Alla 3 mätverktygen som Gruvberget länkar till, speciellt vinkelkuben + stålskalor i olika längd och digitalt skjutmått. Och inget av mina ex är speciellt dyra versioner av respektive verktyg.

Gruvberget vilken längd på digitala "vinkelhaken" har du finns flera hos axminster.
Den digitala höjdmätaren är den bra jag förstår vad den kan göra, användas till men är den användbar eller bra att ha någon gång. Tänker tillexempel om man skall såga en tapp mäter man höjden från bord till klinga eller ritsar man på träbiten och sedan sågar..

Pär

Intressant att höra om era tips.

Trodde kanske att det var fler "konstiga" verktyg som användes. :)

Tack för alla bra tips, hade ingen aning om att mått band hette talmeter när dom är mer genomtänkta.
Såg denna hultafors video om hur man använder det som jag inte hade en susning om.
http://www.youtube.com/watch?v=DT7Fnq2pJ2s

Så en talmeter får det bli.

600mm / 1000mm stållinjal vore också toppen.
Kan dessa köpas billigt i Sverige någon stans? Måste inte vara matt även om det verkar smart.

Digital vinkelmätare verkar ju toppen när man håller på och ställer om kapen och bordsågen.

Höjdmätare väntar jag nog med.
Såg igår ett lite sämre sätt för djupmätning som kan funka för mig.
Att ställa skjutmåttet på huvudet avläsa mot den övre lilla taggens undersida. (Är ni med ? Lilla taggen menar jag de "taggar" som man vanligtvis mäter ex insidan på en cylinders diameter med) Ja det blev krångligt.

Hmm, det var kanske smygvinkel jag borde ha köpt istället för den här. ?
Omöjligt att avläsa precis vilken vinkel man fått... men funkar för lyfta över vinkeln från modell till sågblad.

Kanske blir det "mät-instruments-present(er)" från Axminster till mig själv på födelsedagen i vår...

Tack igen för bra svar

Mina stålskalor har jag för mig kommer från Biltema, görbillliga

Wixey WR360 Digital vinkelmätare köpte jag på Tradera, finns nu med såg jag nyss...
OTD tools har nån liknande.

Min digitala "smygvinkel" är från Jula och är väldigt exakt, men de har inte den längre utan en liknande som jag inte kollat på, sök på vinkelmätare på Jula.
Guld värd när jag byggde 16-kantig sarg runt poolen.

Höjdmätare, kan nog erkänna att den inte används så väldigt ofta, vanligt digitalt skjutmått använder jag oftast, väldigt ofta faktiskt. Också Tradera tror jag. Använder nog höjdmätaren oftast när jag ställer in stålhöjden i metallsvarven för den har en magnetisk fot.

Och jag vet att jag borde träna på att använda talmeter för den är bättre många gånger men är totalt tumstocksskadad :S

Jag håller på bengtn's förslag. Finns inget så användbart och smidigt att ta ut och överföra mått och vinklar med som en bra kombinationsvinkel (90/45.grader med ett standard huvud eller med ett protractor huvud vilken vinkel du vill). Även utmärkt att ställa höjd och vinkel på klingor och fräsar mm. Förmodligen det mest använda verktyget i min verkstad. Förstår inte varför de inte finns i varneda järnaffär.

/woodchuck

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Om man skall köpa stål linjaler köp endast dom som är tolerans satta eller av erkänt märke. "En meter är inte alltid en meter" och det är väldigt skönt att ha en referens som man kan lita på.

Pär

Har handlat en del vettiga mätinstrument hos OTD Tools men hittade nyligen en firma i Eslöv som hade ungefär samma sortiment till ett lägre pris. Mycket av prylarna de för är av märket Primat. Om jag förstod det rätt är det helt OK prylar. Betalar man får du exempelvis DIN875/1-klassande vinklar för vettiga pengar. Han handlat en hel uppsättning anslagsvinklar i rostfritt av märket Primat. De är löjligt praktiska, den minsta är (om jag minns rätt) 50x75mm, otroligt bra på småämnen. Referensvinkel på 500x330(?) är även den guld värd när man ska få ordning på maskinerna. Den är åas dyr.

Återigen, se upp för stålskalorna som inte är matta i finishen (helst mattkromerade), de är värdelösa i fel ljus...

Många små järnhandlare som saluförde lunas sortiment för i värden (det fanns liksom inget annat) säljer Primat i dag det ger större vinst för dom. Produkterna är i många fall bättre än lunas sortiment tycker jag.

pär

En smula OT möjligen men var hittar man Hultafors talmeter till bäst pris. Är nog mest ute efter en 6meters om den inte är för klumpig. Har kollat Toolab, Ebay m.m men jag tycker de ligger ganska högt i pris överallt. Nån som hittat ett ställe med rätt pris?

Mvh Fredrik

phl skrev:
Har handlat en del vettiga mätinstrument hos OTD Tools men hittade nyligen en firma i Eslöv som hade ungefär samma sortiment till ett lägre pris.
Intressant, vad heter firman. Har dom möjligen websida eller bara fysisk butik.

Anledningen till att jag inte skrev ut namnet var att jag hade glömt bort vad de hette. Har inte handlat av dem själv men hittade adressen: www.verktygonline.se. Tyckte att en del priser var bra hos dem men vet ingeting om service och liknande.

Tackar

Mycket intressant. www.verktygonline.se ägs av www.i-tek.se som tydligen har lager och butik i Eslöv. Jag kunde inte hitta något på hemsidan som säger att de inte säljer till privatpersoner. Måste undersökas närmare.

Under Vilkor & info står det "Vid postorderköp har vi en åldersgräns
Åldersgränsen vid postorderköp är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift". Så det borde inte vara några problem att handla som privatperson. Hittat några godbitar?

Jag har inte hunnit leta så noga ännu men jag har funderat på lite vinklar mm ett tag. Har just beställt lite brynen (delvis ditt fel faktiskt), en fräs mm så plånboken behöver hämta sig först. ;)

När det gällde försäljning till privatpersoner så tänkte jag mest på den fysiska butiken, den ligger ju inte så långt bort egentligen. Det är ju alltid trevligt om man kan klämma och känna lite först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.