Har 13.3 installerad effekt och en 10kw hybrid växelriktare från Growatt, 20a säkring.
Tycker att när man tittar på kurvan så stryps effekten men är det Max vad växelriktaren kan ge eller är den strypt på ngt sätt?
Tycker att när man tittar på kurvan så stryps effekten men är det Max vad växelriktaren kan ge eller är den strypt på ngt sätt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
11kW är max AC effekt den kan ge. Dina solceller ger ibland mer än 11kW. Den "platta" delen på kurvan kommer att minska med ökad temperatur.
En överdimensionering på ca 20% om panelerna är rakt söder är helt korrekt.
En överdimensionering på ca 20% om panelerna är rakt söder är helt korrekt.
Om man har paneler i tre väderstreck, hur mycket överdimensionering är rätt då ?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Har du kollat med PPAM hur de projekterat?M mortimer skrev:
Det du undrar är på snudd som att fråga hur långt snöre du skall ha.
Man måste ha alla förutsättningarna för att kunna svara på det och det kan finnas flera varianter som är bra men ger lite olika utfall. Vilket av de utfallen som sedan är bäst i ditt fall beror på lika många varianter till och många ändras över tid. Ex elpris, exportmöjliheter, användningsmönster osv.
Så tyvärr kan jag inte svara på om det är lagom rätt.
Ok, tack för svaret ändå.R Robert-san01 skrev:Har du kollat med PPAM hur de projekterat?
Det du undrar är på snudd som att fråga hur långt snöre du skall ha.
Man måste ha alla förutsättningarna för att kunna svara på det och det kan finnas flera varianter som är bra men ger lite olika utfall. Vilket av de utfallen som sedan är bäst i ditt fall beror på lika många varianter till och många ändras över tid. Ex elpris, exportmöjliheter, användningsmönster osv.
Så tyvärr kan jag inte svara på om det är lagom rätt.
Hos mig blir det 15,2kwp på en STP X12 som tillåter max DC 18Kw installerad effekt.Logad skrev:
Blir ca 27% överdimensionering av paneler.
Ca 5kwp i öst 5kwp i väst resp. 5kwp i syd, 27grader taklutning. Norra skåne
Klicka här för att svara