8 440 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Byggmax bruna räfflade trall - avstånd mellan?
Får hem ett par hundra meter färskplockad räfflad brun-tryckt trall 28x120 från Byggmax på tisdag. Håller just på med konstruktionen av regelverket och undrar hur jag ska räkna.
Törs jag räkna med att Byggmax trallvirke är blött och bara kommer att krympa (dvs räkna med 120 mm) eller kommer jag att göra mig själv olycklig om jag inte lägger på minst 1 mm i mellanrum?
Har något lagt denna trall?
Jag VILL JU INTE ha mellanrum.
Törs jag räkna med att Byggmax trallvirke är blött och bara kommer att krympa (dvs räkna med 120 mm) eller kommer jag att göra mig själv olycklig om jag inte lägger på minst 1 mm i mellanrum?
Har något lagt denna trall?
Jag VILL JU INTE ha mellanrum.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Kloss an...
Jag vet att många förespråkar dikt an. Ser inget fel i det.
Mitt tips är att ha lite större mellanrum. Detta för jag tycker det är betydligt lättare att hålla det rent och snyggt.
Så har du mycket träd och annat "nedfall" tipsar jag om någon mm även vid lite blötare virke.
Nu har du iofs valt det opraktiska räfflade virket så det kan ju kvitta dessutom så vill du ju inte ha några mellanrum.
Därför undrar jag nu, varför jag skrev detta inlägget.
Lägg det omlott, om man ska skoja till det lite.
Mitt tips är att ha lite större mellanrum. Detta för jag tycker det är betydligt lättare att hålla det rent och snyggt.
Så har du mycket träd och annat "nedfall" tipsar jag om någon mm även vid lite blötare virke.
Nu har du iofs valt det opraktiska räfflade virket så det kan ju kvitta dessutom så vill du ju inte ha några mellanrum.
Därför undrar jag nu, varför jag skrev detta inlägget.
Lägg det omlott, om man ska skoja till det lite.
Tack Styrman. Omlott får det blir.
Brädhögen låg på plats igår, men livet höll på med annat. Jag hann bara lägga handen på högen och konstatera att den kändes torr och fin (tyvärr). Får se om jag ska vattna på traven innan skruvning...
Brädhögen låg på plats igår, men livet höll på med annat. Jag hann bara lägga handen på högen och konstatera att den kändes torr och fin (tyvärr). Får se om jag ska vattna på traven innan skruvning...
Kör hårt! Det kommer bli bra vilket som och vet du vad?
Inte en jävel förutom du själv kommer bry sig om hur det ser ut!
Med utemöbler, krukor, grill och annat pynt på däcket så "försvinner" problemet.
Ex.
Jag lade ner förbannat mycket tid på att fasa kanten på alla mina brädor. En (1st) sate har sett det på snart 10 år. Han var själv sjukligt intresserad av snickeri och har byggt två hus "själv". Okej, det värmde men inte så mycket för att kompensera hur förbannat trist och jobbigt det var att göra jobbet.
Inte en jävel förutom du själv kommer bry sig om hur det ser ut!
Med utemöbler, krukor, grill och annat pynt på däcket så "försvinner" problemet.
Ex.
Jag lade ner förbannat mycket tid på att fasa kanten på alla mina brädor. En (1st) sate har sett det på snart 10 år. Han var själv sjukligt intresserad av snickeri och har byggt två hus "själv". Okej, det värmde men inte så mycket för att kompensera hur förbannat trist och jobbigt det var att göra jobbet.
Redigerat:
vi la med ca 2mm mellanrum förra året vi är nöjda med det
Lite nyfiken, har du plockat virket själv? min erfarenhet av byggmax räfflade var att det var sjukligt mycket kvistar samt sneda brädor, tog mig en evighet att plocka ut brädor till min trapp och var ändå inte riktigt nöjd när jag kom hem, bör tilläggas att jag då innan köpt Deromes räfflade till altanen och det var helt klart ljusår i klasskillnad.
Förövrigt har K-rauta kampanj på Deromes räfflade för 17,95 lpm, fortfarande dyrare än Byggmax men kanske kan vara värt att få finare brädor.
Förövrigt har K-rauta kampanj på Deromes räfflade för 17,95 lpm, fortfarande dyrare än Byggmax men kanske kan vara värt att få finare brädor.
Klicka här för att svara