F fsn skrev:
Var detta mitt/slutet av juli så är tillväxten för dålig. Detta skall du göra andra halvan av Maj. Vissa ogräs är rövigare att rå på än andra. Jag har punktbehandlat 15 gånger… minst. Inget gräs har dött för mig.
Det går fint nu också, men det ska göras när gräset är grönt och växer till.

F
lilytwig lilytwig skrev:
Det går fint nu också, men det ska göras när gräset är grönt och växer till.
Det är generellt så att de varma veckorna i slutet av Juli och åtminstone en vecka i Augusti så är tillväxten väldig begränsad mot tex innan midsommar. Mät själv så ser du.

F fsn skrev:
Det är generellt så att de varma veckorna i slutet av Juli och åtminstone en vecka i Augusti så är tillväxten väldig begränsad mot tex innan midsommar. Mät själv så ser du.
Jo, precis. Inte samma effekt nu som i Maj

V Vasken skrev:
Behandlade punktvis vissa delar av gräsmattan med Dicotex. Allt, inklusive gräset, stendog. Dock hade jag antagligen starkare dos än angivet. Även om Dicotex inte skall döda gräs antar jag att den ändå kan göra det om koncentrationen är för hög?

(eller har jag varit full och blandat med glyfosatflaskan...🤔)
0.5dl per 5 liter vatten ska du blanda Dicotex. Spraya först en gång ( punkbespruta ) sedan gör du om det efter två veckor igen. Se bilden nedan. Det var fullt med ogräs i början på sommaren…

• Grön gräsmatta i trädgård med häck och hus i bakgrunden, välvårdat område efter ogräsbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som nyss beställt från Tyskland? Loredo Quattro eller Dicotex. Lite osäker vart det går att köpa nu.

Amazon verkar ha!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Amazon verkar ha!
Länk? Jag sökte men hittade inte någon av dem...eller menade du inte svenska Amazon? 🤔

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Hej, nej det var på deras tyska gren!

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det gick fint att köpa via tyska eBay.

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Kollade Tyska Ebay och hittade:

1778249171709.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Bör man topdressa och så nytt gräs där man besprutat med dicotex?

Hur länge skall man vänta mellan besprutning och grässådd i sådant fall?

A aduell skrev:
Bör man topdressa och så nytt gräs där man besprutat med dicotex?

Hur länge skall man vänta mellan besprutning och grässådd i sådant fall?
Är det stora ytor med ogräs som behandlas är det nödvändigt att så nytt. Annars blir det ju bara svartjord, som snabbt tas över av ogräs igen. Hur länge man ska vänta är jag osäker på, det finns säkert i tråden, men om jag minns rätt försvinner MCPA ganska snabbt och det påverkar ju heller inte önskat gräs. Jag hade väntat kanske någon vecka efter att ogräset försvunnit...mest beroende på väderprognosen. Man vill ju hellre få hjälp av regn än att hålla på att vattna flera gånger per dag.

Så är det ju. Spontant ser jag mycket klöver. Förhoppningsvis är det en del gräs mellan också vad jag förstår så där klövern på ca 2 veckor. Så ev extra sådd 3 veckor efter besprutning är ev lämplig.

Jag tror, med betoning på "tror", att du kan så tidigare...men det är ju dumt att chansa.

Jag har revfingerört, klöver och rätt mycket prästkrage i min gräsmatta.
Samt en koloni av nån vit svamp...
I början av veckan behandlade jag med Dicotex och man ser nu klart förvridna växter mellan grässtråna. Tror inte jag behöver så nytt gräs alls utan befintligt tar nog över, speciellt om jag gödslar en sväng till om några dagar. Gräsmattan anlades1978...

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.