1 227 367 läst ·
2 379 svar
1227k läst
2,4k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Många år sedan du la det här inlägget. Min ser väldigt lik ut. Har särskilt mkt revsmörblomma. Funkade dicotexen?C cerez skrev:Hej,
Vilket fantastiskt forum, mkt bra tips om ogräs här och intressant med import! Jag har varit så smart att jag vertikalskurit min gräsmatta som innehöll en del ogräs och nu har det blivit 100 resor värre.. Jag ni kan tänka er. Skulle en flaska Quattro göra nytta här tror ni? Finns mängder maskros, klvöver, rölleka, revsmörblomma.Se bilder.. Kommer såklart även behöva dressa och stödså efteråt.
Tack![bild][bild]
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Utan att titta tillbaka:V Viktorbyggahus skrev:
Jag har använt Dicotex rätt frekvent men det var några år sedan nu.
Men i vår hade det kommit in revfingerört och en del andra ogräs så jag tog fram min gamla flaska med Dicotex och gjorde en behandling. Det var väl för 3-4 veckor sedan och nu är det nästan borta fast det skulle ha intagit hela gräsmattan på denna tid.
Så, ja det fungerar.
Jag har fått in väldigt mycket Veronika (och en hel del annat oönskat) i min matta den här säsongen. Jag testade att punktbespruta det som inte var gräs, och till min förvåning så ser Veronikan väldigt krasslig ut nu efter ett par veckor.
Den har gulnat betänkligt och det känns som att den sitter ganska löst (jag klippte en häck och krattade bort klippet efter det, och tyckte då att Veronikan lossnade. Kollade dock inte så noga, för jag tänkte att det är bättre att den får fortsätta sin självförstörelse ett tag till). Som jag har förstått det bör inte Veronika påverkas av MCPS...men jag kanske har missuppfattat. 🤔
Den har gulnat betänkligt och det känns som att den sitter ganska löst (jag klippte en häck och krattade bort klippet efter det, och tyckte då att Veronikan lossnade. Kollade dock inte så noga, för jag tänkte att det är bättre att den får fortsätta sin självförstörelse ett tag till). Som jag har förstått det bör inte Veronika påverkas av MCPS...men jag kanske har missuppfattat. 🤔
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Passade på att beställa några flaskor Dicotex.
Noterade att i Tyskland måste man ha "körkort" för att få köpa det. Gällde dock inte kunder utanför Tyskland.
Hoppas bara tullen inte har några åsikter om Dicotex...
Noterade att i Tyskland måste man ha "körkort" för att få köpa det. Gällde dock inte kunder utanför Tyskland.
Hoppas bara tullen inte har några åsikter om Dicotex...
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Jag beställde 3 liter från tyska amazon för några veckor sen, inga problem. Enda var att det kom i 0.5L flaskor istället för 1L flaskor jag fått innan. Samt ny design på flaskan.
Samma tillverkare och exakt samma innehåll som mina gamla flaskor.
Luktar dicotex som mina andra flaskor.
Ni som vet, vet😂
Samma tillverkare och exakt samma innehåll som mina gamla flaskor.
Luktar dicotex som mina andra flaskor.
Ni som vet, vet😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Har revfingerört i gräsmattan i år och säkert redan tidigare utan att märka det.
På måndag kommer posten med 2x400ml Banvel Quattro, hört och läst gott om det. Beställt från Amazon.de
Inväntar även en Gloria tryckspruta.
Nu ska ogräset väck. ☠️☝️
Logga in
Skapa konto
På måndag kommer posten med 2x400ml Banvel Quattro, hört och läst gott om det. Beställt från Amazon.de
Inväntar även en Gloria tryckspruta.
Nu ska ogräset väck. ☠️☝️
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Inte för att vara sån men det är ogräs vi snackar om, en tryckspruta från jula funkar lika bra:FredrikR skrev:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/plantering/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-025108/
Samt om man vill slippa knäcka ryggen: https://www.bauhaus.se/ror-aluminium-o8x1mm-1m
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
R RalleB skrev:
Logga in
Skapa konto
Denna verkar prisvärd men jag undrar hur strålens form är?
Jag har en JAPE tryckspruta från Bauhaus som jag flyttar fram och tillbaka mellan sommarstugan och vårt hus. Skulle underlätta med en på vart ställe.
JAPE har en "platt" stråle som gör att det är enkelt att lägga på medel jämnt.
Är strålen på den här rund eller platt?
Det extra röret för att få en bättre arbetsställning skaffade jag med JAPE:n förut men kanske inte behövs på denna? Bilden visar ju en rätt lång stång redan.
Jag har en sån no name variant. Det runda munstycket längst ut går att skruva för att ändra strålbild. Tycker det ser lika dant ut på bildenB Bo Berglund skrev:[bild]
Denna verkar prisvärd men jag undrar hur strålens form är?
Jag har en JAPE tryckspruta från Bauhaus som jag flyttar fram och tillbaka mellan sommarstugan och vårt hus. Skulle underlätta med en på vart ställe.
JAPE har en "platt" stråle som gör att det är enkelt att lägga på medel jämnt.
Är strålen på den här rund eller platt?
Det extra röret för att få en bättre arbetsställning skaffade jag med JAPE:n förut men kanske inte behövs på denna? Bilden visar ju en rätt lång stång redan.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Jag laddade ner bruksanvisningen och där finns det en beskrivning:
Sprutmunstycket kan vridas för att ställa in önskad
strålform (bild 8).
Så det blir nog Ok när jag kommer till JULA nästa gång.
Jag har ju också JAPE-munstycket på sitt förlängningsrör att prova med tills det flyttar hem igen.
Logga in
Skapa konto
Sprutmunstycket kan vridas för att ställa in önskad
strålform (bild 8).
Så det blir nog Ok när jag kommer till JULA nästa gång.
Jag har ju också JAPE-munstycket på sitt förlängningsrör att prova med tills det flyttar hem igen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg