Hej!
Jag har fastnat i tänkandet i hur måtten behöver vara för en trappa som ska går från min veranda ner till mina plattor. Jag har bara 2 steg och skulle vilja ha den som den på bilden. Har försökt att rita och skissa men fastnar totalt. Betalar gärna en slant för en bra skiss/ritning om någon kan hjälpa mig.

Förutsättningar:
Undre delen är 1960 bred
Övre delen är 1045 bred
Jag har 1450 bärlinor och 120x28 trallvirke.

• Trätrappa med två steg, som går från en veranda ner till en trädgård med gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Har byggt flera sådana där trappor, det är inte så komplicerat som det kanske ser ut. Skippa ritandet, bygg på plats :)

Utgå från den delen (översta/understa) som har ett låst mått som du måste förhålla dig till, anpassa övriga mått efter det. 3 trallbrädor för varje steg är ok.
Lättast sedan är att bygga den (ramen) i 3 sektioner (utan trallbrädorna), därefter sätter du ihop ramen och lägger på trallen.

Orkar inte vända på min trappa just nu för att ta en bild på ramen som hjälp till dig, ev kan jag fixa det i morgon.

SUPERVIKTIGT att ALLA steg håller EXAKT SAMMA höjd, så tänk igenom totala höjden innan du börjar. Får du olika steghöjder kommer dina gäster antingen att snava/trampa luft på något av stegen 😱

Mats-S Mats-S skrev:
Har byggt flera sådana där trappor, det är inte så komplicerat som det kanske ser ut. Skippa ritandet, bygg på plats :)

Utgå från den delen (översta/understa) som har ett låst mått som du måste förhålla dig till, anpassa övriga mått efter det. 3 trallbrädor för varje steg är ok.
Lättast sedan är att bygga den (ramen) i 3 sektioner (utan trallbrädorna), därefter sätter du ihop ramen och lägger på trallen.

Orkar inte vända på min trappa just nu för att ta en bild på ramen som hjälp till dig, ev kan jag fixa det i morgon.

SUPERVIKTIGT att ALLA steg håller EXAKT SAMMA höjd, så tänk igenom totala höjden innan du börjar. Får du olika steghöjder kommer dina gäster antingen att snava/trampa luft på något av stegen 😱
Tack för tipset!
Fick en stroke för 2 år sedan så min hjärna klarar inte alltid av beräkningar. Men ska testa att göra som du säger. Skulle du orka att vända på trappan så skulle det kanske klarna lite för mig 😇

Steghöjden kommer att bli densamma och tanken är att även stegdjupet ska bli detsamma.

Lägg bara tre reglar på marken, där trappen ska vara. Reglarnas längd är bara efter nedersta trappstegets längd och bredd. Sen lägger du två reglar i hörnen. Placera dessa så steget få sin rätta form. När de ligger rätt, så ritar du bara vart alla reglar ska kapas. Skruva sedan ihop den, och lägg den på plats. Sen sågar och skruvar du fast fler reglar, för frisen samt övriga reglar som behövs för trallen.
På samma sätt gör du sedan övre steget.
Hoppas det underlättar något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.