1 227 409 läst ·
2 379 svar
1227k läst
2,4k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Det går fint nu också, men det ska göras när gräset är grönt och växer till.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
0.5dl per 5 liter vatten ska du blanda Dicotex. Spraya först en gång ( punkbespruta ) sedan gör du om det efter två veckor igen. Se bilden nedan. Det var fullt med ogräs i början på sommaren…V Vasken skrev:Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?
(eller har jag varit full och blandat med glyfosatflaskan...🤔)
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Kollade Tyska Ebay och hittade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det stora ytor med ogräs som behandlas är det nödvändigt att så nytt. Annars blir det ju bara svartjord, som snabbt tas över av ogräs igen. Hur länge man ska vänta är jag osäker på, det finns säkert i tråden, men om jag minns rätt försvinner MCPA ganska snabbt och det påverkar ju heller inte önskat gräs. Jag hade väntat kanske någon vecka efter att ogräset försvunnit...mest beroende på väderprognosen. Man vill ju hellre få hjälp av regn än att hålla på att vattna flera gånger per dag.A aduell skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Jag har revfingerört, klöver och rätt mycket prästkrage i min gräsmatta.
Samt en koloni av nån vit svamp...
I början av veckan behandlade jag med Dicotex och man ser nu klart förvridna växter mellan grässtråna. Tror inte jag behöver så nytt gräs alls utan befintligt tar nog över, speciellt om jag gödslar en sväng till om några dagar. Gräsmattan anlades1978...
Samt en koloni av nån vit svamp...
I början av veckan behandlade jag med Dicotex och man ser nu klart förvridna växter mellan grässtråna. Tror inte jag behöver så nytt gräs alls utan befintligt tar nog över, speciellt om jag gödslar en sväng till om några dagar. Gräsmattan anlades1978...