1 730 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Matta på målat betonggolv
Hej
Vi ska bygga ett hemmagym i en del av garaget på ca 12m2 (garaget är totalt 40m2). Ventilation finns och element på väggen. Isolerade träväggar (gips och målad glasfibertapet) och isolerat tak.
Golvet är betong som blivit målat och lackat för ca 18 år sedan. Jag vet inte om själva grunden är isolerad.
Jag har satt golvlisterna ca 2mm från golvet.
Vi hade tänkt lägga in en heltäckningsmatta, möjligtvis typ konstgräs. Är det en dum idé eller är det säkert ur fuktsynpunkt? Kan man lägga ett mjukare lager under, som under parkett, för att få det mjukare?
Jag hittar andra liknande trådar, men ingen med målat och lackat betonggolv.
Tack på förhand
Vi ska bygga ett hemmagym i en del av garaget på ca 12m2 (garaget är totalt 40m2). Ventilation finns och element på väggen. Isolerade träväggar (gips och målad glasfibertapet) och isolerat tak.
Golvet är betong som blivit målat och lackat för ca 18 år sedan. Jag vet inte om själva grunden är isolerad.
Jag har satt golvlisterna ca 2mm från golvet.
Vi hade tänkt lägga in en heltäckningsmatta, möjligtvis typ konstgräs. Är det en dum idé eller är det säkert ur fuktsynpunkt? Kan man lägga ett mjukare lager under, som under parkett, för att få det mjukare?
Jag hittar andra liknande trådar, men ingen med målat och lackat betonggolv.
Tack på förhand
Om plattan är oisolerad kommer en heltäckningsmatta behålla fukten. Då är det bättre att på lämpliga ställen (gångstråk etc) lägga kantade, löstagbara heltäckningsmattebitar som kan tas ut och luftas. Eller trasmattor - men det blir estetiskt inte lika tilltalande.
Det finns riktigt fina mattor som inte är täta. https://www.kilandsmattor.se/blogg/heltackningsmatta-i-kallare-pa-betong-i-trappa/
Staffan
Staffan
Liknande trådar
-
Plastmatta på betonggolv i hobbyrum med golvbrunn
Golv -
Bastuvägg i källare med betonggolv. Hur ansluter du den mot golv. Väggen skall vara träpanel och golvet skall ha plastmatta uppvikt mot väggen.
Tillbyggnad -
Betonggolv under plastmatta
Tvättstuga -
Matta på betonggolv
Golv -
Rester av heltäckningsmatta på betonggolv
Golv