder skrev:
Blandade 2.5 dl mcpa i 5 liter vatten. Enligt min uppfattning så är det jäkla effektivt. Vitgröte och Kvickrot dog på stört. Så jag är nöjd. Skall beställa lite till. Bra att ha :)
Länk tack.

• Haha
BigR
  • Laddar…
K
Madsel Madsel skrev:
Länk tack.
Ska du köpa grejer som du inte får använda och som inte får säljas till dig i Sverige kanske du behöver anstränga dig lite själv.

MEN, ämnet funkar INTE på vitgröe och kvickrot.

• Gilla
Alriksson
  • Laddar…
Och dessutom är siffrorna i det citerade inlägget (10 år gammalt) helt fel!
Den mängden är avsedd för 25 liter vatten! Dvs uppgiften ger 10 gånger för hög koncentration...

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Madsel Madsel skrev:
Länk tack.
Alldeles för hög koncentration. Vitgröe och kvickrot är gräs, dvs enhjärtbladiga växter och de dör i normalfallet inte av mcpa. Om dessa har dött så är koncentrationen galet hög. Ditt gräs kommer inte att må bra och dessutom kommer en så stor mängd medel inte hinna brytas ned utan går ner i marken och grundvattnet.
Läs på ordentligt och håll inte på och lek med medel som är till för proffs.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Koncentrationen kan vara ok, allt beror på appliceringstekniken.

Jag kör ibland med 50 liter sprutvätska per hektar och ibland 250 liter per hektar men med samma mängd aktiv substans per hektar.

Z
Madsel Madsel skrev:
Länk tack.
MCPA. 750 blandas 7ml/L

Z zwennebanan skrev:
MCPA. 750 blandas 7ml/L
Finns det en produkt som heter "MCPA"? De produkter som ofta används i trädgårdssammanhang är Dicotex och Loredo Quattro. De innehåller bl a MCPA men även andra ämnen. De här preparaten säljs i olika koncentrationer, men de som finns i 0,4 eller 1 liter flaskor späda 1:100 när man använder spruta. Vattnig är förbjudet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?

(eller har jag varit full och blandat med glyfosatflaskan...🤔)

F
V Vasken skrev:
Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?

Ja, kanske det sista….

Varför har du ”antagligen starkare dos än angivet”? Har du problem att förstå intruktionerna?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, kanske det sista….

Varför har du ”antagligen starkare dos än angivet”? Har du problem att förstå intruktionerna?
🫶 Tack för svar.

Ja, kanske det...

Gjorde först en behandling, men utan speciell effekt efter 2 veckor. Väntade 4 dagar efter klippning med besprutning, och väntat ytterligare 4 dagar innan ny klippning. Inget regn dygnet efter besprutning.

Eftersom det inte gav effekt tänkte jag att koncentrationen var för låg...

V Vasken skrev:

På A svarar jag; Ja.
På B svarar jag; Det är inte omöjligt.

• Gilla
Vasken
  • Laddar…
V Vasken skrev:
🫶 Tack för svar.

Ja, kanske det...

Gjorde först en behandling, men utan speciell effekt efter 2 veckor. Väntade 4 dagar efter klippning med besprutning, och väntat ytterligare 4 dagar innan ny klippning. Inget regn dygnet efter besprutning.

Fyra dagar borde räcka, men om det är torrt så kan tillväxten vara klen. Tänk på att medlet tas upp av bladen, så de bör inte vara avklippta för mycket. Inte bra att klippa medan medlet verkar heller.

Dicotex fungerar men man skall göra så här:
1) Blanda ut till rätt koncentration enligt förpackningen
2) Invänta tid då ogräset är i tillväxt (dvs inte under torka tex)
3) Klipp INTE behandlingsområdet före eller efter behandlingen, bladen måste vara kvar och i tillväxt
4) Spruta jämnt så att koncentrationen blir enligt anvisningarna (mängd koncentrat per kvadratmeter). För mycket förstör behandlingen liksom för lite. Om du inte klarar matematiken bör du inte spruta alls...
5) Invänta resultatet, det tar normalt en vecka innan det syns och sen ytterligare tid innan ogräset är dött. Ingen gräsklippare under tiden!

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
F
V Vasken skrev:
🫶 Tack för svar.

Ja, kanske det...

Var detta mitt/slutet av juli så är tillväxten för dålig. Detta skall du göra andra halvan av Maj. Vissa ogräs är rövigare att rå på än andra. Jag har punktbehandlat 15 gånger… minst. Inget gräs har dött för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.