3 894 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Mätvärde i ojordat uttag
Jag lånar tråden: jag mätte med multimeter i ett ojordat vägguttag (framsidan borttagen) för att kolla om det var spänning på. Ska man mäta mellan faserna även där? För av någon anledning kunde jag mäta upp ca 60-80 volt mellan faserna (det är givetvis ett vanligt 240v-system), inga apparater på någonstans. Gamla tjärade tygkablar...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du har ett ojordat uttag i ett 230 V system har du förhoppningsvis en fas och en nolla (om det inte är Norge då, eller ett lab). Du ska mäta mellan dem och ha 230 V. Om du har något annat så är det sannolikt fel någonstans, antingen i installationen eller i din mätning. Har du brutit spänningen till uttaget? I så fall kan du få konstiga mätvärden pga kapacitiv koppling när du mäter med en multimeter som har mycket hög ingångsimpedans.torparavgrund skrev:
Jag lånar tråden: jag mätte med multimeter i ett ojordat vägguttag (framsidan borttagen) för att kolla om det var spänning på. Ska man mäta mellan faserna även där? För av någon anledning kunde jag mäta upp ca 60-80 volt mellan faserna (det är givetvis ett vanligt 240v-system), inga apparater på någonstans. Gamla tjärade tygkablar...
Denna fråga gör sig egentligen bättre i en egen tråd, kanske någon mod kan lyfta ut den?
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Frågan utbruten ur annan tråd
/moderator
/moderator
Givetvis är det så, förlåt, slarvigt uttryckt.tommib skrev:
Strömmen var påslagen när jag mätte upp det värdet. Multiemetern var ställd på 600v växelström eftersom andra alternativet är 200v och jag läste att man alltid ska ställa den högre än förväntad spänning.tommib skrev:
Man kan få konstiga mätvärden om batteriet i mätinstrumentet är dåligt.
Har du mätt på något annat ställe där du säkert har full spänning?
Eller testat med en vanlig elpryl med stickpropp av något slag?
Har du mätt på något annat ställe där du säkert har full spänning?
Eller testat med en vanlig elpryl med stickpropp av något slag?
Ja, andra uttag visar full spänning.snaggletooth skrev:
Jag är inte sugen att prova något med stickpropp eftersom jag tror det är något fel med det uttaget...
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Har uttaget fungerat tidigare? Hände något speciellt när det slutade fungera? Vad är det för säkring i centralen till uttaget?
Vet ej om det fungerar nu eller fungerat tidigare, huset är renoveringsobjekt jag håller på med. En del av elen i huset ser minst sagt tveksam ut, rätt säker att säljaren ljög när han påstod att allt gjorts av elektriker men omöjligt att veta.H hempularen skrev:
Det är en 6A porslinssäkring.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 847 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 847 inlägg
Dålig kvalitet på mätprober kan ge felaktiga mätvärden. De ska vara ordentligt spetsiga och hårda om man ska tränga igenom eventuella oxidskikt. Hade upprepade problem med min första digitala skitmätare från Kjell & Co, man fick trycka och skrapa hela tiden för att få ett stabilt värde. Kunde visa allt mellan 5V-240V på samma ställe. Med riktiga grejer händer det aldrig.
Intressant, ska definitivt kolla! Blir inte det minsta klok på vilken säkring som täcker vad, det är ett virrvarr av efterhandskonstruktioner.possum77 skrev:
Det är inga större förbrukare på någonstans, så det kan mycket väl vara att 2/3 faser fungerat så pass att jag inte märkt något.
MultiMan skrev:
Dålig kvalitet på mätprober kan ge felaktiga mätvärden. De ska vara ordentligt spetsiga och hårda om man ska tränga igenom eventuella oxidskikt. Hade upprepade problem med min första digitala skitmätare från Kjell & Co, man fick trycka och skrapa hela tiden för att få ett stabilt värde. Kunde visa allt mellan 5V-240V på samma ställe. Med riktiga grejer händer det aldrig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden