Hej,
Vi planerar en attefallstillbyggnad och det ska inkluderas en konstruktionsritning.
Jag satt i några linux-program som librecad och freecad och gjorde en första skiss. Men det slutade med att jag fick exportera till jpg-format och justera lite linjer i Paint i Windows.

Tänkte bara höra om ni ser något ni reagerar över i detta utkast.
Botten är en betongplatta, 100 mm.
Sen murat Leca i 750 mm.
Virket blir 45 * 175 i konstruktionen.
I golvet 45 * 225.
Skalan tycker jag inte blev helt ok, vilket kan bero på min okunskap om linux-programmen jag nämnde.

Ja ser ni något som föranleder att det helt enkelt inte är gott nog får ni gärna kommentera.

Mvh
Fredrik

Ritning av en attefallstillbyggnad med måttangivelser för betongplatta, murat Leca och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar att det ska vara en sektion? Ritningen är inte ”fackmannamässig”. Alla ingående delar ska redovisas, dvs dimension på virke, isolering, tätskikt, taklutning, infästningar mm.

Vill inte vara oförskämd, men jag får inte riktigt ihop det. Ett alternativ på program är Sketchup som finns på web. Och du får rita förhand. Men kommunen vill att det ska vara ”fackmannamässigt”.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
P
F fredand44 skrev:
Hej,
Vi planerar en attefallstillbyggnad och det ska inkluderas en konstruktionsritning.
Jag satt i några linux-program som librecad och freecad och gjorde en första skiss. Men det slutade med att jag fick exportera till jpg-format och justera lite linjer i Paint i Windows.

Tänkte bara höra om ni ser något ni reagerar över i detta utkast.
Botten är en betongplatta, 100 mm.
Sen murat Leca i 750 mm.
Virket blir 45 * 175 i konstruktionen.
I golvet 45 * 225.
Skalan tycker jag inte blev helt ok, vilket kan bero på min okunskap om linux-programmen jag nämnde.

Ja ser ni något som föranleder att det helt enkelt inte är gott nog får ni gärna kommentera.

Mvh
Fredrik

[bild]
Hör har du lite K-ritningar på en trävägg på betongplatta som du kan ta inspiration av..

• Ritning av trävägg på betongplatta med detaljer såsom takstolar, hängränna och isolering. Innehåller specifikationer för konstruktionselement.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning av trävägg på betongplatta, detaljerad med olika skikt och material som gipsskiva, plywood och isolering samt plastfolie och musband.
    Skapa konto
  • K-ritning av trävägg på betongplatta, visar armering, dränering och isolering med detaljnoteringar och olika lager av material.
    Skapa konto
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaren. På något vis hade jag missat era svar. Men era svar var väldigt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.